کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نیمی از جمعیت 80 میلیونی ایران تلفن هوشمند در دست دارند

3 آذر 1395 ساعت 11:00

ایتنا - با وجود نزدیک به 50 میلیون دارنده گوشی هوشمند در ایران، پیدا کردن یک تعمیرکارا خوب و کاربلد به موقع خرابی گوشی، یک معضل است.




حدود ۲۵ تا ۳۰‌ میلیون گوشی هوشمند بدون گارانتی در دست خریداران تلفن همراه است و تعمیر این گوشی‌ها در زمان بروز مشکل، موضوعی است که در موارد متعدد مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته است.

آمار گوشی‌های هوشمند بدون گارانتی در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات گفته بود: «از هر دو نفر حداقل یک نفر گوشی هوشمند در اختیار دارد که برآورد می‌شود شمار کاربران گوشی‌های هوشمند به ۴۰‌ میلیون نفر می‌رسد».

به گزارش ایتنا از ایران آنلاین، او ادامه داده بود: «رسیدن آمار دو میلیون گوشی هوشمند در سال ۹۲ به ۲۰‌ میلیون گوشی در سال ۹۳ نشان‌دهنده فراهم‌شدن ابزار دولت موبایل است و رسیدن این عدد در سال ۹۴ به ۴۰‌ میلیون و از ابتدای سال ٩٥ تا به الان حدود ٥٠‌ میلیون گوشی هوشمند در کشور نشان از افزایش رو به رشد استفاده از گوشی همراه در کشور دارد.

حال به نظر می‌رسد آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گویای آن است که عدد ٤٠‌ میلیون گوشی تلفن همراه در کشور از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود. بنابراین اگر میزان گوشی‌های قاچاق را از تعداد گوشی‌های اصلی تفکیک کنیم، حدود ١٠ تا ١٥‌ میلیون گوشی با گارانتی در کشور وجود دارد. البته علاوه بر گوشی‌هایی که ممکن است گارانتی آنها معتبر نباشد، گوشی‌های مختلفی نیز هستند که مدت گارانتی آنها به پایان رسیده، اگر به این فهرست گوشی‌های فاقد گارانتی را هم اضافه کنیم، مشخص می‌شود چندین‌ میلیون گوشی در کشور وجود دارد که هنگام خرابی و بروز مشکل، پیداکردن تعمیرکاری مناسب برای آنها می‌تواند به یک معضل تبدیل شود.

کارشناسان اتحادیه تجهیزات مخابراتی می‌گویند: «براساس تحقیقات صورت‌گرفته، اگر حتی بحث قاچاق گوشی‌های موبایل برطرف شود حداقل در دو تا سه سال آینده در بازار گوشی‌های وجود دارد که نیاز به خدمات دارند. حال آنکه با توجه به آشفته بازار موجود لازم است ساماندهی خاصی دراین‌باره صورت گیرد تا تعمیرکاران خیابانی که فاقد تخصص و تجهیزات لازم هستند برای شهروندان مشکل ایجاد نکنند».

مراجعه به تعمیرگاه‌های غیرمجاز در موارد مختلف برای مردم مشکلات متعدد ایجاد می‌کند برای مثال، ممکن است در مواردی قطعات غیراصلی برای تعمیر گوشی مورد استفاده قرار گرفته و برای آنها هزینه قطعه اصلی دریافت شود. گاهی نیز ممکن است هزینه‌های چندبرابری از مشتری دریافت شده و حتی دستگاه‌ها بدون تست کنترل کیفیت تحویل مشتری داده شده و پس از مدتی بسیار کوتاه دوباره دچار مشکل شوند.

از سوی دیگر، در مواردی هزینه تعویض قطعاتی مثل ال‌.سی‌‌.دی با قیمت‌هایی بالغ بر ۵۰۰‌ هزار تومان انجام می‌شود اما تعمیرکاران برای این قطعات هیچ گارانتی‌ای ارائه نکرده و این احتمال وجود دارد فرد پس از مدتی بار دیگر با هزینه بالا مجبور به تعمیرات مجدد شود. حتی گاهی بهتر آن است اصلا برای تعمیر یک گوشی هزینه‌ای صرف نشود، چراکه عمر مفید گوشی‌های هوشمند زمانی بین ٢,٥ تا پنج سال است و پس از این مدت شاید تعمیر گوشی نیز فایده‌ای نداشته باشد.

غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی، در گفت‌وگو با ایسنا، از لزوم طبقه‌بندی تعمیرکاران تلفن همراه خبر داد و این موضوع را از برنامه‌های آتی این اتحادیه دانست. او بیان کرد: «درباره گوشی‌هایی که دارای گارانتی هستند به طور طبیعی در مدت‌زمان گارانتی فرد نباید هزینه‌ای برای تعمیر گوشی خود پرداخت کند. البته در این زمینه شرایطی نیز وجود دارد و برای مثال، اگر دستگاهی داخل آب‌ افتاده یا ضربه خورده باشد، گارانتی آن ابطال می‌شود».

او ادامه می‌دهد: «گاهی نیز ممکن است مدت‌زمان گارانتی به پایان رسیده باشد یا گوشی فاقد گارانتی باشد که در این موارد لازم است میان سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده توافقات لازم پیش از انجام کار صورت گیرد. از سوی دیگر، ضروری است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند».

او خطاب به مردم توصیه می‌کند پیش از انتخاب تعمیرگاهی برای تلفن همراه خود به برخی مسائل توجه کرده و مواردی مانند داشتن مجوز معتبر یا امکانات و تجهیزات مناسب را بررسی کنند، چراکه برای مثال، برای تعمیر گوشی‌های هوشمند لازم است فرد یک دستبند خاص داشته باشد تا ‌آی‌سی گوشی باردار نشود در غیراین‌صورت ممکن است مشکلات متعددی برای گوشی تلفن‌همراه پیش‌ آید.

به گفته او، درحال‌حاضر در کشور بالغ بر ۵۰‌ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم قرار دارد که هنگام تعمیر آنها لازم است افراد مجموعه‌ای معتبر را پیدا کنند. حال اگر ما در حوزه تعمیرات موبایل نیز دارای شرایطی شویم که تعمیرگاه‌های دارای برند (نمانام) به فعالیت بپردازند، شاید این بازار ساماندهی شود، چراکه فعالیت شرکت‌های معتبر و برند می‌تواند در تأمین رضایت مشتری و کیفیت خدمات نقش بسزایی داشته باشد. حتی می‌توان به مرور زمان از این تعمیرگاه‌های برند برای ارائه خدمات به کشورهای همسایه نیز بهره گرفت. با وجود این، در شرایط موجود، همچنان مانند خرید موبایل در زمینه تعمیر نیز بازاری آشفته و نابسامان وجود دارد که نگرانی‌های متعدد برای مردم ایجاد می‌کند.


کد مطلب: 46652

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/46652/نیمی-جمعیت-80-میلیونی-ایران-تلفن-هوشمند-دست

ايتنا
  https://www.itna.ir