اپلیکیشن واتساپ که هم اکنون از محبوب ترین و پرطرفدارترین پیام رسانهای جهان شناخته شده است، مدتهاست که تصمیم گرفته است وارد دنیای تجارت و رشد کسب و کارهای اینترنتی شود. چندماه پیش بود که واتس اپ اعلام کرد نسخه تجاری این پیام رسان (WhatsApp Business) قرار است با قابلیتهای جدید و کاربردی، بزودی در فروشگاه اینترنتی پلی استور گوگل قابل دسترس کاربران قرار بگیرد.
بدین منظور این پیام رسان با ایجاد یک پلتفرم و سرویس جدید تحت عنوان Whatsapp Business قصد دارد صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ با کاربران و مشتریان خود ارتباط نزدیکتری داشته باشند. البته لازم به ذکر است که این پلتفرم جدید از طریق فروشگاه آنلاین و اینترنتی گوگل پلی و هم اکنون تنها برای کاربرانی که در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، ایتالیا و اندونزی زندگی می کنند، قابل دسترس است.
حالا این سوال ممکن است که در ذهن ایجاد شود که این سرویس و پلتفرم جدید چقدر میتواند در زندگی کاری صاحبان کسب و کار و همچنین مصرف کنندگان و رضایت و نحوه استفاده آنها از محصولات تاثیرگذار باشد؟
نخست در اینجا باید گفت که واتس اپ بیزینس یک اپلیکیشن کاملا جداگانه و مجزا از پیام رسان عادی واتس اپ است. این اپلیکیشن، واتس اپ تجاری، به تاجران و صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهد تا از طریق پلتفرم مربوطه با مشتریانشان ارتباط نزدیکتر و موثرتری داشته باشند تا بدین ترتیب راهنماییهای بیشتری را در اختیار آنها قرار دهند و رضایتشان را به نوعی جلب کنند.
کاربران قادر خواهند بود به راحتی این اپلیکیشن را همانند بسیاری از اپلیکیشن های دیگر از فروشگاه انلاین و اینترنتی گوگل پلی دانلود و نصب کنند. تاکنون خبری از انتشار نسخه iOS این اپلیکیشن به دست ما نرسیده است و در حال حاضر این پلتفرم تنها برای کاربران اندرویدی قابل استفاده است.
نکته جالب توجه آن است که کاربران عادی نیازی به نصب اپلیکیشن نسخه تجاری واتس اپ ندارند بلکه از طریق همان پیام رسان واتس اپ که تاکنون استفاده میکرده اند، میتوانند با صاحبان تجارت و کسب و کارها در ارتباط باشند.
نماد و لوگوی این اپلیکیشن جدید، بجای علامت تماس تلفنی سبزرنگ، این بار یک حرف انگلیسی B است که در علامت سبزرنگ واتس اپ قرار گرفته است. همانطور که میدانیم حرف انگلیسی B، حرف نخست کلمه Business به معنی تجارت است.
اپلیکیشن واتس اپ بیزینس دارای امکانات مختلفی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
پروفایل شرکت
کاربران بوسیله این ویژگی قادر خواهند بود اطلاعات مربوط به شرکت مورد نظر را مشاهده کنند و از طریق این ویژگی با آن شرکت در ارتباط باشند.
ابزارهای پیام رسانی هوشمند
امکانات هوشمندی همچون پاسخ سریع به مشتری، پیام خوشامدگویی یا هرگونه پیامی که شرکت مورد نظر آن را از پیش برنامه و طرحریزی کرده باشد، به مشتریان و کاربران ارائه خواهد شد.
ارائه آمار و ارقام
اطلاعاتی همچون امار و ارقام تعداد پرسش و پاسخهای مشابه و پیامهای راهنمایی که برای مشتریان ارسال شده است، به آنها ارائه خواهد شد.
واتس اپ وب
همه این امکانات و دسترسیها از طریق نسخه وب و از روی مرورگرهای اینترنتی رایانه نیز قابل دسترسی و استفاده است.
نوع حساب کاربری
پروفایل شرکت مورد نظر با پروفایل سایر کاربران عادی کاملا متفاوت است و نشان دهنده تجاری بودن آن است.
لازم به ذکر است که صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ باید علاوه بر شماره تلفن همراه خود، یک یا چند شماره تلفن ثابت دیگر نیز وارد واتس اپ بیزینس کنند.
همانطور که در ابتدای این خبر گفته شد، این سرویس هم اکنون تنها برای کاربران کشورهای محدودی و تنها برای گوشیهایی با سیستم عامل اندروید قابل دسترسی است اما بنابر گفته واتساپ، به زودی شاهد دسترسی تمامی کاربران در سراسر جهان به این اپلیکیشن واتساپ تجاری خواهیم بود.
بر اساس گزارشهای رسمی منتشر شده توسط واتساپ، این اپلیکیشن پیامرسان دارای حدود ۱.۳ میلیارد کاربر در سراسر جهان است. تعداد بالای کاربران و مخاطبان این پیام رسان می تواند به منبع درآمدزایی بسیار مناسبی برای واتساپ تبدیل شود، به گونهای که شرکتهای تجاری کوچک و بزرگ بسیاری برای ارتباط با مشتریان خود نیازمند سرویسهای پیامرسانی و گفتوگوی مستقیم واتساپ هستند.
شرکت فیسبوک با در اختیار داشتن واتساپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار کسب کرد و هم اکنون نیز درصدد کسب پول بیشتری از این اپلیکیشن پیام رسان محبوب است. واتساپ سال گذشته اعلام کرده بود که می خواهد خدمات جدیدی را به کاربرانش ارائه دهد تا بتوانند از طریق یک درگاه امن اینترنتی با شرکت های مورد نظرشان در ارتباط باشند. واتساپ در واقع با این کار میخواهد جای پای خود را در عرصه کار و تجارت و همچنین در میان مردم محکم تر کند تا بر محبوبیت و ثروتش افزوده شود.