زمانی که استیو جابز(Steve Jobs)، گوشیهای آیفون را در سال ۲۰۰۷ راهاندازی کرد، از آن پس، انقلاب بزرگی در عرصه طراحی صفحه نمایش لمسی و صفحه کلید تلفنها ایجاد شد: موتو کیو(Moto Q)، پالم ترئو(Palm Treo)، نوکیا ای ۶۲(Nokia E۶۲) و بلک بری پرل(BlackBerry Pearl). در این زمان گوشیهای نوکیا، بلک بری و اپل پرچمداران فناوری گوشیهای هوشمند بودند.
به گزارش
ایتنا از
شماران سیستم به نقل از CNET، هم اکنون، گوشی آیفون(iPhone)، دهمین سالگرد راهاندازی گوشیهای خود را همزمان با رشد رو به افزون سهام بازارهای جهانی جشن گرفته است. نکته جالب اینکه نه نوکیا و نه بلکبری، تلفنهایی که در خور اعتبار نام برندهاست، تولید نمیکنند. برند نوکیا، مجوز خود را از HMD دریافت کرده است.
پیش از اینکه گوشی آیفون روال همه چیز را تغییر دهد، گوشیهای نوکیا و بلکبری جایگاه اول را در اختیار داشتند، اما نرمافزارهای نسل سوم این برندها به طور ناگهانی سقوط کرد چرا که بنا به قرارداد میان شرکت مایکروسافت و نوکیا، برند مایکروسافت لومیا، جایگزین گوشیهای نوکیا شد.
در همین حال، برند بلکبری پیش از آنکه تبدیل به اندروید شود، توسط سیستم عامل خود دچار لغزش شد چرا که فاقد امنیت نرمافزاری بود. گوشیهای مرکوری(Mercury) حاصل ترکیب این دو برند خواهد بود.
برند نوکیا و بلکبری هر دو جاهطلبیهای مشابهی داشته اما روشهای مختلفی برای رسیدن به اهداف خود اتخاذ کردهاند. هدف بلکبری از تولید گوشیهای مرکوری، بالاترین سطح کیفیتی است اما میزان دقیق این کیفیت معلوم نمیباشد در حالیکه نوکیا ۶ با قیمتهای فروش در چین که حدود ۲۵۰ دلار، ۲۰۰ پوند و ۳۳۰دلار استرالیا برآورد شده، خط مشی میانهتری پیش رو گرفته است.
به گفته استیو سیستولی(Steve Cistulli)، مدیر کل بخش امریکای شمالی شرکت TCL:" با اینکه از برنامه های HMD در خصوص فهرستبندی گوشیهای جدید اطلاعات زیادی در دست نداریم، اما میدانیم قصد دارند حدود ۵۰۰ میلیون دلار در طول سه سال آینده به بازاریابی جهانی بیفزاید."
اما آیا مساله فقط بعد مادی آن است؟آیا برنامهریزیهای جدید نوکیا و بلکبری برای جذب مشتریان جدید موفق خواهد بود؟ روند این قضیه به هر طریقی که باشد ،انتظار می رود شاهد حضور طرفداران بی باک خرید جدیدترین گوشیهای نوکیا و بلکبری خداقل در ابتدای زمان فروش آنها باشیم.