میلیونها جوان که به دلیل کسب اطلاع از نحوه عملکرد پستهایشان، حسابهای کاربری شخصی اینستاگرام خود را به پروفایلهای تجاری تبدیل میکنند درخطر نقض حریم خصوصیشان هستند.
به گزارش ایتنا و به نقل financialexpress، میلیونها جوان به دلیل کسب اطلاع از نحوه عملکرد پستهایشان، حسابهای کاربری شخصی اینستاگرام خود را به پروفایلهای تجاری تبدیل میکنند. بر اساس اظهارات دیوید استیر بهعنوان یک دانشمند اطلاعاتی مستقل، انجام این کار یک پیامد امنیتی ناخواسته دارد. کاربران برای تبدیل پروفایل شخصی به تجارت باید شماره تلفن یا ایمیل خود را در اینستاگرام در اختیار عموم قرار بدهند. انتخاب آنها میتواند حریم خصوصی خود و دوستانشان را به خطر بیندازد.
استیر که با چند تکنیک نمونهگیری مختلف، تحلیل جامعی را بر حسابهای کاربری 200 هزار نفر در سراسر جهان انجام داده است دراینباره گفت:« من با والدین صحبت میکنم و میگویم آیا میدانید که اگر فرزند 13 ساله شما حساب کاربریاش را بهحساب تجاری تبدیل کند بیش از 1 میلیارد نفر به اطلاعات تماسش دسترسی خواهد داشت؟ هر پدر و مادری که از این موضوع اطلاع پیدا میکند واقعا متعجب میشود.»
بسیاری از شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام تنها برای افراد بالای 13 سال در دسترس است و این قانون توسط بیساری از کودکان و نوجوانان نادیده گرفته میشود. در اینستاگرام گزینهای تحت عنوان " Get More Tools" وجود دارد که اگر کاربران روی آن کلیک کنند از آنها درباره شخص یا کسبوکار بودنشان سوال میشود. پسازاین که نوع کاربریشان را انتخاب کنند از آنها پرسیده میشود که مایل به نمایش کدامیک از اطلاعات تماسشان هستند. سپس به آنها چارتهایی در رابطه با چگونگی عملکرد آنها در اینستاگرام از قبیل روزها و زمانهایی که افراد پستهایشان را دیدهاند، محبوبترین پستهایشان و... داده میشود.
اینستاگرام در بیانیهای اعلام کرده است که :« هر کس میتواند حساب کاربریاش را به پروفایل تجاری تبدیل کند. ما این امر را ممکن کردهایم زیرا میخواهیم هر کاربر اینستاگرام در صورت تمایل یک کسبوکار راه بیندازد. در طی این فرایند به افراد یادآوری میکنند که اطلاعات تماسشان در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت و به آنها اجازه میدهیم که این اطلاعات را بهروز کرده با مخفی کنند.»
استیر در پی تحقیقات خود دریافت که بسیاری از نوجوانان که پروفایل خود را بهحساب تجاری تبدیل میکنند درواقع افراد عادی هستند که تنهایت چند صد فالوور دارند. سپس او این اطلاعات را در اختیار اینستاگرام قرار داد و از آن زمان تاکنون اطلاعات تماس افراد کمتر از قبل آشکار است.