ایتنا - این نگرانی وجود دارد که اداره هواپیمایی فدرال در ایالات متحده چطور ایمنی هواپیمای خودران بوئینگ مدل 737 MAX را تأمین خواهد کرد.
پس از دو سقوط مرگبار هواپیمای 373 MAX مربوط به شرکت بوئینگ که به نظر میرسد با نقص طراحی سامانه کنترل پرواز ارتباط داشته باشد، سیاستگذاران و محققان در حال بررسی این موضوعاند که چرا اداره هواپیمایی فدرال در ایالات متحده (FAA) در طی فرایند صدور گواهینامه، به این مشکلات پی نبرده بود.
به گزارش ایتنا و به نقل از فوربز، برخی از ناظران حوزه هواپیمایی میگویند این موضوع، نشاندهنده یک مشکل آتی است و آن اینکه ممکن است این آژانس برای وارسی ایمنی نرمافزارهای پیچیده که نسل جدید پروازها از آنها استفاده میکنند، از تجهیزات لازم برخوردار نباشد؛ از جمله پهپادهای خودران و تاکسیهای هوایی بدون خلبان.
اِلا اتکینز (استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه میشیگان)، میگوید: «ما باید یک سازمان نظارتی مدرن داشته باشیم تا امکان همکاری عمیق با متخصصان در شرکتهایی را که برایشان گواهینامه صادر میکند، فراهم باشد.»
گفته میشود بوئینگ از روز دهم ماه مارس و پس از انفجار یکی از محصولات خود که در خطوط هوایی اتیوپی در تردد بود، عرضه این محصول را به حالت تعلیق درآورده است.
شایان ذکر است که این دومین سانحه مدل 737 MAX در طی پنج ماه بود. دنیس موئیلنبرگ (مدیرعامل بوئینگ) اذعان کرده است یک ویژگی جدید برای کنترل پرواز در نسخه جدید هواپیمای پرفروش آن موجود است که «سامانه افزایش مشخصات مانور» (MCAS) نام دارد.
وی ادعا میکند که این سامانه در این سانحهها سهیم بوده و منجر به مرگ ۳۴۶ تن شده است.
از سوی دیگر، بوئینگ اخیرا متحمل یک آسیب اقتصادی شد. این شرکت اعلام کرد یک میلیارد دلار خرج هزینههای اولیه این هواپیما و همینطور کوشش برای تعمیر آن کرده و فروش سهام خود را نیز متوقف نموده است.
گفتنی است فروش بوئینگ در سهماهه مالی منتهی به ۳۱ مارس نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار)، میزان ۲ درصد افت داشت و عایدی خالص آن نیز با افت ۱۳ درصدی، به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار رسید.