در شرایطی که با اعلام تعرفههای جدید اینترنت ثابت و جایگزینی حجم با سرعت، ارائهدهندگان خدمات اینترنتی موظف به تغییر جداول تعرفهای خود شدند، برخی از اپراتورها در بیخبری کاربران و بدون اعلام تعرفههای جدید، قراردادهای قبلی را تمدید کرده و اینترنت حجمی میفروشند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، با اجرایی شدن تعرفههای جدید اینترنت ثابت از دهم آذرماه، ارائهکنندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوریهای سیمی (ADSL) و فیبر، ملزم به تنظیم جداول تعرفهای جدید برمبنای سرعت اتصال و بهصورت غیرحجمی و با درنظر گرفتن سقف مصرف منصفانه، شدند.
با وجود این و در حالی که در مصوبه جدید
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفههای جدید اینترنت، اپراتورهای ارتباطی از فروش بستههای قدیمی منع شده و تمامی آنها موظف شدند با به پایان رسیدن قرارداد کاربران، سرویس جدید را به آنها ارائه دهند، برخی از اپراتورها در بیخبری کاربران و به مناسبتهای مختلف به آنها هدیه اینترنت حجمی میدهند!
برخی از کاربران اینترنتی نسبت به سقف تعیینشده برای اینترنت اصطلاحا نامحدود و یا هزینه بالای اینترنت برای کممصرفان اعتراض داشتند، تا اینکه به تدریج این تعرفهها اصلاح شده و با لحاظ کردن نیازهای متفاوت کاربران، درنهایت مدل نهایی برای تعرفهها اعلام شد. در مصوبه شماره ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارائه اینترنت وضع شد که بر مبنای آن، به جای فروش حجمی اینترنت، سرعت جایگزین شده و به همین دلیل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام اینترنت غیرحجمی را برای تعرفههای جدید انتخاب کرد.
اگرچه قراردادهای قدیمی مشترکان اپراتورها تا زمانی که در تاریخ قراردادشان ذکر شده باشد، پابرجا خواهد بود و اپراتور مجاز است تا پایان زمان قرارداد، به مشترک مطابق با تعرفههای قبلی سرویس دهد، اما پس از اتمام زمان قرارداد، اپراتور موظف به ارائه تعرفههای جدید بوده و در شرایطی که برخی از کاربران تمایل به ادامه قرارداد قبلی خود داشتند، اپراتور موظف به اطلاعرسانی و اعمال تعرفههای جدید بر مبنای سرعت است.
با وجود این، برخی از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت، نه تنها با اتمام قرارداد مبتنی بر حجم کاربران اقدام به آگاهسازی آنها برای استفاده سرویسهای جدید نکردهاند، بلکه با عناوینی چون هدیه و جایزههای مناسبتی زمان سرویس حجمی کاربران را بدون اعلام تمدید و با ارائه شماره کارت بانکی برای خرید غیر الکترونیکی، به حجمفروشی اقدام کردهاند!
اگرچه اغلب کاربرانی که استفاده زیادی از اینترنت دارند و اخبار مربوط به تغییر تعرفهها و قیمتها را پیگیری میکنند، نیازی به اطلاعرسانی از طرف خود اپراتور برای تغییر قرارداد ندارند، اما برخی دیگر از کابران که به دلایل مختلف، شاید اطلاع دقیقی از این اخبار نداشته باشند، باید به نحوی مطلع شده تا نسبت به تغییر قرارداد خود اقدام کنند، نه اینکه اپراتور به اسم جایزه و با تمام شدن قرارداد قدیمی کاربر، حجمفروشی کند و حتی با ارائه شماره کارت بانکی و تشویق کاربر به پرداخت غیرالکترونیکی، تخفیف صوری دهد. این موضوع از
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال پیگیری است.