ایتنا - قبل از قطع و یا یکطرفه شدن خط تلفن ثابت، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاعرسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل ۲۴ ساعت برای پرداخت اقدام کند.
اگر مشترک تلفن ثابت مشمول قطع خط تلفن به دلیل بدهکاری شود، پس از سپری شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه ضمن اطلاعرسانی به مشترک میتواند نسبت به قطع و در ادامه جمعآوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند و درصورت تخلیه، مشترک موظف به ارائه درخواست جدید و پرداخت هزینه اتصال است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، دارنده پروانه ارائه خدمات تلفن ثابت که در حال حاضر مخابرات به شمار میرود، مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تحت عنوان«دستورالعمل نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکین بدهکار تلفن ثابت و همراه پسپرداخت(دائمی)»، قوانینی را برای قطع و تخلیه تلفن ثابت دارد. البته برای این کار نیازمند اطلاعرسانی است که شامل آگاه کردن مشترک از وضعیت بدهی وی با درج در صورتحساب و یا استفاده از روشهای ارتباط تلفنی و یا ارسال پیامک یا استفاده از سایر روشهای ارتباطی مانند ارسال نامه الکترونیک میشود. همچنین مهلت پرداخت عبارت است از طول مدت زمان پرداخت صورتحساب، که نباید کمتر از ۱۵ روز از تاریخ صدور صورتحساب باشد.
اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پسپرداخت (دائمی) بدون مبلغ سپرده و تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاعرسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل ۲۴ ساعت برای پرداخت اقدام کند. درصورتیکه تا پایان زمان مذکور مشترک مبلغ کارکرد خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه مجاز است، به قطع خط تلفن مشترک بدهکار اقدام کند.
اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پسپرداخت دارای مبلغ سپرده یا تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاعرسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل ۷۲ ساعت جهت پرداخت اقدام کند. درصورتیکه تا پایان زمان مذکور مشترک مبلغ کارکرد خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه مجاز است، به قطع خط تلفن مشترک بدهکار اقدام کند.
در خطوط تلفن ثابت و همراه پسپرداخت، چنانچه مشترک با هر میزان مبلغ کارکرد نسبت به پرداخت صورتحساب دوره دوم خود تا پایان مهلت پرداخت مقرر در صورتحساب اقدام نکند، دارنده پروانه میتواند براساس فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار مندرج در ماده ۳ این دستورالعمل اقدام کند.
فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار
هرگاه مشترک مشمول قطع خط تلفن بهدلیل بدهکاری شود، پس از سپری شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه میتواند خط تلفن مشترک بدهکار را ابتدا به مدت حداقل دو هفته یکطرفه کند. درصورت عدم پرداخت بدهی ظرف مهلت مقرر، دارنده پروانه ضمن اطلاعرسانی به مشترک و ارسال اخطار کتبی شش ماهه با موضوع «تخلیه خط تلفن»، میتواند نسبت به قطع خط تلفن وی بهطور کامل (دوطرفه) اقدام کند. درصورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک بدهکار در مهلت مقرر نیز دارنده پروانه مجاز به جمعآوری و تخلیه خط تلفن وی و سلب امتیاز است.
دارنده پروانه موظف است خطوط تلفن مشترکینی که به مدت حداقل ۱۰ سال به صورت تجاری کارکرد داشته است، را به مدت حداقل یک سال علاوه بر مهلت شش ماهه تعیینشده حفظ کند. همچنین درصورتیکه بدهی خط تلفن در مهلت تعیینشده، بهدلیل فوت مشترک و یا مسافرت خارج از کشور وی (با ارائه دلایل و مستندات) پرداخت نشده باشد، دارنده پروانه موظف است درصورت مراجعه ورثه و یا مشترک، یک مهلت ششماهه دیگر برای پرداخت بدهی به وی بدهد. درصورت عدم پرداخت در این مهلت، دارنده پروانه میتواند نسبت به جمعآوری و تخلیه خط تلفن وی و سلب امتیاز اقدام کند.
اما درصورت مراجعه مشترک سلب امتیاز شده، دارنده پروانه موظف است پس از پرداخت بدهی توسط مشترک بدهکار، نسبت به عودت مبلغ سپرده و یا تضمین پرداخت مشترک اقدام کند. درصورت عدم پرداخت صورتحساب در مهلت پرداخت و یا تاخیر در پرداخت صورتحسابها توسط مشترک بدهکار، دارنده پروانه به هیچ عنوان مجاز به دریافت هزینه دیرکرد یا اخذ خسارت و یا مبالغ دیگری با هرعنوان از وی نخواهد بود.
درصورتیکه مشترک بدهکار دارای چندین امکان ارتباطی از یک دارنده پروانه باشد، دارنده پروانه تحت هیچ شرایطی مجاز به قطع سایر خطوط ارتباطی و یا انتقال بدهیهای خطوط مشترک به سایر خطوط وی نیست و همچنین دارنده پروانه مجاز به درج مطلبی با مفهوم «کسب اجازه از مشترکین برای قطع سایر خطوط تلفن مشترکین بدهکار» در فرم قراردادهای خود نیست.
درصورتیکه مشترک نسبت به پرداخت بدهی قبل از جمعآوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند، دارنده پروانه باید شماره مشترک را حفظ کند و اگر مشترک نسبت به پرداخت بدهی قبل از جمعآوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند، دارنده پروانه میتواند بهمنظور وصل مجدد خط تلفن قطعشده صرفاً نسبت به اخذ هزینه وصل مجدد از مشترک براساس تعرفههای مصوب کمیسیون اقدام کند.
اما درصورت جمعآوری و تخلیه خط تلفن، مشترک موظف به ارائه درخواست جدید و پرداخت هزینه اتصال بر اساس تعرفههای مصوب کمیسیون بوده و دارنده پروانه تعهدی برای حفظ شماره تلفن تخلیهشده ندارد.
دارنده پروانه میتواند درصورت تمایل مشترکین، نسبت به اخذ وجوهی از آنان با عنوان «فوقالعاده سپرده» بابت جلوگیری از قطع ارتباط اقدام کند. مبلغ فوقالعاده سپرده مشترک در پایان هر دوره صورتحسابگیری قابل جمع و خرج خواهد بود. این اقدام تحت هیچ شرایطی اجباری نبوده و به این مبلغ هیچگونه سود یا بهرهای نیز تعلق نخواهد گرفت.