۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷

کپی‌رایت کلید حل مشکل بازی‌های رایانه‌ای

ایتنا- هزینه خرید بازی روی موبایل ارزان‌تر از کامپیوتر است.
کپی‌رایت کلید حل مشکل بازی‌های رایانه‌ای


مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای با ذکر آماری درباره بازی‌های رایانه‌ای، میانگین سنین بازی‌کنندگان، توزیع بازی‌های موبایلی و کامپیوتری و تعداد بازی‌های مجوزدار، مشکل فروش بازی‌های کامپیوتری را عدم رعایت‌ کپی‌رایت در ایران اعلام کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، حسن کریمی قدوسی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد برای فروش بازی‌های کامپیوتری توسط ناشرین، گفت: باید اکوسیستم در کشور اصلاح شود و تنها راه‌حل برای بازی‌های کامپیوتری رعایت قانون کپی‌رایت است. ما فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهیم اما تا زمانی که کپی‌رایت رعایت نشود مثل حوزه نرم‌افزار، در حوزه فروش محصول به کاربر لطمه می‌خوریم و به سمت محصول سفارشی می‌رویم.

وی خاطر نشان کرد: این‌که ما جلوی بازی‌های زیرپله‌ای را بگیریم باعث نمی‌شود بازی‌های ایرانی بفروشد. مشکل بازار PC ما نسبت قیمت به کیفیت است. مجوزی که به بازی‌ها می‌دهیم ۶۰۰۰ تومان است و نمی‌شود بازی را گران کرد چون در آن صورت بازی زیرزمینی افزایش می‌یابد و کپی‌رایت رعایت نمی‌شود به همین دلیل است که در این مدت بازی‌سازهای موبایلی به این سمت حرکت کردند چون بازار موبایل در کشور موجود است و می‌توانند بازی‌های خود را بفروشند.

کریمی قدوسی با ذکر مثال مشکل نبود کپی‌رایت را اینگونه توضیح داد: در این حوزه در این حد قانون نداریم که اگر یک بازی را که بنیاد به آن مجوز داده با دانلود رایگان روی سایتی قرار گیرد و ما درخواست فیلتر سایت را کنیم، چون بازی ناشر داشته و این سایت کار خلاف کرده است، اما قانون اجازه فیلتر را نمی‌دهد، زیرا حق مولف اینجا رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری مجموع بنیاد بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ با مصوبه ۵۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مجموع بنیاد بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه مسئولیت اصلی حمایت، نظارت و جریان‌سازی تشکیل شد، بنابراین نظارت به بازی‌هایی که وارد کشور می‌شود، دادن مجوز و رده‌بندی و مسائل این‌چنینی تقریبا از سال ۱۳۸۸ تا امروز توسط بنیاد در حال انجام شدن است.

مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای با بیان این‌که در یک سال گذشته در قالب چند پیمایش بزرگ با ۱۷ هزار پرسشنامه در تمام کشور آمار و ارقامی به دست آمده، ادامه داد: با توجه به این آمار ما در کشور ۲۳ میلیون نفر بازی‌کننده یا گیمر داریم که به‌طور متوسط یک ساعت در روز بازی می‌کنند. میانگین سنی بازی‌کنندگان هم در کشور ۲۱ سال است. در صورتی که دو سال پیش طبق پیمایشی که بنیاد انجام داد میانگین سنی ۱۶ سال بود و شاهدینی که این میانگین پنج سال کاهش پیدا کرده که علت‌های مختلفی دارد.

کریمی قدوسی میانگین سنی بازی‌کنندگان را تشریح کرد: ۱۲ درصد از افرادی که بازی می‌کنند قشر کودک را تشکیل می‌دهند، ۳۳ درصد نوجوانان، ۲۹ درصد جوانان، ۲۵ درصد میانسالان و یک درصد کهنسالان را تشکیل می‌دهد، یعنی قشر نوجوان، جوان و میانسال بیشتر از کودک درگیر بازی است که نشان می‌دهد بازی تنها دیگر برای کودک نیست و برای اقشار مختلف است. همچنین ۶۷ درصد بازی‌کنندگان مرد و ۳۳ درصد آنها زن هستند.

وی با اشاره به حجم فروش بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: حجم فروش بازی‌ها چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین فروش در پلت‌فرم‌های مختلف در مقایسه با دنیا توزیع جذابی دارد ۶۵ درصد فروش بازی در ایران در موبایل انجام می‌شود ۲۰ درصد در کامپیوتر و ۱۵ درصد روی کنسول، در صورتی که در دنیا ۳۲ درصد فروش بازی روی پلت‌فرم موبایل است.

مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر افزایش فروش بازی روی موبایل، گفت: از دلایل این موضوع این است که مردم ایران به دلیل مشغله زیادی که دارند فرصت زیادی برای بازی کردن در کامپیوتر ندارند و همچنین هزینه خرید بازی روی موبایل ارزان‌تر از کامپیوتر است. بازی کامپیوتری در خارج کشور ۶۰ دلار است و در ایران این بازی ارجینال ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد، بازی غیرارجینال هم ۱۰ هزار تومان است.

کریمی قدوسی با بیان این‌که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای اخذ نظارت در بازار شامل قسمت‌های کامپیوتری و موبایلی است، افزود: ما برای بازی کامپیوتری به ناشران مجازی که در کشور فعالیت می‌کنند و مجوز دارند رده‌بندی سنی می‌دهیم و براساس تعداد شماره‌هایی که می‌خواهند بازی را در کشور توزیع کنند، هولوگرام به بازی الصاق می‌شود و ما به آن نظارت داریم. در سال گذشته هشت میلیون و ۶۰۰ هزار هولوگرام به بازی‌ها الصاق شده است.

وی ادامه داد: اما عمده بازی‌هایی که در بازار وجود دارد به صورت قاچاق است و این قاچاق هم به شکل ورود از مرزها نیست، بلکه فرآیند دانلود، رایت روی سی‌.دی و توزیع را دارد که هزینه خیلی کمی دارد و به سادگی هم قابل انجام است.

مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای با بیان این‌که در یک سال و چهار ماه گذشته تعامل بسیار نزدیکی با کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشتیم، اظهار کرد: بالغ بر ده‌ها هزار لینک دانلود بازی تا امروز توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای بحث فیلترینگ اعلام شده، یعنی این موضوع به جدیت در بنیاد دنبال می‌شود، اما دانلود شدن و بارگذاری بازی در ایران و در دنیا عموما توسط نرم‌افزارهای به اصطلاح تورنت انجام می‌شود که غیر قابل فیلتر کردن است، چون بازی از روی هارد سایر افراد در دنیا دانلود می‌شود.

کریمی قدوسی درباره مشکل دانلود غیرقانونی بازی‌ها، توضیح داد: در خارج از کشور IP‌ها قابل کنترل است، اما در ایران IP ها از نظر فنی استاتیک نیست یعنی وقتی شما به اینترنت وصل می‌شوید مشخص نیست کجا هستید و هنگامی که کسی دانلود غیرمجاز می‌کند نمی‌توان آن را رصد و با آن برخورد کرد، یعنی عملا فضای کنترل دانلود از دست می‌رود و وقتی فضای کنترل دانلود از دست برود و کپی‌رایت وجود نداشته باشد، باعث می‌شود هر کس در زیرزمین خانه‌اش بازی را کپی، رایت و توزیع کند.

وی با بیان این‌که در دو سال گذشته ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز را در تمامی استان‌های کشور با همکاری اداره کل ارشاد تشکیل دادیم، افزود: در تهران ۱۳۶۷ مرکز توزیع بازی داریم که ۱۴۷ مورد کار غیرمجاز می‌کنند و ۱۲۲۰ مورد مجازند یعنی تخلف آشکار ندارند و در ویترین بازی غیرمجاز نمی‌فروشند.

مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تفکیک بازار بازی به فیزیکی و موبایلی اظهار کرد: در سال گذشته ۴۷۴۷ بازی موبایل را رده‌بندی کردیم و بازی‌های غیرمجاز را برداشتیم، بنابراین اقدام مناسب و دشواری را در ظرف مدت یکسال انجام دادیم اما برای مارکت PC تا زمانی که عملا عضو قانون کپی‌رایت نیستیم هیچ قانون جدی برای برخورد با متخلفین کپی وجود ندارد.

وی با اشاره به حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولید بیان کرد: در حوزه آموزش بنیاد یک انستیتوی ملی بازی‌سازی با حدود ۱۵۰ نفر دانش‌پژوه دارد که آنجا درس می‌خوانند همچنین در دانشگاه علم و صنعت و هنرهای اسلامی تبریز و به زودی در دانشگاه آزاد تهران غرب و فردوسی مشهد رشته بازی‌سازی وجود دارد.

مدیر‌عامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: مرکز رشد بنیاد نیز در طول سالیان گذشته فضایی را برای ساخت بازی توسط گروه‌هایی که جا نداشتند آماده کرده و به آنها تجهیزات و مکان داده است و حدود ۱۵ تیم الان مستقر هستند و ۱۱۰ بازی ساخته‌اند که بسیاری از آنها خروجی‌های بسیار خوبی داشته‌ است. آزمایشگاه بازی‌های موبایل را در یک سال و نیم گذشته راه‌اندازی کردیم و حدود ۴۰ بازی بزرگ در آنجا تست کنترل کیفیت شدند.

کریمی قدوسی افزود: برای توزیع محتوای آموزشی سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم، با همکاری دانشگاه علم و صنعت نیز آموزش مجازی انجام می‌دهیم همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در طول یک‌سال گذشته با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری وام‌هایی به تولیدکننده‌ها داده است.
کد مطلب: 44579
نام شما
آدرس ايميل شما