ایتنا - مطابق شنیده ها، کارمزد پیشنهادی بانکها بابت رمزهای یکبار مصرف، 20 هزار تومان بود؛ که در اینصورت، بانکها سودی معادل یک هزار و 600 میلیارد تومان را به جیب می زدند.
اجرای رمز دوم یکبار مصرف به تعویق افتاد
25 ارديبهشت 1398 ساعت 18:24
ایتنا - مطابق شنیده ها، کارمزد پیشنهادی بانکها بابت رمزهای یکبار مصرف، 20 هزار تومان بود؛ که در اینصورت، بانکها سودی معادل یک هزار و 600 میلیارد تومان را به جیب می زدند.
اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف که قرار بود از ابتدای خردادماه سال جاری اجرایی شود، برای مدتی به تعویق افتاد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، بانک مرکزی از سال گذشته با ابلاغ بخشنامهای به بانکها خبر از اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف از خرداد ماه سال جاری داد و بانکها را ملزم کرد تا زیرساختهای لازم برای اجرای کامل این طرح و ابطال رمزهای دوم ایستا را فراهم کنند.
اما پیگیریهای خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که اجرای این طرح برای مدتی به تعویق افتاده و ممکن است روش آن نیز تغییر کند. بر اساس آنچه بانک مرکزی در نظر داشت، قرار بود رمزهای دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشنهای بانکی در اختیار مردم قرار گیرد اما با توجه به مشکلاتی که برای اپلیکیشنهای گوشیهای اپل در ایران اتفاق افتاد، ممکن است مشکلاتی در زمینه اجرای این طرح به وجود آید.
به این ترتیب نظام بانکی کشور بر آن شده تا روش جایگزینی را به جای اپلیکیشنهای بانکی بیابد که به نظر میرسد در دسترسترین گزینه در حال حاضر استفاده از پیامک است.
این در حالی است که حدود ۷۰ درصد از مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به صورت درست در اطلاعات هویتی خود در بانکها ثبت نکردهاند، بنابراین به نظر میرسد تأخیر به وجود آمده در اجرای این طرح برای ساماندهی شمارههای تلفن همراه مشتریان باشد.
علت تعویق طرح رمز یکبار مصرف چیست؟
به گزارش ایتنا از تسنیم، طرح رمزهای یکبارمصرف بانکی، که بنا بود طبق بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای خردادماه سال جاری در سیستم پرداخت عملیاتی شود، با تصمیم بانک مرکزی به تأخیر افتاد.
البته عقب نشینی بانک مرکزی از این طرح دائمی نیست و به بانکها اعلام کرده که باید مشوقهایی را در نظر بگیرند تا مشتریان پرریسک برای دریافت رمزهای یکبارمصرف به شعب مراجعه کنند.
هدف بانک مرکزی از اجرای این طرح، برقراری امنیت در معاملات غیر کارتی و جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی است؛ بانک مرکزی معتقد است با این طرح می تواند از درصد کلاهبرداری اینترنتی بکاهد.
اما نکته مهمی که در پشت پرده اجرای این طرح وجود دارد در موضوعی است که بانک مرکزی بارها به آن تأکید کرده است؛ بانک مرکزی در اطلاعیههای مختلف تاکید داشت که استفاده از رمزهای یکبار مصرف خدمتی است کاملاً رایگان و مردم نباید پولی بابت آن بپردازند.
این تصمیم البته در ابتدا با مخالفت بانکها همراه بوده است ؛ بانکها در ابتدا اصرار داشتند که از هر مشتری بابت ارائه رمزهای یکبارمصرف کارمزد دریافت کنند.
کارمزد پیشنهادی بانکها بابت رمزهای یکبار مصرف، 20 هزار تومان بود؛ در شبکه بانکی الان 80 میلیون کارت بانکی فعال و دارای تراکنش موجود است؛ اگر بنا بود بانکها بابت رمزهای یکبار مصرف کارمزد دریافت کنند، عملاً سودی معادل یک هزار و 600 میلیارد تومان را به جیب می زدند.
نکته مهم اما مخالفت بانک مرکزی با این خواسته ی بانکهاست؛ اطلاعات رسیده حکایت از آن دارد که درخواست بانک ها روی میز رئیس کل بانک مرکزی هم قرار گرفته ولی همتی با آن مخالفت جدی کرده است.
کد مطلب: 56632
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56632/اجرای-رمز-دوم-یک-بار-مصرف-تعویق-افتاد