مقایسه اپراتورها به لحاظ تعداد مشترکان و ضریب نفوذ
تعداد مشترکان همراه اول در سال 93، 40 میلیون و 437 هزار و نفر بود. در همین سال ایرانسل 28 میلیون و 114 هزار و 580 نفر مشترک داشت. 2 میلیون و 367 هزار و 948 مشترک نیز سهم رایتل بود. در سال 94 همراه اول تعداد 43 میلیون و 485 هزار و 71 مشترک داشت. ایرانسل نیز به 30 میلیون و 546 هزار و 140 مشترک بسنده کرد.
در این شرایط، سهم رایتل از مشترکان به 1 میلیون و 883 هزار و 295 نفر کاهش پیدا کرد. اما در سال 95 همراه اول توانست نظر موافق 48 میلیون و 986 هزار و 225 مشترک را جلب کند. ایرانسل در این سال 32 میلیون و 121 هزار و 49 مشترک داشت. در این سال نیز مانند قبل تعداد مشترکان رایتل کاهش یافت و به 1 میلیون و 776 هزا رو 173 نفر رسید. اما در سال 96 همراه اول توانست تعداد مشترکانش را به 52 میلیون و 614 هزار و 868 نفر برساند.
در این سال سهم ایرانسل از مشترکان به 33 میلیون و 155 هزار و 958 نفر رسید. اما رایتل توانست نظر موافق 2 میلیون و 561 هزار و 590 مشترک را به سوی خودش جلب کند. بنابراین، در سال 96 شاهد افزایش تعداد مشترکان رایتل هستیم. اما در این تعداد مشترکان همراه اول بالغ بر 3 میلیون نفر رشد کردند اما مشترکان ایرانسل تقریباً 1 میلیون نفر افزایش یافت. همراه اول در سال 97 نیز به سیر صعودی خود ادامه داد و تعداد مشترکانش را به 53 میلیون و 857 هزار و 297 نفر رساند.
تعداد مشترکین ایرانسل نیز به 33 میلیون و 234 هزار و 972 نفر رسید که رشد چشمگیری را نشان نمی دهد. اما مشترکان رایتل کاهش چشمگیری داشت و به 1 میلیون و 617 هزار و 631 نفر کاهش یافت. بنابراین، در سال 97 شاهد افزایش بسیار اندک تعداد مشترکان ایرانسل هستیم که به زحمت به 100 هزار نفر می رسد. اما همراه اول تعداد مشترکانش در سال 97 بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر رشد کرد.
مقایسه اپراتورها به لحاظ ضریب نفوذ
در سال 93 ضریب نفود همراه اول 57.01 درصد بود. در همین سال ایرانسل از ضریب نفوذ 39.63 درصدی برخوردار بود. در این سال رایتل ضریب نفوذ 3.34 درصدی داشت. در سال بعد ضریب نفوذ همراه اول به 57.27 درصد رسید و میزان این شاخص برای ایرانسل به 40.23 درصد افزایش یافت. اما ضریب نفوذ رایتل در این سال کاهش یافت و به 2.48 درصد رسید. ضریب نفوذ همراه اول در سال 95 به 59.10 درصد بالغ شد. اما ضریب نفوذ ایرانسل در این سال به 38.75 درصد کاهش یافت. ضریب نفوذ رایتل نیز باز هم کاهش پیدا کرد و به 2.14 درصد رسید.
در سال 96 همراه اول از ضریب نفوذ 59.56 درصدی برخوردار شد. این در حالی بود که سهم ایرانسل از ضریب نفوذ در جامعه ارتباطی کشور باز هم کاهش داشت وبه 37.53 درصد رسید. اما ضریب نفوذ رایتل نسبت به سال قبلش افزایش یافت و به 2.90 درصد بالغ شد. همچنان که ایرانسل کاهش ضریب نفوذش را در سال 97 تجربه کرد و در این شاخص به 37.56 درصد بسنده کرد، همراه اول سیر صعودی اش را ادامه داد و به ضریب نفوذ 60.70 درصدی دست یافت. اما رایتل دوباره ضریب نفوذش کاهش یافت و به 1.82 درصد رسید.
بنابراین، مشاهده می کنید که ضریب نفوذ همراه اول طی سال های 93 تا 97 به موازات افزایش تعداد مشترکانش افزایش یافته است. اما ضریب نفوذ ایرانسل و رایتل در برخی از سال ها با کاهش روبرو شده است.
سهم اپراتورها از بازار ارتباطی کشور
آمارها نشان می دهد که همراه اول 60.70 درصد از بازار ارتباطی ایران را در اختیار دارد. بعد از آن ایرانسل با 37.46 درصد در جایگاه دوم ایستاده است. رایتل نیز تنها 1.82 درصد از بازار ارتباطی ایران را در اختیار دارد. به این ترتیب، مشاهده می کنید که همراه اول با اقتدار بازار ارتباطی ایران را تحت نفوذ خودش گرفته است. نکته جالب اینکه فاصله ایرانسل با همراه اول بسیار زیاد است و بعید به نظر می رسد که این اپراتور در کوتاه مدت بتواند خطری برای همراه اول ایجاد کند.
پیشرفت همراه اول نتیجه چیست و چرا ایرانسل افت کرده است؟
با توجه به آمار و ارقامی که در بالا آورده شد شاید این سوال مهم برای شما هم پیش بیاید که چرا ایرانسل طی سال های گذشته افت کرده و به چه دلیل همراه اول رشد کرده است.
در پاسخ به این سوال مهم باید به سیاست های این اپراتورهای طی سال های گذشته نگاهی بیندازید. با کمی دقت می توانید بفهمید که همراه اول با برنامه عمل کرده و سیاست های مهمی را به اجرا گذاشته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جوان گرایی
با نگاهی به تصمیمات همراه اول در زمینه انتخاب مسئولان این شرکت می توان به این نکته پی برد که این اپراتور جوان گرایی را در دستور کارش قرار داده است. در این ارتباط می توان به انتخاب حمید فرهنگ به عنوان مدیر عامل شرکت رایتل همراه اول اشاره کرد.
داشتن برنامه مدون
گفتنی است، طی سال 97 در نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۸ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامههای راهبردی پنج ساله همراه اول رونمایی شد. این برنامه راهبردی نشان دهنده عزم و اراده همراه اول برای حرکت به جلو بر اساس یک برنامه مدون است.
گسترش حیطه فعالیت ها
یکی دیگر از سیاست هایی که همراه اول دنبال می کند، این است که در حوزه های مختلف فرهنگی کشور فعال شود. در این ارتباط می توان به حمایت این اپراتور از جشنواره فیلم فجر سال 97، کمک به سیل زدگان و... اشاره کرد.
ارتباط با رسانه ها
اما یکی دیگر از سیاست های مهم همراه اول این است که با رسانه ها ارتباط نزدیکی برقرار کرده است. گزارش به رسانه ها درباره برنامه های در دستور کار و آگاه سازی مردم از سیاست های این اپراتور باعث شده است که ارتباط نزدیکتری با مردم داشته باشد.
اما نگاهی به عملکرد ایرانسل نشان می دهد که این اپراتور برنامه مدونی برای پیشرفت طی سال های گذشته نداشته است. به ویژه اینکه، این اپراتور نتوانسته از ظرفیت ارتباط با رسانه ها به درستی استفاده کند.
جمع بندی
از تمامی آنچه در بالا آمده است می توان نتایج زیر را گرفت:
1- وضعیت همراه اول در شاخص های مختلف مانند پوشش دهی جاده ای، پوشش روستاها، تعداد کاربران فعال، پوشش دهی اینترنت پرسرعت و... نسبت به دیگر اپراتورها بهتر است.
2- همراه اول روند رو به رشدی را در سال های گذشته در شاخص های متعدد طی کرده است. در این ارتباط می توان به رشد تعداد کاربران فعال این اپراتور در سال 97 نسبت به سال قبل و پوشش دهی جاده ای بیشتر اشاره کرد.
3- موضوع مهم دیگر که می توان به آن اشاره کرد این است که ایرانسل و رایتل طی سال های گذشته در برخی از شاخص ها افت کرده اند. در این ارتباط می توانید به تعداد کاربران فعال ایرانسل طی سال های 96 و 97 توجه کنید.