ایتنا - شرکتهایی که در حال فعالیت هستند همان مسافربرهای شخصی در قالب یک نرمافزار هستند و از هیچ مرجع قانونیای مجوز کار ندارند.
اماواگر جدید برای مسافرکشهای آنلاین
10 مرداد 1397 ساعت 13:21
ایتنا - شرکتهایی که در حال فعالیت هستند همان مسافربرهای شخصی در قالب یک نرمافزار هستند و از هیچ مرجع قانونیای مجوز کار ندارند.
اما و اگرهای چندباره درباره فعالیت و نحوه فعالیت مسافرکشهای شخصی آنلاین ادامه دارد و هر چندوقت یکبار مخالفان این کسبوکار جدید و پراقبال راهی جدید و حرفی متفاوت را پیش میکشند.
در آخرین پیگیریها هم مدير عامل اتحادیه تاکسیرانیهای سراسر کشور ادعاهایی تکراری را مطرح کرده و گفته است: «طبق قانون هرکس قصد دارد در حوزه حملونقل خدماتی ارائه دهد، باید تحت نظارت شهرداریها باشد و تاکسیهای اینترنتی فعال در این حوزه از هیچ مرجع قانونیای مجوز ندارند».
مرتضی ضامنی گفته است که مطابق ماده ۹ قانون توسعه حملونقل عمومی، ماده ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون هوای پاک و قوانین متعدد، وظیفه حملونقل عمومی در شهر و حومه برعهده شهرداری است و شرکتهایی که در حال فعالیت هستند متأسفانه از هیچ مرجع قانونیای مجوز کار ندارند و تبدیل به مسافرکش شخصی آنلاین شدهاند؛ به عبارت دیگر همان مسافربرهای شخصی در قالب یک نرمافزار هستند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با اشاره به برخی اشکالات این شرکتهای مسافربر آنلاین، از جمله تغییرات قیمتی و بدون ضابطه اعلام کرده که وزارت کشور خواستار محدودیت فعالیت این تاکسیهای اینترنتی شده است. او گفته است منظور از محدودیت، قرارگرفتن این شرکتها در چارچوب و ضوابط مشخص است.
از همان سال 93 و 94 که مسافرکشهای آنلاین مورد اقبال مردم قرار گرفتند و اعتراضها به فعالیت آنها شروع شد، محمود واعظی، وزیر ارتباطات، خیلی صریح گفت: کسبوکارهای سنتی نمیتوانند جلوی تکنولوژی را بگیرند و برای کسبوکارهای جدید ایجاد مشکل کنند. او گفت که در حوزه کسبوکارهای جدید بر این باوریم وظیفه دولت آن است که فضایی ایجاد کند که علاوهبر آنکه کسبوکارهای سنتی به فعالیت میپردازند، شرایط برای کسبوکارهای جدید نیز مهیا باشد. او گفت: در گذشته هم زمانی که قرار بر راهاندازی مراکز خرید بزرگ در دنیا بود، بسیاری از واحدهای کوچک نگران بوده و به اعتراض میپرداختند، چراکه فکر میکردند ایجاد این مجموعهها کسبوکار آنها را متضرر خواهد کرد، اما بعدها تجربه ثابت کرد که هر یک از آنها مشتریان خاص خود را دارند، بهاینترتیب در اين فضا رقابت ایجاد شد و مردم استفاده بردند. واعظی که حالا رئیس دفتر رئیسجمهور است، به کنایه گفته بود که دیگر نمیتوانیم به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم.
حالا محمدجواد آذریجهرمی، وزیر جوان ارتباطات، هم در توضیحی درباره این ورود وزارت کشور گفته است: «شاید خواسته شهرداری از نظر مدیریت شهری درست باشد، ولی وقتی شهرداری خودش سازمان تاکسیرانی دارد که رقیب فعالان آنلاین است، پس زیرنظررفتن آنها در شهرداری از نظر اقتصادی درست نیست». ماهنامه پیوست در توضیح بیشتر به نقل از وزیر ارتباطات گفته است : «این لایحه در جلسه اخیر امور زیربنایی دولت بررسی نشده و به جلسه بعدی موکول شده، اما وزارت ارتباطات و دیگر حاضران در این جلسه معتقدند که نباید با چنین درخواستهایی جلوی فضای رقابتی در بازار حملونقل را گرفت».
کد مطلب: 53666
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53666/اماواگر-جدید-مسافرکش-های-آنلاین