ایتنا- براساس مطالعات انجام شده در یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی در حال حاضر متوسط توقف در فضای مجازی ۱۶ روز در ماه است .
رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد:
تلگرام: سرگرمی ۶۰ درصد کاربران ایرانی
4 مرداد 1395 ساعت 10:50
ایتنا- براساس مطالعات انجام شده در یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی در حال حاضر متوسط توقف در فضای مجازی ۱۶ روز در ماه است .
رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد با بیان این که بیش از ۶۰ درصد کاربران ایرانی تلگرام، وقت خود را صرف سرگرمی میکنند گفت: براساس آمار هر ایرانی بین پنج تا ۹ ساعت وقت خود را در فضای مجازی میگذراند.
مرتضی موسویان در برنامه تیتر شبکه خبر با موضوع سهم فضای مجازی در زندگی واقعی افزود : براساس آمار هر ایرانی بین پنج تا ۹ ساعت وقت خود را در فضای مجازی میگذراند.
وی تصریح کرد : در جامعه آماری ما که حدود ۴۷۳ نفر شرکت داشتند این نتایج حاصل شده است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده در یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی در حال حاضر متوسط توقف در فضای مجازی ۱۶ روز در ماه است .
وی افزود : در این تحقیقات آمده است تا سال ۲۰۲۵ این آمار افزایش خواهد یافت و نمودار رشد آن به صورت هندسی است .
موسویان خاطرنشان کرد : آنچه که باید افراد در بررسی این آمار مورد ارزیابی قرار دهند پایش استفاده خود از فضای مجازی است .
وی افزود : اگر این تفسیر انجام شود و مشخص شود میانگین زمان افراد در فضای مجازی صرف چه کاری میشود آن زمان است که میتوانیم به تهدید و فرصت حضور در فضای مجازی برسیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد گفت : اگر در فضای مجازی به دنبال پاسخ سوالات خود باشیم این زمان صرف شده مثبت ارزیابی میشود .
وی با اشاره به تلگرام و گذران بیش از ۶۰ درصد کاربران ایرانی به امور سرگرمی در این فضا گفت : بر اساس این تحقیقات مشخص شده است کمتراز ۵ درصد افراد وقت خود را صرف امور معارفی در این فضا میکنند.
در ادامه برنامه مهدی سرامی کارشناس فضای مجازی در خصوص آمارهای ارائه شده گفت : آنچه که دراین آمار میبینیم و قابل لمس است نیاز مبرم به وجود یک نظام آماری برای پایش این شاخصهاست .
وی افزود : نسبت به کشورهای دنیا میزان کاربران ما در فضای مجازی بالا است .
سرامی با اشاره به وجود سه لایه کاربری در فضای مجازی تاکید کرد: لایه اول حاکمیتی ، لایه دوم مدیریتی و لایه سوم کاربری است .
این کارشناس درادامه گفت: در بررسیها مشخص شده که یک سری کارها و تنظیمگریهایی در لایه اول مورد نیازاست که لایه دوم را مناسبسازی میکند تا کاربران در جامعه از فضای مجازی فرصت محور استفاده کنند.
وی افزود : متاسفانه بررسیها نشان داده است که ۶۰ درصد سرگرمیهای افراد در فضای مجازی مفید نیست .
سرامی با اشاره به وجود تعارضات در فضای مجازی و سیاستگذاریهای انجام شده در این مقوله تصریح کرد : ما یک مشکل ریشهای داریم که منجر به تعارضات در ریشههای فرهنگی میشود از طرفی هم سیاستهای اعمالی که باید از طرف نهادهایی چون وزارت ارتباطات و اپراتورها لحاظ شود وجود ندارد .
منتظر القائم در ارتباط تلفنی در ادامه با برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: متاسفانه سیاستهای در حال اجرای فضای مجازی از قوانین جهانی و اورجینال امریکایی پیروی میکند.
این کارشناس فضای مجازی افزود:در کلاسهای درس و دانشگاهها، مراسم مختلف، اتوبوس ، هنگام سفر و حتی پشت فرمان مشاهده میشود که همه در حال چک کردن تلگرام خود هستند .
مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال هم با بیان اینکه تقریباً تمام امور اداری کشور وابسته به اینترنت است و ما نمیتوانیم پهنایباند اینترنت را هر روز کمتر کنیم ادامه داد: متوسط پهنایباند مورد مصرف مردم در دنیا ۲۱.۶ مگابایت است اما در ایران این رقم تنها دو مگابایت است و میتوان به صراحت گفت ما با جهانی شدن فاصله زیادی داریم.
او افزود: در آینده نزدیک اینترنت مانند برق و آب است و اگر وجود نداشته باشد کارها روی زمین میماند مثل نیازمندیهای بانکی، خدمات پلیس و پیشخوان دولت و غیره، پس باید پهنایباند را بیشتر کرد.
موسویان گفت: اگر دنبال برطرف کردن ضعف هستیم باید غفلتی که سالهاست در رده سنی زیر ۱۵ سال حملهور شده آن هم در وزارت آموزش و پرورش رسیدگی کنیم.
مهدی سرامی کارشناس فضای مجازی دیگر مهمان تیتر امشب با بیان اینکه جنس پهنایباند بسیار مهم است، گفت: بالاترین پهنایباند که ازآن کره جنوبی است اما کرهایها به عوارضی که ما مبتلا هستیم دچار نیستند، آیا بچههای آنها به بیماری اینترنت دچارند؟ خیر- این ما هستیم که افت تحصیلی بچههایمان متأثر از اینترنت و فضای مجازی بسیار محسوس است.
او افزود: بچههای ما خنگ نیستند اما ذهنشان به قدری پر شده که دیگر انگیزهای برای فراگیری درسهایی که از اطلاعات و معلومات فضای مجازی پایینتر است را ندارند.
سرامی گفت: در کره جنوبی به علت راهاندازی شبکه ملی اطلاعات توانسته مدیریت بالایی داشته باشد و جنس پهنایباند وارداتی خود را یا کاهش دهد و یا کنترل دقیقتری داشته باشد.
او ادامه داد: اگر پهنایباند، داخلی باشد سیاستهای ملی هم بیشتر و بهتر اعمال میشود که این موضوع باید توسط متخصصان امر پایش شود.
موسویان در پاسخ او چنین گفت که جنس پهنایباند فنی مطرح نیست بلکه محتوا مد نظر است و این مهم نیز توسط بخش اجرایی در حال بررسی است.
سرامی در سؤالی از موسویان پرسید: چرا برای اپراتورهای داخلی سیاستهای داخلی و ملی تدوین نمیشود؟
موسویان گفت: این امر در حال بررسی است و به زودی تدوین و نهایی و انجام خواهد شد.
سرامی تصریح کرد: مسئلهای که مطرح است اینکه نباید در بالادست آب را گلآلود کنیم و بعد بگوییم فیلتری خواهیم گذاشت و حلش خواهیم کرد، کشورهای پیشرفته از اول پهنایباند را فرصت محور تولید میکنند تا در پایین دست فرصت محور مصرف شود.
موسویان در پاسخ گفت: بر اساس تربیت صحیح در کره جنوبی، مردم به تدریج به جای رسیدن به افراد و والدین میدانند باید قوانین را رعایت کنند اما در ایران چنین ضوابط خانوادگیای شکل نگرفته است.
سرامی پاسخ داد: مردم ما به مراتب نسبت به آنها با تربیتتر و با فرهنگترند اما چرا درست مصرف کردن را نمیدانند؟ زیرا در جنس پهنایباندی که در معماری کشورمان تزریق میشود مشکل اساسی وجود دارد و نتیجه میشود اعمال خواستههای خارجیها به مردم ایران.
موسویان پاسخ داد: اگر پهنایباند توسط دیتاسرورهای داخلی به مردم رسانده شود خارجی محسوب نمیشود.
او گفت: ما باید در فضای مدیریتی داخلی خودمان، فضایی امن و ارزان قیمت فراهم کنیم تا مصرف کننده بتواند به راحتی و با امنیت بیشتر به جستجوی محتوای مورد نظرشان بپردازند، هرچه این فضاها بیشترشود، سهم مصرف و بازده مثبت از شش تا ۹ ساعت مصرف روزانه بیشتر خواهد شد.
سرامی گفت: کشورهای پیشرفته و دارای شبکه ملی اطلاعات امثال امریکا و چین و تا حدودی فرانسه و انگلیس با ایجاد تعرفه ترجیحی، مشوقهای مالی را برای اپراتورهای ملی خودشان ایجاد کردهاند اما در ایران با وجود تصویب چنین تعرفهای آن هم چهار سال پیش، هنوز شاهد اجرای این تعرفه نیستیم.
منتظرالقائم در ارتباط تلفنی دیگری گفت: باید اینترنت ناپاکی که در دست مصرف کننده است را به اینترنت پاک و ارزان به همراه پهنایباند بیشتر و داخلی تبدیل کنیم چرا پهنایباند رایگان نصیب نرم افزارهای OTT که به مراتب نسبت به تلگرام از باگ کمتری برخوردارند تعلق نمیگیرد.
او ادامه داد: ما هنوز نمیتوانیم صدا و سیمای خود را با پهنایباند بیشتر به مردم انتقال دهیم و هنوز وابسته اینترنت کثیف آمریکایی هستیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ شبکه اجتماعی داخلی فعال داریم گفت: برای ترویج چنین بسترهایی نیازمند زیرساختهای مناسب بهتری هستیم.
موسویان افزود: برای هر یک میلیون مصرف کننده نیازمند ۱۰۰ سرور هستیم که فراهم کردن این میزان، کار آسانی نیست.
سرامی با بیان اینکه سیاستهای اعلامی دولت از تبعات فرهنگی نامطلوبی برخوردار است گفت: آنچه مردم میخواهند، فضای مجازی و اینترنت ارزان، امن و با پهنایباند بیشتری است.
او در پایان گفت: انتظار میرود مسئولان مربوطه از کمیسیون آموزش مجلس علت افت درسی دانشآموزان را طلب کنند تا در راستای بهبود این عارضه در آینده گامهای مؤثری برداشته شود.
منبع : تسنیم
کد مطلب: 44408
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/44408/تلگرام-سرگرمی-۶۰-درصد-کاربران-ایرانی