ایتنا- بنیانگذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران گفت: نبود زیرساخت مناسب و تحلیل ناکافی طرح کودک رایانه منجر شد که این طرح آنچنانکه شایسته است، توسعه نیابد.
چرا «کودک رایانه» در ایران موفق نشد؟
خبرگزاری ايسنا , 14 فروردين 1396 ساعت 10:05
ایتنا- بنیانگذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران گفت: نبود زیرساخت مناسب و تحلیل ناکافی طرح کودک رایانه منجر شد که این طرح آنچنانکه شایسته است، توسعه نیابد.
محمدحسن محمد پور ابراز کرد: طرح کودک رایانه با رویکرد آموزش مهارتهای زندگی و آیندهپژوهی، نخستین بار در سال ۱۳۸۵ مطرح شد و در همان سال بهصورت درسنامه در مدارس خاص استان هرمزگان اجرا شد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، وی ادامه داد: در این طرح از وسایل الکترونیکی همچون رایانه، تلفن همراه، تبلت و تختههای هوشمند بهمنظور استعدادیابی، سنجش توانایی، علمآموزی و برانگیختن خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان استفاده میشود و با برنامهریزی هدفمند زیر نظر مشاوران خبره و با بهکارگیری فنون بازیواری آموزشی، مهارتهای زندگی و فرهنگ شهروندی را به آنها میآموزد.
محمد پور با بیان اینکه کودکان در کشورهای پیشرفته کار با رایانه را از پیشدبستانی آغاز میکنند و از کار با دستگاههای فناورانه لذت میبرند افزود: در ایران این آموزشها در سطح کودکان و نوجوانان مغفول مانده بود، تا اینکه در سال ۱۳۹۱ مجدداً این طرح باهدف ارتقای مهارتهای رایانهای خردسالان (۴ تا ۷ سال) توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور آغاز به کار کرد که بهطور موقت در چند استان همچون استانهای آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی و بوشهر مورد آزمون قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این طرح مقرر شد که بستههای آموزشی مخصوصی در هر مرحله از آموزش تدوین و کمیته نظارت بر اجرای الگوهای اصولی طرح تشکیل شود که بر برگزاری طرح و ایجاد کارگاههای استاندارد رایانه کودک نظارت کند اما نبود زیرساخت مناسب در کشور و تحلیل ناکافی طرح منجر شد که طرح آنچنانکه شایسته است، توسعه نیابد.
بنیانگذار و مجری طرح کودک رایانه در ایران با توجه به اینکه بیش از یک دهه از تحقیق و بررسی این طرح میگذرد، اظهار کرد: بار دیگر با بهرهگیری از بهترین روشهای جهان، طرح کودک رایانه بازنگری شده است و با مأموریت خدمترسانی به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی و در جهت تحقق سند چشمانداز ایران ۱۴۰۴، قصد دارد تا برای کودکان و نوجوانان مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را با مهارتهای زندگی و فرهنگ شهروندی درهم آمیزد که در اجرای این طرح کارآفرینی امید است بسیاری از دانشآموختگان حوزههای مرتبط در این طرح مشارکت کنند و فرصت شغلی مناسبی برای آنها فراهم شود.
وی ابراز کرد: نکته بسیار مهمی که در خصوص آمـوزش به کودکان و نوجوانان وجود دارد و در روانشـناسی کودک نیز به آن توجه ویژهای شده، این است که کودکان و نوجوانان در حال آماده شدن برای زندگی پیچیده آینده هستند و دنیای پیچیده و غیرقابل درک ما در نظر آنها بسیار سادهتر و معقولتر است و هرگونه مهارتی که در کودکی کسب شود، در آینده جز بزرگترین مهارتهای شخصی وی خواهد شد و شخص از همان مهارتها برای ساختاربندی به زندگیاش کمک میگیرد و در ضمن شبکههای یادگیرنده در کودکی، با بار کمتری آمادگی یادگیری بیشتری دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فرایند آموزش به کودکان و نوجوانان با فرایند آموزش به جوانان، میانسالان و بزرگسالان متفاوت است، لذا طراحی فرایندهای این طرح، وقت و توجه ویژهای میطلبد و همچنین نیازمند حوصله و امکانات بسزایی است که طرح کودک رایانه تمهیدات آن را فراهم کرده است.
وی که از کارآفرینان استان هرمزگان محسوب میشود، در پایان گفت: طرح کودک رایانه سهگام دارد که در گامهای آن، کودکان با بازی و سرگرمیهای آموزشی، علم را بهصورت عملی میآموزند، سپس با ساخت اسباببازیها بهسوی تثبیت یادگیریها و برانگیختن خلاقیت و نوآوری حرکت میکنند و در نوجوانان با ساخت تجهیزات کاربردی و ثبت اختراع، در جهت کارآفرینی و خلق فرصتهای شغلی آینده هدایت میشوند که امید است با اجرای کامل این طرح در آیندهای نزدیک، شاهد رشد کودکان و نوجوانان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم و بهسوی افقهای روشن حرکت کنیم.
کد مطلب: 48487
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/48487/چرا-کودک-رایانه-ایران-موفق-نشد