ایتنا - این آزمایشها با همکاری ریکن (سازمان پژوهشی ژاپنی-Riken) با استفاده از پرتو ایکس (X) با شدت بالا انجام میشود.
مقامات شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کردهاند که فناوریهای جدید به معنی طولانی کردن عمر باتریهاست. خودروی برقی یا الکتریکی به خودرویی گفته میشود که از باتری جهت نیروی محرکه به جای موتور درونسوز استفاده میکند. مهم اینکه، اولین فناوریهای مرتبط با خودروهای برقی در قرن نوزدهم عرضه شدند.
به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از AP، تولید خودروهای برقی بعد از تولید انبوه اتومبیلهای احتراقی دچار افت شدید گردید. در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی، مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت، ولی این موضوع سبب تولید انبوه خودروهای الکتریک و ایجاد بازار رقابتی نشد.
شرکت تویوتا موتور (Toyota Motor)، راهی نوین را برای مشاهدۀ حرکات ذرات ریز موجود در باتریهای مورد استفاده در خودروهای برقی باز کرده است. اخیراً یکی از مهندسان این شرکت به نام هیسائو یاماشیگ (HisaoYamashige)، روش پیچیدهای را برای ردیابی یونهای لیتیم برای خبرنگاران توضیح داد، در این روش از ذرات ریز که در باتریهای نوع لیتیم-یون که در لپتاپها و گوشیهای هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد، بهرهبرداری میشود.
گفتنی است افزایش محدوده کروز، بزرگترین مانع برای خودروهای برقی به حساب میآید، مخصوصاً به این دلیل که پمپهای شارژ برقی، مثل پمپهای بنزین رایج و متداول نیستند. تویوتا (Toyota) بیشتر به دنبال وسایل نقلیهای است که با پیلهای سوختی کار میکنند، هر چند که چنین خودروهایی گران هستند ولی همان محدودۀ کروز موتورهای گازی را دارند.
یاماشیگ درباره سیاستهای شرکت تویوتا اذعان داشت: در حال حاضر، هیچ تغییری در سیاستهای کلی شرکت به وجود نیامده است. مهم اینکه، تا کنون تویوتا که سازندۀ پریوس هیبریدی (Prius) است، هیچ خودرویی تولید نکرده که صرفاً از انرژی الکتریکی استفاده کند. در همین ارتباط باید تصریح کرد که تولید خودروهای ساب کامپکت ضریب هوشی الکتریکی و بقیۀ مدلهای قدیمیتر، بعد از فروش تعداد اندکی از آنها به طور کلی قطع شد.
البته در حال حاضر، همۀ خودروسازان دنیا بر روی تولید خودروهای برقی تمرکز کردهاند. مثلاً؛ شرکت نیسان موتور (Nissan Motor) با تمام توان در حال کار بر روی مدلهای جدید خودروها است، به طوریکه برخی از خودروهای تولیدی آن با یک بار شارژ، حدود ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) بیشتر از قبل حرکت میکنند.
فناوری جدید تویوتا (Toyota)، این امکان را برای نیسان فراهم میکند تا مواد و ساختارهای باتری مختلف را آزمایش کند و یک خودروی برقی پیشرفتهتر برای بازار تجاری چند سال آینده طراحی نماید. این آزمایشها با همکاری ریکن (سازمان پژوهشی ژاپنی-Riken) با استفاده از پرتو ایکس (X) با شدت بالا انجام میشود. تویوتا، اواخر ماه جاری، روش مشاهدۀ خود را طی یک کنفرانس در ژاپن ارائه خواهد داد.
در نتیجه همین آزمایشات، مقامات شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرده اند که فناوری های جدید به معنی طولانی کردن عمر باتریها خواهد بود.