ایتنا- معاون وزیر ارتباطات: لازم است پایش کیفیت، ارائه گزارش و شفافیت وجود داشته باشد و کسی که مسئولیت قطعی بر گردن اوست، جریمهاش را بپردازد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تغییر استراتژی این شرکت در راستای شفافسازی و انتشار کیفیت شبکه، راهاندازی مراکز تبادل ترافیک و تمرکززدایی را در کاهش تاثیرات مخرب اختلال اینترنت تهران موثر دانست و کیفیت را از مولفههای لازم به عنوان پیشران در تامین محتوای اینترنت اعلام کرد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه خدمات پهنای باند زیرساخت یک زنجیره دارد که در صورت بروز اختلال باید دقیقا نقطهیابی شود، افزود: اگر اشکال در اینترنت زیرساخت باشد، معمولا برای همه اپراتورها همزمان ایجاد میشود، البته در صورتی که اختلال بین زیرساخت و یکی از اپراتورها باشد، الزاما زیرساخت مقصر نیست اما لازم است پایش کیفیت، ارائه گزارش و شفافیت وجود داشته باشد و کسی که مسئولیت قطعی بر گردن اوست، جریمهاش را بپردازد.
او با اشاره به اختلالات شبکههای اینترنتی اظهار کرد: روال سابق بر این بود که در صورت بروز قطعی در ارتباطات اینترنتی، شرکتها آن را به شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت میدادند، حتی اگر مشکل مربوط به زیرساخت نبود؛ البته موضع زیرساخت هم بر شفافیت نبود و این شرکت آمار کیفی لازم برای ارائه نداشت.
جهرمی ادامه داد: از ماه فروردین، با توجه به تاکیدات وزیر ارتباطات، استراتژی زیرساخت را عوض کرده و بنا تصمیم گرفتیم کیفیت شبکه را منتشر کنیم. بنابراین کیفیت شبکه را در اختیار کاربران قرار دادیم که در سایت شرکت ارتباطات زیرساخت قابل مشاهده است و کل شبکه داخلی ما را نشان میدهد و در حال حاضر کمتر پیش میآید که اختلالات اینترنتی را به زیرساخت محول کنند.
او با اشاره به آخرین قطعی شبکه اینترنت در تهران بیان کرد: ما در قطعی اخیر و حین قطعی اطلاعرسانی کردیم و نگذاشتیم درباره اینکه این اختلال مربوط به زیرساخت هست یا خیر شبههای ایجاد شود که البته در کمتر از نیم ساعت شبکه به حالت عادی برگشت.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به تاثیر راهاندازی مراکز تبادل ترافیک در اختلال اینترنت تهران گفت: اگر ما مراکز تبادل ترافیک متعدد ایجاد نکرده و تمرکززدایی نکرده بودیم که گیتویها را به شهرهای مختلف ببریم، ۶۰ درصد قطعی ایجادشده در تهران، به ۹۰ درصد قطعی کل کشور تبدیل میشد.
او با بیان اینکه ما سیستم شبکه خود را به صورت آنلاین در اختیار همه قرار دادیم، گفت: مشتریان زیرساخت حدود ۲۰۰ شرکت هستند و در صورت بروز مشکل و قطعی ارتباطات، مرکز تماس(call center) ما سریعا به مشتریان اطلاعرسانی و فرآیند بازسازی را پیگیری میکند. در اختلالاتی که مربوط به عموم باشد نیز اطلاعرسانی عمومی میکنیم. مانند این قطعی که از طرف زیرساخت بود و ما مسئولیت آن را پذیرفتیم و گفتیم جریمه آن را هم میپردازیم.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه قطعی جزو لاینفک شبکه است، اما پیشبینی آن و پایداری در برابر اتفاقاتی که رخ میدهد اهمیت دارد، افزود: قطعی در هر حالت رخ میدهد، برخی از قطعیها برنامهریزی شده است که آن را از قبل اطلاع میدهند. البته ما هیچ قطعی برنامهریزیشده نداریم که به صورت گسترده زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد، اما در صورت قطعی، به اطلاع اپراتور میرسانیم تا مسیر خود را از جای دیگر تامین کند و در دسترسی دچار اختلال نشود.
جهرمی ادامه داد: اما ممکن است قطعی پیشبینی نشده باشد، مثل اتفاقی که اخیرا رخ داد که البته ما نیز سرعت عملکرد داشتیم و سریعا اطلاعرسانی کردیم، کمیته تشکیل دادیم که این اختلال دقیقا ارزیابی شود و این اتفاقات دیگر رخ ندهد و چنین فرآیند اختلال شبکهای را نداشته باشیم.
وی با تاکید بر اصل کیفیت اظهار کرد: این رویه ما در زیرساخت است که به عنوان دولت، کیفیت را از خودمان شروع کنیم. اصل قضیه این است که ما به عنوان پیشران در تامین محتوای اینترنت به کیفیت توجه کنیم و دیگران نیز روی کیفیت خود حساس باشند. همانطور که در ماههای اخیر اقدامات خوبی در راستای افزایش کیفیت صورت گرفته است.