ایتنا - حدود (۷۸%) از پاسخدهندگان به ترک شبکههای اجتماعی خود فکر کردهاند، اما همچنان تصمیم به ماندن دارند.
بررسیهای اخیری که در بین ۴۸۳۱ کاربر فعال شبکههای اجتماعی توسط لابراتوار کسپرسکی انجام شد نشان میدهد که حدود (۷۸%) از پاسخدهندگان به ترک شبکههای اجتماعی خود فکر کردهاند، اما همچنان تصمیم به ماندن دارند. آنها دلایل مختلفی را برای ترک از شبکههای اجتماعی داشتند: اما ۳۹% کاربران از تلف شدن زمان زیاد خود شکایت کردند. بیشترین دلیلی که آنها را برای ماندن مصصم میکرد، تمایل تماس با بستگان و دوستان بود که پاسخ ۶۲% از پاسخ دهندگان را شامل میشد. در این پست ما نتایج کلیدی و تفاسیر خود را ارائه میدهیم:
یافتههای کلیدی • ۷۸% از کاربران فعال شبکههای اجتماعی که در نظر سنجی ما شرکت کردند که در فکر ترک شبکههای اجتماعی خود بودند. • دلایل کلیدی کاربران برای ترک شبکههای اجتماعی ۱. ۳۹% آنها از اتلاف وقت خسته میشوند و ۳۰% آنها دوست نداشتند تحت نظارت غولهای IT باشند. • دلایل کلیدی که باعث میشود آنها نتوانند به راحتی شبکههای اجتماعی را کنار بگذارند: ارتباط با دوستان و خویشاندان خود است که ۶۲% را شامل میشود. • ۲۸% کاربران هم از ایدههایی که به عنوان راه حلی برای کنترل بر لحظات دیجیتالی آنها باشد استقبال میکنند. • سه ویژگی مهمی که در سرویسها وجود دارد و پاسخدهندگان به آنها اشاره کردند: قابلیت محدود کردن دسترسی برای برنامههای سوم شخص (۵۰%)، رمزنگاری قوی برای دادههای ذخیره شده (۴۶%)، ابزارهای ویژه برای تغییر تنظیمات اطلاعات ذخیره شده (۳۴%).
تفسیر اولین سوال ما این بود: "آیا شما تا به حال خواستهاید که شبکههای اجتماعی را به کنار بگذارید؟" که در این سوال ۷۸% آنها خواستار این موضوع بودند. تعداد کمی از آنها (۶%)که به ندرت از شبکههای اجتماعی استفاده دارند، و اظهار تنفر کردند. حدود ۱۷% آنها هرگز به ترک این شبکهها فکر نکرده بودند. این نتایج با تمام کشورهایی که ما آنها را بررسی کردیم سازگار بود: در آمریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، برزیل، مکزیک و ژاپن، ۱۲ کشوری هستند که در این نظرسنجی شرکت داده شدند. واقعا چرا کاربران به فکر ترک شبکههای اجتماعی خود افتادند؟
تصویر (۱)
مهمترین و اولین دلیل در بین کاربران که ۳۹% از آنها به آن اشاره کردند، از بین رفتن زمان و وقت تلفی در شبکههای اجتماعی بود. دومین دلیل در بین آنها ( که ۳۰% به آن پاسخ داده بودند) به خاطر کنترل و نظارت نداشتن آنها توسط غولهای IT بود. اما با این حال، دو دلیل بالا در بین کشورهایی که ما آنها را مورد بررسی قرار دادیم یکسان نبود. کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان بیشتر نگران امنیت خود بودند، کاربران اسپانیایی بیشر به خاطر کنترل و نظارت غولهای IT گزینه دوم را برای ترک شبکههای اجتماعی خود انتخاب کرده بودند. اطلاعات بیشتری در مورد تعداد پاسخدهندگان ارائه شده است که در قسمت "متدولوژی" به آن میپردازیم.
تصویر(۲)
همانطور که مشاهده کردیم بیشترین دلیلی که آنها برای ماندن در شبکههای اجتماعی مطرح کردند، تماس با دوستان و بستگان خود بود که البته (۶۲% از پاسخ دهندگان) را شامل میشد. دومین دلیلی که (۲۱%) از پاسخدهندگان برای ادامه فعالیت در شبکههای اجتماعی بیان کردند، تمایل آنها برای اشتراکگذاری خاطرات آنلاین خود بود و آنها اظهار کردند شبکههای اجتماعی بهترین مکان برای انجام این کار است. یکی از شش پاسخدهنده (۱۸%) گفتند که از شبکههای اجتماعی برای ورود به دیگر خدمات وب استفاده میکنند. ما همچنین در این بررسی از کاربرانی که از سرویسهایی که به آنها اجازه میدهد تا لحظات دیجیتالی خود را مثل ( مکالمات، ویدئوها، عکسها و غیره) را در مکانهایی آفلاین یا ابر ذخیره کنند، در نظر سنجی خود شرکت دادیم. چنین سرویسهایی بدون دریافت یک ریال مشخصات دیجیتال کاربران را در نهایت امنیت حفظ میکنند.
تصویر(۳)
سوالی که از کاربران پرسیده شده بود به این صورت بود: اگر شما بتوانید مکالمات، ویدئوها، عکسها و غیره را در مکانی در شبکه ذخیره کنید، این کار برای شما جالب خواهد بود؟ به طور متوسط، تعداد کاربرانی که "ممکن است، این موضوع به میزانِ راحتی استفاده از ابزار بستگی دارد" را انتخاب کردند، (۲۸%) بود. با این حال دومین گزینهای که بیشترین علاقمندی را در (۲۲%) از مشتریان داشت انتخاب گزینه " ایده خوبی است، چنین چیزی شبیه داشتن بکآپ است" بود و گزینه "این زندگی دیجیتال من است و من میخواهم آن را برای خودم حفظ کنم" سومین انتخاب (۱۹%) را به خود اختصاص داد.
تصویر(۴)
پس از آن از کاربران در مورد اینکه چه ویژگیهایی را باید یک ابزار برای مهم بودن داشته باشد سوال پرسیدیم، و ۵۰% از آنها " امکان محدود کردن دسترسی به برنامههای سوم شخص و سرویسهای خاطرات دیجیتالی من" را انتخاب کردند. که در این مورد هم در تمام کشورها پاسخ یکسان نبود، پاسخدهندگان از کشور برزیل به سرویسی که بهترین رمزنگاری را برای دادههای ذخیره شده آنها در نظر بگیرد رای دادند، که حدود ۴۶% از پاسخدهندگان این گزینه را انتخاب کردند. در روسیه، محبوبترین گزینه " ابزاری ویژه برای قابل تغییر بودن تنظیمات اطلاعات ذخیره شده " بود، که این گزینه توسط ۳۴% از پاسخدهندگان در سراسر جهان انتخاب شده بود. برخلاف انتظاری که داشتیم تنها ۲۷% از پاسخدهندگان گزینه بکآپگیری خودکار را انتخاب کرده بودند.
متدولوژی دوره بررسی ما که ۷ هفته به طول انجامید در ماه اکتبر آغاز شد و در اواسط ماه نوامبر به پایان رسید. این بررسیها که شامل ۸ سوال بود، به ۹ زبان انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، روسی، ژاپنی و ترکی در این نظر سنجی ترجمه شده بود. ما لینک این بررسی را با استفاده از پرداخت تبلیغات فیسبوک و توییتر در شمال آمریکا ( ایالات متحده و کانادا)، انگلستان، اسپانیا، مکزیک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه و ژاپن منتشر ساختیم.
تصویر (۵)
سوالات " چه چیزهایی شما را از ترک شبکههای اجتماعی بازمیدارد؟" و " به کدام ویژگیهای اضافی در سرویسها علاقمند هستید؟" را در تصاویر شماره ۲ و ۴ مشاهده میکنید. به طور کلی، توزیع سنی پاسخ دهندگان در بیشتر کشورها پیرو سن مرجع کاربران فیسبوک است که این یک بازنمایی صحیح از جمعیت برزیل و روسیه را با توجه به مقدار کل پاسخهای دریافتی ما نشان میدهد. با این حال، کشورهایی مثل ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا پاسخدهندگان مسنتری را در فیسبوک دارد.
توزیع جنسیتی پاسخدهندگان هم به این صورت بود: ۶۸% پاسخدهندگان مرد و تنها ۲۹% خانمها بودند و (۳% پاسخدهندگان جنسیت خود را مشخص نکرده بودند). تنها کشوری که تفاوت پاسخدهندگان خانم و آقای آن بسیار کم بود، روسیه بود که (۵۱% آقا، ۴۷% خانم و ۲% نامعلوم بود) و البته در برزیل بیشترین اختلاف بین تعداد پاسخدهندگان خانم و آقا مشاهده میشد که ( ۹۲% آقا و ۷% خانم) بودند. منبع: کسپرسکی آنلاین