۰
plusresetminus
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۰

جزئیات طرح‌های تشویقی جدید برای موبایل

ایتنا - کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تعیین مقررات برای طرح‌های تعرفه‌ای تشویقی پیشنهاداتی را از خود ارائه کرده است.
جزئیات طرح‌های تشویقی جدید برای موبایل


کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای به تازگی ابلاغ کرده که تعرفه طرح‌های تشویقیِ اپراتور با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد، حداکثر می‌تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد و تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر می‌تواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، در مصوبه ۲۴۹ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که کمتر از یک ماه از ابلاغ آن به اپراتورهای مختلف تلفن همراه می‌گذرد، عنوان شده که تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتور با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد حداکثر می‌تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد؛ در خصوص اپراتوری که کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار را داشته باشد هم اعلام شده که تعرفه طرح‌های تشویقی حداکثر می‌تواند ۴۰ درصد کف تعرفه پایین‌تر باشد.

در بخش‌های دیگر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد این سازمان در خصوص تعیین مقررات برای طرح‌های تعرفه‌ای تشویقی ارائه شده است.

مفاد این مقررات که بنا بر اعلام رگولاتور از تاریخ پنجم دی‌ماه سال جاری لازم‌الاجراست بدین قرار است: تعرفه تعیین شده توسط اپراتور برای هر خدمت که می‌تواند مساوی یا کمتر از سقف و در صورت تعیین کف تعرفه توسط کمیسیون، مساوی یا بیشتر از کف تعیین شده برای هر خدمت باشد و برای مدت زمان حداقل شش ماه ارائه شود. در صورت عدم وجود کف تعرفه برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه، ملاک عمل خواهد بود.

مدت زمان اجرای هر طرح تشویقی سه ماه است
همچنین در این مصوبه توضیحاتی در خصوص طرح‌های تشویقی آمده و عنوان شده طرح تعرفه‌ای اپراتور برای خدمات موضوع پروانه که از تعرفه عادی اپراتور برای آن خدمت کمتر است و در یک بازه زمانی حداکثر سه ماهه، امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح برای اپراتور ممکن است.

مدت ارائه طرح‌های تشویقی نیز به مدت زمان در دسترس بودن طرح گفته می‌شود، به‌عبارتی به بازه زمانی که اپراتور، امکان فروش طرح تشویقی را دارد. ابتدا و انتهای این مدت زمان به ترتیب تاریخ شروع و پایان طرح تشویقی است. تاکید می‌شود حدفاصل زمان شروع و پایان ارائه طرح تشویقی با احتساب تمدید طرح، حداکثر سه ماه است. بدین ترتیب مدت استفاده مشترکان از طرح تشویقی می تواند حداکثر شش ماه باشد.

در بخش دیگری از این مصوبه نیز یادآوری شده که ساعات کم مصرف ساعت ۱۲ تا ۶ برای صوت و ۲ تا ۸ برای دیتا محسوب می‌شود.

هر اپراتور هشت طرح تشویقی در سال
سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه نیز با این فاکتور محاسبه می‌شود که تعداد مشترک فعال هر یک از اپراتورها در هر یک از حوزه‌های ثابت و موبایل تقسیم بر تعداد کل مشترکین فعال هر یک از حوزه‌های ثابت و موبایل می‌شود. همچنین در این مصوبه از بسته خدماتی ترکیبی یاد شده که این بسته‌ها خدماتی نظیر تماس، اینترنت و پیامک را شامل می‌شود.

بر این اساس هر اپراتور صرفاً می‌تواند حداکثر هشت بار در سال طرح‌های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارائه کند.

البته تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان سه ماهِ طرح تشویقی اولیه بوده باشد. مجموع مدتِ کلِ زمان ارائه طرح‌های تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی و یا تمدید طرح تشویقی، نباید بیش از هشت ماه از سال باشد.

در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون برای یک خدمت، تعرفه خدمات در قالب طرح‌های تشویقی می‌تواند پایین‌تر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت نبود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم (۱/۱۴) سقف تعرفه، به‌عنوان ملاک سنجش خواهد بود.

اما در قالب این مصوبه تبصره‌ای نیز گنجانده شده و طبق آن تعرفه طرح‌های تشویقیِ اپراتور با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد؛ حداکثر می‌تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد و تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر می‌تواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد.

هر طرح تشویقی می‌تواند حداکثر شامل پنج بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.

اپراتور حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح موظف است نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزئیات مربوطه، حداقل شامل مدت ارائه طرح و مدت استفاده از طرح، به سازمان اقدام کند. ارائه طرح و خدمت از سوی اپراتور مشروط به سپری شدن زمان اعلام شده در این ماده و عدم دریافت هرگونه نامه رد طرح و یا نامه اصلاحیه طرح از سوی سازمان است.

در تبصره دیگری آمده است: چنانچه در بسته خدمتی اپراتور نسبت به ارائه مودم، آنتی‌ویروس، گوشی و دیگر تجهیزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام کند، قیمت مودم، آنتی‌ویروس، گوشی و سایر تجهیزات، مستقل از قیمت خدمات است و باید به صورت مجزا تعیین و اعلام شود.

در صورتی که اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کم مصرف و هم در ساعات عادی ارائه دهد، باید خدمات قابل ارائه در ساعات عادی و ساعات کم مصرف را به صورت تفکیک شده اعلام کند.

مطابق این مصوبه اپراتور باید در بخش عمومی پورتال خود ضمن اعلام کلیه تعرفه‌های عادی، بخش مشخصی را نیز به اعلام طرح‌های تشویقی تخصیص دهد و ضمن به‌روزرسانی آن، مشخصات شفاف طرح‌های تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آن‌ها را اعلام کند.

در کلیه تبلیغات مربوط به طرح‌های تشویقی، مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان نیز باید منتشر شود.

طرح منجر به افت کیفی ممنوع
ارائه طرح‌های تشویقی منوط به حفظ کیفیت خدمات است و در صورتی که طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید بر اساس شرایط اعلام شده توسط سازمان، نسبت به توقف طرح اقدام و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را برای مشترکین خود داشته باشد.

در صورتی که سازمان به دلایلی از قبیل حفظ تعادل در بازار، تداوم رقابت سالم و ارائه خدمات و رشد کیفی آنها با ارائه طرح‌های تشویقی، ادامه آن و یا توقف طرح پیش از موعد اتمام ارائه طرح، موافقت نکند، موضوع را به اپراتور اعلام می‌کند. در این صورت اپراتور مجاز به اجرا یا ادامه یا توقف طرح نمی‌باشد.

در صورتی که سازمان اصلاحاتی را جهت اعمال در طرح‌های تشویقی به اپراتور اعلام کند و یا اطلاعات طرح‌های در دست اجرای اپراتور را بخواهد، اپراتور موظف است تا اقدامات لازم در خصوص اصلاح موارد اعلام شده و یا ارائه اطلاعات درخواست شده را به‌عمل آورد.

در صورتی که اپراتور قصد توقف طرح تشویقی را در مدت زمان دسترسی به طرح داشته باشد، باید حداقل هفت روز قبل از اجرای تصمیم خود، با رعایت موضوع ماده ۱۲، این موضوع را به اطلاع سازمان برساند.

در صورتیکه طرح تشویقی بنا به درخواست اپراتور و با تایید سازمان و یا بنا به ابلاغ سازمان متوقف شود، اپراتور موظف است تا نسبت به ارائه طرح، به مشترکینی که پیشتر نسبت به خرید طرح اقدام کرده و به‌عنوان مشترکین فعلیِ استفاده کننده از طرح مذکور محسوب می‌شوند تا پایان مدت اعلام شده در طرح، خدمت مربوطه را ارائه کند.

سازمان، اطلاعات مورد نیاز برای ارائه طرح‌های تشویقی را در چارچوبی تدوین و به اپراتورها ابلاغ خواهد کرد. در صورت عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز، سازمان می‌تواند از شروع طرح جلوگیری کند.

اپراتور موظف است در حین اجرای طرح‌های تشویقی، اطلاعات مورد درخواست سازمان را ارائه کند. در صورت عدم ارائه اطلاعات مورد نظر، سازمان می‌تواند طرح را متوقف کند.

اپراتور باید حداکثر یک ماه پس از اتمام ارائه طرح‌های تشویقی، آمار مربوط به میزان استفاده از طرح را به شرح چارچوب ابلاغی سازمان به سازمان ارائه کند.
کد مطلب: 47658
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ