به گزارش ستاد خبري هفتمين نمايشگاه نشر الكترونيك، حميد شهرياري با اشاره به اينكه عدم طراحي طرح تسما موجب ميشود كه طرح تكفا با چالش مواجه شود، افزود: در صدد برگزاري جلسهاي با مديران نشر الكترونيك براي معرفي طرح "تسما" هستيم تا با مشخص شدن حوزه فعاليت شركتها يك زير كار گروه ايجاد شود. وي تصريح كرد: هدف از اين اقدام طراحي و برنامهريزي يك نظام كلي براي شناسايي مجموعه شركتهاي حوزه نشر الكترونيك است و اين شناسايي مي تواند برنامه عملي براي افرادي كه پس از من به عنوان دبير شوراي عالي اطلاع رساني منصوب ميشوند شود. وي زمان پايان طراحي طرح تسما را پايان خرداد ماه جاري اعلام كرد و افزود: در اين طرح و ساير برنامههاي شوراي عالي اطلاع رساني از تجربيات و اطلاعات سنديكا، مجمع ها، تشكلها و اصناف قانوني حوزه استفاده خواهيم كرد. وي تاكيد كرد: با هيچ يك از فعالان حوزه خصومت و رفاقت نداريم و هر كدام كه براي اجراي طرح تسما قوت داشته باشند ما هم او را تقويت خواهيم كرد. شهرياري افزود: عرضه محتواي الكترونيكي جامعه اطلاعاتي ايران به سراسر دنيا در ابتدا نيازمند ساماندهي محتواي توليد شده در داخل كشور است. به گفته وي، شاهد اين مساله هستيم كه هر از چند گاهي شركتهاي كوچكي تشكيل شده و نرم افزارهاي جديدي به بازار عرضه ميكنند كه بيشتر آنها از نظر ظاهري مطلوب هستند اما از نظر محتوايي در حد متوسط و يا كمتر قرار دارند. شهرياري با اشاره به اينكه توليد محتوا نياز به هزينه، زمان و تخصص دارد، گفت: متاسفانه در اين حوزه با ضعف روبرو هستيم، علت اين ضعف عدم ساماندهي در بازار نرم افزار است. دبير شوراي عالي اطلاع رساني با بيان اين مطلب كه هيچ نظام ساماندهي مشخص در طرح تكفا ديده نشده بود، افزود: طرح تكفا از نظر اشتغالزايي، تاثير مثبتي در جامعه داشته اما به توليد محتوا توجهي نداشته است. وي خاطرنشان كرد: شركتهاي كوچكي كه زاييده طرح تكفا هستند در يك مقطع رشد كرده و معمولا پس از مدتي از صحنه خارج ميشوند. شهرياري عنوان كرد: در نمايشگاه امسال حدود ۳۰شركت جديد حضور يافته اند كه در سال گذشته نبودند و حدود ۳۰شركت سال گذشته نيز در نمايشگاه امسال نيستند. وي يكي از نقطه ضعفهاي نمايشگاه نشر الكترونيك را عدم عرضه اطلاعات شركتهاي حاضر در نمايشگاه در قالب يك مجموعه جامع دانست و گفت: اين كار نياز به حمايت بيشتري از سوي ارگانهاي دولتي از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد. شهرياري با تاكيد بر اينكه دادههاي بسياري در ايران وجود دارد كه بايد تبديل به اطلاعات، معرفت و دانش شود بيان داشت: براي تحقق اين امر بايد در ابتدا شاخصهاي شركتهاي نرم افزاري خصوصي موفق را شناسايي و ديگران را تشويق به استفاده از آنها كرد. وي با بيان اين مطلب كه توليدات نرم افزاري ارايه شده در نمايشگاه كمتر با پشتوانه فيزيكي روبرو هستند، گفت: يكي از دلايل اين امر عدم احساس امنيت توليدكنندگان براي ارائه اطلاعات خود به صورت الكترونيكي بوده است. شهرياري ادامه داد: قانون كپي رايت تصويب و اجرايي شده و تعدادي پليس نيز براي اجراي آن تربيب شده اند. وي يكي از اقدامات شوراي عالي اطلاع رساني را ايجاد زير ساختهاي توليد محتوا دانست و تصريح كرد: حمايت همه جانبه از اجراي قانون كپي رايت يكي از اين موارد است زيرا رعايت آن موجب ميشود كه حجم وسيعي از سرمايههاي كشور به سمت توليد نرم افزار برود. وي با اشاره به اينكه منجر شدن توليد به ابداع و نوآوري نيازمند اطلاع رساني صحيح و وسيع است، اظهار داشت: اطلاع رساني يكي از مهمترين مقدمات ايجاد جنبش جنبش نرم افزاري است كه امكان آن توسط نشر الكترونيكي فراهم مي شود.