ایتنا - آلمان برنامهریزی گستردهای برای استفاده از فناوری اینترنت اشیا به عمل آورده و در این زمینه آمریکا و دیگر کشورهای رقیب اروپایی را پشتسر گذارده است.
به گزارش ایتنا از فارس، بسیاری از شرکتها و موسسات بزرگ آلمانی قصد دارند، از دستاوردهای دیجیتالی دنیای اینترنت اشیا به منظور ارتقای خدمات و تولیدات خود استفاده کنند.
نتایج بررسیهای BCG که از طریق مصاحبه با بیش از ۳۰۰ مدیر ارشد در آلمان و آمریکا به دست آمده نشان میدهد که بسیاری از آنها برای استفاده از قابلیتهای اینترنت اشیا در محصولات تولیدی خود در حال برنامه ریزی هستند و آلمانیها در بسیاری از زمینهها از آمریکاییها پیشی گرفتهاند.
در مجموع ۱۷ درصد از شرکتها و کارخانههای آلمانی و آمریکایی چندسالی است که از برخی قابلیتهای اینترنت اشیا استفاده میکنند. اما ۴۰ درصد از آلمانی ها قصد دارند این کار را ظرف یک تا دو سال آینده انجام دهند. این رقم در مورد آمریکاییها تنها ۲۴ درصد است.
همچنین ۱۴ درصد از کارخانهها و شرکتهای تجاری بزرگ آلمان هماکنون از رباتهای خودکار و باهوش و سیستمهای کمکی هوشمند استفاده میکنند، اما ۳۹ درصد ظرف یک تا دو سال آینده و ۲۷ درصد ظرف دو تا پنج سال آینده کاربر این سیستمها خواهند شد. اما این ارقام در آمریکا به ترتیب ۸، ۲۰ و ۲۴ درصد است.
از جمله حوزههایی که آلمان در آنها بر آمریکا پیشی گرفته میتوان به استفاده از خدمات واقعیت افزوده و مجازی برای آموزش، کاربرد اینترنت اشیا برای تولید محصولات دیجیتال و لوازم خانگی، نگهداری و پشتیبانی هوشمند، استفاده از رباتهای خودیادگیر، راه اندازی فروشگاههای هوشمند با قابلیت کنترل خودکار محصولات، استفاده از رسانههای اجتماعی در حوزه کسب و کار و مدیریت آنی و سیار عملکرد اشاره کرد.
هزاران شرکت و کارخانه بزرگ در جهان که اتومبیل، مواد شیمیایی، کالاهای بادوام، محصولات برقی تولید میکنند، در سه سال اخیر سرمایهگذاری سنگینی برای استفاده از اینترنت اشیا به عمل آوردهاند. بر اساس بررسیهای موسسه مشاوره TATA این امر به افزایش ۲۵.۸ درصدی درآمد شرکتهای استفادهکننده از این فناوری طی سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ منجر شده است.
پیشبینی میشود سرمایهگذاری در حوزه اینترنت اشیا از ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.