یا وقت رفع فیلتر توییتر برای ورود به یک «نبرد آنلاین» فرا نرسیده است؟
ایتنا- تویتتر، مسیر متفاوتتری را در ایران طی کرد؛ یعنی قبل از همهگیر شدن، فیلتر شد!
جنگ رسانهای سعودیها علیه ایران در شرایطی در توییتر به اوج خود رسیده که ایرانیها به واسطه مسدود بودن این شبکههای اجتماعی، حضور نسبتاً محدودی در این بستر دارند و به همین دلیل، پاسخ قاطعی به عملیات روانی سعودیها ندادهاند؛ شرایطی که لزوم تجدیدنظر در استمرار مسدود بودن دسترسی به توییتر را یادآور میشود.
به گزارش ایتنا از تابناک؛ عربستان سعودی در ماههای اخیر، سرمایهگذاری وسیعی در فضای آنلاین برای ایجاد عملیات روانی با تکیه بر شبکههای اجتماعی و ایجاد جریانهای خبری متکی بر این ظرفیت جهانی در دستور کار قرار داده و شواهد نشان میدهد، گروه سایبری تدارک دیده که با درآمیختن با کاربران سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی، ظرفیت عملیات روانی علیه وقایع مختلف دارد و این ظرفیت اخیراً نمود بیشتری یافته است.
همزمان با آتشسوزی پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر، سعودیها هشتگی تحت عنوان #ایران_تحترق را در توییتر فعال کردند و کوشیدند تا از حوادث رخ داده در یک واحد پتروشیمی ایران، بهره برداری تبلیغاتی و تروریستی کنند و در همین راستا، یک شبکه وهابی ادعا کرد: «گردانهای عقابهای احواز مسئولیت حادثه را به عهده گرفتند» و سپس بر این طبل محکمتر از قبل کوبیده شد، به گونهای که این هشتگ در توییتر ترندِ منطقهای شد.
عربستان سعودی، یک عملیات روانی را در توییتر علیه ایران به راه انداخت و با هشتگ #ایران_تدعم_الارهاب_بفرنسا، کوشید تا به استدلالهای مضحک حملات نیس را به گردن ایران بیندازد. مهمترین استدلال سعودیها، اعتراض دولت و برخی مطبوعات ایران نسبت به برگزاری دورهمیِ منافقین در پاریس بود و سعودیها با این استدلال، ادعا کردند ایران به تلافی چنین دورهمی، حمله به نیس را سازماندهی کردهاند!
در این شرایط، متأسفانه از سوی کاربران ایرانی، واکنش آنچنان جدی مشاهده نشد و چنین به نظر آمد که اساساً رویکردی برای مقابله با چنین اقداماتی وجود ندارد؛ هرچند برخی کاربران ایرانی کوشیدند در این زمینه پاسخهایی دهند، با توجه به مسدود بودن این شبکه اجتماعی، دشواری گسترش سریع مخاطبان توییتر برای پاسخ به چنین حملاتی و به دست گرفتن ابتکار عمل دشوارتر شده است.
توییتر بر خلاف فیسبوک پیش از آنکه به اندازه کافی در ایران شناخته شود، مسدود شد و با توجه به آنکه هیچ یک از جذابیتهای فیس بوک و اینستاگرام را نداشت و عمدتاً کارکرد خبری داشته، در ایران آنچنان فراگیر نشده و مردم نیز گرایش کمتری نسبت به اینستاگرام برای حضور در این بستر مجازی دارند.
به نظر میرسد با توجه به شرایط کنونی و فعال شدن عربستان سعودی در توییتر برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از طریق «ترند» کردن موضوعات ضدایرانی، باید در این مقطع درباره رفع مسدودیت توییتر در کشورمان بررسیهایی توسط نهادهای تصمیمگیرنده صورت پذیرد. حقیقت آن است که توییتر دارای ابعاد اخلاقی منفی نیز نیست و تنها ابعاد امنیتی برای آن متصور بود که با توجه به تحرکات اعراب ضدایراتی، این ابعاد پررنگتر میشود.
توییتر یک رسانه کارآمد و یک بلندگوی به شدت قوی در سطح بینالملل است که پیش از مسلط شدن سعودیها بر آن، باید توسط ایرانیها کنترل شده باشد. انتظار میرود برای حضور وسیع کاربران ایرانی در این «نبردآنلاین» که بخواهیم یا نخواهیم رسماً آغاز شده، بستر لازم در این دوره زمانی فراهم شود و قدرت عمل در اختیار تعداد بالای کاربران ایرانی قرار گیرد.
حکایت فیلترینگ شبکه های اجتماعی حکایت اون کارخونه دودزایی است که ماسک ضد دود تولید میکنه. خب بابا این کارخونه دودزا رو غیر فعال کن تا دیگه نیازی به ماسک نباشه! از ترس تبلیغات منفی کابران ایرانی علیه نظام شبکه های اجتماعی رو فیلتر میکنند در حالی که همین فیلترینگ عامل نارضایتی و موتور محرکه تبلیغاتی هستند که نگرانش هستند.