ایتنا - فناوری واقعیت افزوده با موفقیت بازی پوکمونگو راه خود را به سمت آینده گشوده و به نظر میرسد کاربردهای تجاری گستردهای پیدا کند.
تحولات پیشروی فناوری در سال جدید / بخش اول
فناوریهای که در سال 2017 به بلوغ میرسند
خبرگزاری فارس , 7 دی 1395 ساعت 9:47
ایتنا - فناوری واقعیت افزوده با موفقیت بازی پوکمونگو راه خود را به سمت آینده گشوده و به نظر میرسد کاربردهای تجاری گستردهای پیدا کند.
سال ۲۰۱۶ رو به پایان است و حالا فرصت مناسبی است که نگاهی به گذشته بیندازیم و بر همین مبنا به پیشبینی آینده بپردازیم.
به گزارش ایتنا از فارس، در سال ۲۰۱۷ فناوریهای هیجان انگیزی از راه خواهند رسید که نمونههای اولیه بسیاری از آنها در سال ۲۰۱۶ نیز در دسترس بودند و به احتمال زیاد سال ۲۰۱۷ سال بلوغ آنها خواهد بود.
در ادامه دو مورد از این فناوریها را با هم مرور میکنیم و در روزهای آتی به معرفی بقیه آنها میپردازیم.
۱- واقعیت مجازی
پیشبینیها حاکیست که بازار فناوری واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۰ به یک بازار ۳۰ میلیارد دلاری مجهز خواهد شد و لذا آینده ای درخشان برای بازار مذکور پیشبینی میشود.
اگر چه این فناوری در سال ۲۰۱۵ توجه چندانی به خود جلب نکرد، اما در سال ۲۰۱۶ از هدستهای واقعیت مجازی استقبال شد و کاربردهای فراوانی نیز برای آن تعریف شد.
اولین شرکتی که به فعالیت جدی در این زمینه پرداخت و محصولی قابل توجه عرضه کرد گوگل بود که در سال ۲۰۱۴ ابزار Cardboard در دسترس علاقمندان قرار داد. با گذشت یک سال شرکتهای دیگری نیز به تولید این نوع هدستها پرداختند و این فناوری را به جلو بردند.
لازم به ذکر است که واقعیت مجازی فناوری است که در آن محیطی مجازی از طریق یک هدست در برابر چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن وی با آن محیط مجازی تعامل برقرار میکند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب میکند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده میکند که آن محیط براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر میکند و ذهن انسان پس از مدتی میپذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.
یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط برنامههای اختصاصی آن به وجود میآید. برخی از این محیطها به صورت گرافیک رایانهای و سهبعدی هستند و برخی دیگر نیز حاوی ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شدهاند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی میتوان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.
از جمله شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند میتوان به Oculus اشاره کرد که چندی قبل توسط فیسبوک خریداری شد. اچ.تی.سی هم با عرضه هدست Vive در ماه آوریل در این حوزه فعال شده است. سامسونگ در ماه آگوست Gear VR را عرضه کرد و سونی هم قصد دارد کنسول بازی پلیاستیشن را با فناوری مذکور سازگار کند. گوگل هم به دنبال عرضه جایگزین کاربورد یعنی Daydream View است. مایکروسافت، ننیتندو و کوآلکوم از بازیگران تازه این حوزه هستند.
یکی از چالش های همه گیرشدن هدست های واقعیت مجازی کمبود تجربه و محتوای جذاب است، اما برخی از شرکتهای فعال در این زمینه در تلاش هستند تا بازار جذابی را برای کاربران به وجود آورند. در همین راستا تعدادی از بازیگران این عرصه مانند گوگل، Oculus، اچ.تی.سی، سونی، سامسونگ و .... با تشکیل اتحادیه جهانی واقعیت مجازی به دنبال همکاری با یکدیگر هستند.
۲- واقعیت افزوده: ابتدا باید توجه داشت که این فناوری تفاوتهایی اساسی با فناوری واقعیت مجازی دارد. واقعیت افزوده فناوری است که در قالب آن تصویر به صورت سهبعدی و همراه با اطلاعات متنی یا تصویری بر روی تصویر زندهای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده میشود. البته این فناوری دارای محدودیت هایی است که باعث شده توسعه آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد.
بنابراین واقعیت افزوده به کاربر این امکان را میدهد تا در دنیای واقعی دنیای مجازی را تجربه کند. به این صورت که محتوای شبیهسازیشده به دنیای واقعی فرد افزوده میشود. زمانیکه هدست واقعیت مجازی را در چشم خود دارید دیگر هیچ چیزی از محیط اطراف خود نمیبینید و هرآنچه در نرمافزار برای شما طراحی شده در مقابل چشمانتان قرار میگیرد. در حالیکه در هدست واقعیت افزوده کاربر میتواند حین استفاده از هدست نهتنها محیط اطراف خود را ببیند بلکه با آن ارتباط برقرار کند.
یک مثال جذاب و مشهور در مورد واقعیت افزوده، بازی پوکمونگو است که برای اجرای آن کاربران باید دوربین گوشی را در محیط اطراف خود بچرخانند تا بتوانند موجوداتی کارتونی را که به صورت مجازی به محیط اضافه شده اند، شناسایی و با استفاده از توپهایی مجازی هدف قرار دهند.
فناوری واقعیت افزوده با موفقیت این بازی راه خود را به سمت آینده گشوده و به نظر میرسد کاربردهای تجاری گستردهای پیدا کند. تیم کوک مدیر شرکت اپل تصریح کرد که این فناوری امکانات بیشتری در مقایسه با فناوری واقعیت مجازی دارد و به نظر میرسد در آینده آیفون هایی تولید شوند که از این مزایا بهره بگیرند.
اپل در سال ۲۰۱۵ با خرید شرکت Netaio که در همین حوزه فعال بود نشان داد که موضوع را جدی گرفته است. اپل در ماه نوامبر گذشته هم تلاش برای ساخت عینک واقعیت افزوده اختصاصی خود که رقیبی برای عینک مشابه گوگل بود، آغاز کرد. احتمال میرود دوربین آیفون ۸ از قابلیت هایی در این زمینه برخوردار باشد.
شاید فعال ترین شرکت در زمینه واقعیت افزوده مایکروسافت باشد که هولولنز را به همین منظور طراحی و عرضه کرده است. این ابزار کاربردهای متنوعی خواهد داشت. تصور کنید می خواهید بخشی از منزلتان را تعمیر کنید. اگر بخواهید از یک کارشناس بهصورت تلفنی کمک بگیرید قطعا مشکلات زیادی خواهید داشت. حال اگر تمام این مراحل راهنمایی بصورت یک تصویر مجازی به شما نمایش داده شود بسیار راحت و دلنشین خواهد بود. این کاربرد تنها محدود به این گونه کارها نمیشود. در درمانهای پزشکی نیز کاربرد زیادی خواهد داشت. این سطح از تکنولوژی پشتیبانی را ساده و راحت خواهد نمود.
افزودن ابزار و تجهیزات مختلف به منزل یا محیط کار برای بررسی تاثیر آنها بر نما و دکور قبل از تصمیمگیری برای خرید آنها، انجام بازیهای متنوع بخش دیگری از امکانات هولولنز است.
کد مطلب: 47194
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47194/فناوری-های-سال-2017-بلوغ-می-رسند