ژيراير وارتانيان، عضو انجمن شركتهاي اينترنتي، درگفتوگو با ايلنا، با بيان اين كه در حال حاضر هماهنگيهاي لازم بين مخابرات ايران و شركتهاي استاني براي ارائه امكانات به PAPها وجود ندارد، اظهار داشت: شركتهاي PAP بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه يك ميليون و 250 هزار پورت پر سرعت در كشور راه اندازي كنند، اما با گذشت 5/2 سال از برنامه چهارم تنها 35 هزار پورت از اين ميزان قابل بهرهبرداري است. وي اختلافات فاحش در اقدام شركتهاي PAP و ميزان مورد تعهد را عدم هماهنگي بين مسئولين و مراكز مخابراتي عنوان كرد و يادآور شد: در صورتي كه اشكالات فوق رفع شود نيز PAPها نخواهند توانست در مدت زمان باقي مانده به اين مهم دست يابند. وارتانيان، با بيان اين كه فرهنگ استفاده از ADSL بايد در بين كاربران جا بيافتد، خاطر نشان كرد: شركتهاي PAP در صورتي ميتوانند به اهداف خود دست پيدا كنند كه درخواست كاربران نيز وجود داشته باشد. وي افزود: تنها ارائه سرويس مطرح نيست، بلكه كاربران هم بايد نسبت به استفاده از ADSL رغبت داشته باشند. عضو انجمن شركتهاي اينترنتي، با بيان اين كه در حال حاضر فرهنگ استفاده از ADSL در كشور وجود ندارد، يادآور شد: آينده اينترنت به سوي سرويسهاي اينترنت پرسرعت نظير ADSL و WIMAX حركت ميكند و طي دو سال آينده استفاده از سرويس دايلآپ سنتي رو به نزول ميرود. وي با بيان اين كه قيمت سرويسهاي اينترنتي در كشور ما نسبت به ساير كشورها گران است، تصريح كرد: از لحاظ اقتصادي براي كاربر استفاده از ADSL صرف نخواهد داشت. وي درخصوص كيفيت سرويس اينترنت پرسرعت در كشور، با بيان اين كه شركتها به واسطه ضمانت بالايي كه ميپردازند بايد از سرويسهاي خود درآمد كسب كنند، ادامه داد: زماني كه شركتهاي PAP در ارائه سرويس خود به موانع دولتي برخورد ميكنند، نميتوانند سرويس مطلوب ارائه كنند. وارتانيان، گفت: افت پائين كيفيت از جمله عواملي است كه از رغبت كاربر براي استفاده از ADSL ميكاهد. وي در پايان خاطرنشان ساخت: عدم توانايي مالي از جمله مباحثي است كه كيفيت سرويس شركتهاي PAP را تحت تاثير قرار ميدهد.