ایتنا- طی ماههای گذشته با راهاندازی سامانهای برای حذف پیامکهای تبلیغاتی، میلیونها مشترک موبایل اپراتورهای مختلف از دریافت این نوع پیامها انصراف دادند.
راه فرار از پیامکهای تبلیغاتی
خبرگزاری ايسنا , 11 مرداد 1395 ساعت 10:13
ایتنا- طی ماههای گذشته با راهاندازی سامانهای برای حذف پیامکهای تبلیغاتی، میلیونها مشترک موبایل اپراتورهای مختلف از دریافت این نوع پیامها انصراف دادند.
بیش از ۲۰ سال از ورود تلفن همراه به ایران میگذرد و در این مدت این وسیله ارتباطی بسیاری موارد از جمله شیوههای کسب و کار کشور را با تغییرات متعدد مواجه کرده است. بر این اساس طی این سالها در بسیاری موارد شرکتها و افراد از این وسیله ارتباطی بهره گرفته و تلاش کردهاند از تلفن همراه برای بهبود شرایط کسب و کار خود بهره گیرند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، بدین ترتیب طی سالهای گذشته مشترکان تلفن همراه دائما با معضلی به نام پیامکهای تبلیغاتی مواجه بوده و وقت و بی وقت دریافت چنین پیامکهایی آرامش آنها را برهم میزد. در کنار این نوع پیامکها موارد دیگری نیز بودند که از آنها به عنوان پیامکهای ارزش افزوده یاد میشد و با دریافت آنها مشترک ملزم به پرداخت هزینه نیز میشد.
البته اپراتورها در پاسخ به گلایه مندان این روند هم تاکید داشتند که اگر فردی علاقهای به دریافت این پیامها ندارد، میتواند از طریق ارسال کدهای اعلام شده به اپراتور مربوطه این موضوع را اطلاعرسانی کند تا اپراتور ارسال پیامکهای تبلیغاتی برای آنان را غیر فعال کنند. با این وجود همچنان به دلیل اینکه قطع این سیستم موجب میشد دسترسی به پیامکهایی مانند پیام بانکها نیز متوقف شود، در بسیاری موارد مشترکان ترجیح میدادند از چنین اقدامی خودداری کنند.
اما پس از کش و قوسهای مختلف در این راه، در گام اول اپراتورهای تلفن همراه ملزم به تفکیک پیامکهای بانکی از سایر پیامها شدند و در گام بعد چندی پیش کد واحد در نظر گرفته شد تا بدین ترتیب دیگر مشترکان سردرگم نشده و با به خاطرسپاری تنها یک کد بتوانند برای سیمکارتهای مختلف خود اقدام به ثبت درخواست برای حذف پیامکهای تبیلغاتی اقدام کنند.
بدین ترتیب با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزههای مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری، این سازمان اینگونه اعلام کرد که به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، روشهای ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر خواهد کرد.
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری ضمن اعلام این خبر، با اشاره به اعلام نارضایتی مردم از عدم اطلاعرسانی شفاف در مورد پیامکها متذکر شد: از این پس روش فعالسازی و غیر فعالسازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ یا شمارهگیری #۸۰۰* میتوانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیمکارت خود و روش غیر فعالسازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار میتوانند این خدمات را غیرفعال کنند.
صادق عباسی شاهکوه در عین حال اظهار کرد: درصورت فعالسازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعالسازی را به مشترک اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی باید صرفا بین ساعات ۹ تا ۲۱ برای مشترکان ارسال شود، گفت: درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود.
عباسی همچنین تصریح کرد: قطع سرویس، پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل میشود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در عین حال تاکید کرد: طرح جدیدی که به منظور ساماندهی پیامکهای ارزش افزوده طراحی شده نباید منجر به قطع دریافت پیامکهای تراکنش بانکی شود.
وی درباره اشکالاتی که از سوی برخی کاربران تلفن همراه به طرح حذف پیامکهای ارزش افزوده مطرح میشود نیز توضیح داد: اشکالاتی که از سوی مردم مطرح میشود در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیگیری خواهد شد تا با انعکاس این مشکلات به اپراتورها نقاط ضعف این بخش برطرف شود.
وی در ارتباط با افرادی که مدعی شدهاند برخی اپراتورها ۲۴ ساعت پس از غیر فعالسازی پیامکهای ارزش افزوده بار دیگر آنها را فعال میکنند نیز اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا تخلف و خلاف مقررات بوده و نباید چنین اتفاقی بیفتد.
بدین ترتیب با راهاندازی این سامانه مدتی است به نظر میرسد مشکلات مشترکان در خصوص پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده کمتر شده و عده بسیاری نسبت به غیرفعال کردن این پیامکها اقدام کردهاند.
طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تا ابتدای تیر ماه سال جاری، طبق آخرین آمار از سوی اپراتور اول، یک میلیون و ۵۷ هزار سرویس و سه میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۷۶ پیامک تبلیغاتی لغو شده و در اپراتور دوم نیز تعداد سرویسهای لغو شده ۱۰ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۵۵ مورد و پیامکهای تبلیغاتی لغو شده ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۱۳ مورد بوده است. در اپراتور سوم هم ارسال ۳۸ هزار سرویس و ۴۸ هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
کد مطلب: 44524
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/44524/راه-فرار-پیامک-های-تبلیغاتی