مردم کدام نوع از ربات خدمات مشتری را ترجیح میدهند؟
ایتنا-رباتهای خدمات مشتری به دو نوع تقسیم میشوند که نوع اول دوستانه و نوع دوم رسمی است. هر یک از این رباتها، خصوصیات مخصوص به خود را دارد و بر اساس این خصوصیات، هواداران مخصوص خود را نیز جذب میکند.
از آنجا که به نظر میرسد رباتها به لطف صرفه هزینه و سرمایهگذاری در زمینه اتوماسیون، به شکلی فزاینده مشاغل انسانی را تصاحب میکنند، باید چگونه رفتار کنند و چه اعمالی انجام دهند؟ اینها سؤالاتی است که اکنون برای کارشناسان مطرح است. اولویت عملکرد آنها به محل زندگی شما بستگی دارد. لایوپرسن، شرکتی است که در زمینه خدمات خودکار مشتری فعالیت میکند و اخیراً حول موضوع اولویت رباتهای خدمات مشتری، از 5000 نفر نظرسنجی به عمل آورده است.
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از تاپتک نیوز، اکثریت 62 درصدی شرکت کنندگان، اعلام کردند که ترجیح آنها، رباتهای نوعدوستانه است، 21 درصد گفتند که ربات نوع رسمی را ترجیح میدهند و 9 درصد بیان داشتند که رباتهای طنزآمیز را دوست دارند و تنها 4 درصد گفتند که رباتهای جدی را دوست دارند. این اولویتها و علایق البته در کشورها و فرهنگهای مختلف متفاوت بود.
اکثریت قریب به اتفاق آمریکاییهایی که در نظرسنجی شرکت کردند، رباتهای دوستانه را ترجیح دادند، تقریباً 78 درصد آمریکایی چنین نظری داشتند و صرفاً 13 درصد آنها، رباتهای دارای شخصیت جدی را انتخاب کردند. از سوی دیگر، اکثر افراد استرالیایی، بریتانیایی و آلمانی نیز با آمریکاییها همعقیده بودند. در فرانسه، 37 درصد شرکت کنندگان، ربات رسمی و 37 درصد ربات دوستانه را ترجیح دادند.
در ژاپن، مدتهاست که مردم با رباتها سر وکار دارند و در واقع رباتها در فرهنگ آنها جا افتادهاند و در حال حاضر بحثهای زیادی در این کشور مطرح است که از رباتها برای خدمترسانی به سالمندان استفاده شود. 51 درصد از مردم این کشور که در نظرسنجی شرکت داشتند، خواهان رباتهای رسمی بودند و تنها 20 درصد از آنها، ربات دوستانه را ترجیح دادند.
گفتنی است اخیراً مسئولان ژاپنی با طرح ساخت شهر رباتها به صورت یک پارک بسیار بزرگ با کارکنان رباتیک موافقت کردهاند. مطابق اطلاعات منتشره، تمامی کارها در این شهر یا پارک بسیار بزرگ توسط رباتها انجام خواهد شد. در شهر رباتها، رستورانها، کافیشاپها و زمینهای بازی توسط رباتها کنترل شده و مردم در حقیقت مهمان رباتها هستند.