زمانی که صحبت از واقعیت مجازی یا وی.آر(VR) به میان میآید، بیشتر اذهان به سمت بازی و سرگرمی میرود، در حالی که این فقط بخشی از کاربرد این تکنولوژی جدید است، چرا که کاربردهای سازمانی آن رو به افزایش است.
یکی از مطرحترین فناوریهای چند سال اخیر، سرویسها یا محصولات سازمانی بوده که با اپلیکیشن جذابی که ارائه میدهد، نظر همه را به سمت خود جلب کرده است. البته افراد زیادی از بین گیمرها هستند که به واقعیت مجازی علاقه دارند. اما نکته جالب اینجاست که به گفته تحلیلگران، امسال، اپلیکیشنهای سازمانی، نبض بازار واقعیت مجازی را در دست گرفته و در واقع در بین بخشهای مختلف وی.آر پس از بازی، حرف اول را میزند.
به گزارش ایتنا از
رایورز به نقل از تاپتک نیوز، شاید یکی از واضحترین کاربردهای فناوری واقعیت مجازی، (به صنعت گیم) در فضای طراحی باشد، چون رابط سهبعدی واقعیت مجازی، این امکان را برای کاربران فراهم میکند که اشیاء را در تمام ابعاد و اندازهها تغییر دهند و به اصطلاح دستکاری کنند. در حال حاضر، معماران از این فناوری در طراحی ساختمانها و فضاهای داخلی بخوبی بهره میگیرند.
این رویکرد به همین به شکل مشابهی در زمینههای دیگری هم که نیاز به آموزش و یادگیری دارند، اثر میگذارد و در حقیقت مقوله آموزش را تا حدود زیادی دستخوش تحول میکند.
پلیس و مراکز نظامی، در زمینۀ ایجاد محیطهای واقعی شبیه سازی، هزینههای زیادی میکنند تا افراد را با موقعیتهای مختلف آشنا کنند و آموزشهای لازم را به شهروندان ارائه دهند.
به همین ترتیب، شبیهسازیهای واقعیت مجازی، هزینههای آموزش را تا حدود زیادی کاهش میدهد و دسترسی به موقعیتهای مختلف و جدید را امکانپذیر میکند که تاکنون در فضای آموزش، قابل دسترسی نبودند.
با همه این مقدمات، فناوری واقعیت مجازی، آیندهای بسیار روشن در پیش دارد و این قابلیت را دارد که همه چیز را به صورت کاملاً سهبعدی و واقعی ارائه دهد، و با توجه به همین توانایی است که قادر است "مدلسازی" را نیز انجام دهد.
آموزش و یادگیری، دو حوزۀ دیگر هستند که انتظار میرود در سالهای آینده به شدت تحت تأثیر فناوری واقعیت مجازی قرار بگیرند. هدست واقعیت مجازی اچ.تی.سی که تحت عنوان وایو، شناخته میشود، با همکاری پلتفرم بازی ولو، توسعه پیدا کرده است و با ارائۀ محیطهای شبیهسازی شدۀ واقعیتر، برای کمک به آموزش آتشنشانان و آموزش مهارت به آنها به کار گرفته میشود.