ایتنا - در این گزارش آمده است: «پس از مصاحبه با دانش آموزان بیشتر آنان علت عضویت خود را عضویت دیگر دوستان و تعریف آنان و نشان دادن ویژگیهای این شبکه بیان کردهاند. در واقع فشار و ترغیب همسالان موجب شده بود که آنان هم از این شبکه استفاده کنند»
پژوهشی در باب علت حضور دانشآموزان در اینستاگرام!
13 مهر 1398 ساعت 13:03
ایتنا - در این گزارش آمده است: «پس از مصاحبه با دانش آموزان بیشتر آنان علت عضویت خود را عضویت دیگر دوستان و تعریف آنان و نشان دادن ویژگیهای این شبکه بیان کردهاند. در واقع فشار و ترغیب همسالان موجب شده بود که آنان هم از این شبکه استفاده کنند»
اینستاگرام یکی از محبوبترین اپلیکیشنها در بین نوجوانان سراسر جهان است. شناسایی انگیزههای استفاده از اینستاگرام میتواند گام نخست برای توانمند ساختن و هدفمند کردن دانش آموزان در استفاده از این اپلیکیشن باشد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، با ارتقای تکنولوژی، ارتباط بین انسانها تسهیل شده و دیگر فاصله دلیل خوبی برای ارتباط نداشتن نیست. در ابتدا تلفن باعث شد که انسانها در شهرها، استان ها یا حتی کشورهای مختلف به راحتی با هم صحبت کنند و در حال حاضر اینترنت این امکان را برای برقراری تماس فراهم ساخته است. شبکههای اجتماعی مختلفی برای ارتباط با انسانها از طریق اینترنت وجود دارد که از جمله آنها میتوان به اینستاگرام اشاره کرد. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که به کاربران این امکان را میدهد که عکسها و ویدیوهای خود را به اشتراک بگذراند.
این پژوهش که در ارتباط با بررسی انگیزههای دانش آموزان در استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام، توسط تیم پژوهشگران متشکل از رقیه صادق زاده (دکتری روانشناسی تربیتی)، فریبرز درتاج ( استاد روانشناسی تربیتی) و مرتضی منادی (دانشیار روانشناسی تربیتی) با جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در منطقه دوازده تهران انجام شده، نشان میدهد:« در حال حاضر اینستاگرام سریعترین شبکه اجتماعی در حال رشد است و امروزه نسبت به فیسبوک دانش آموزان وقت بیشتری را صرف اینستاگرام میکنند.»
در این پژوهش محققان میگویند :« یکی از دلایل اصلی استفاده از اینستاگرام، زیرنظر داشتن و شناخت دیگران، ثبت و مستند ساختن لحظات، خوش بودن و خلاقیت است. همچنین بین سطوح بالای فعالیتهای اجتماعی (مسافرت، حضور بهم رساندن در رویداد های ورزشی، معاشرت با دوستان و ...) و انگیزه داشتن برای استفاده از اینستاگرام به عنوان وسیلهای برای ثبت و مستند ساختن این لحظات رابطهای مستقیم وجود دارد.»
یافتهها نشان میدهد:« رضایتمندی یک حالت ذهنی است و صرفا مربوط به نوع خاصی از رفتار نمیشود. در واقع رضایتمندی اشاره به رضایت خاطر ذهنی دارد که برگرفته از تجربه استفاده از اپلیکیشن است. رضایتمندی و استفاده افراد مختلف از اینستاگرام بر حسب اعتقادات فردی، ارزشها و ترجیحها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نیاز های اصلی، شکلهای گستردهای از انگیزش برای کسب اطلاعات، اجتماعی شدن، سرگرمی و رهایی از تنشها هستند.»
در ادامه این پژوهش در خصوص تشویق دوستان و همسالان آمده است:« پس از مصاحبه با دانش آموزان بیشتر آنان علت عضویت خود را عضویت دیگر دوستان و تعریف آنان و نشان دادن ویژگیهای این شبکه بیان کردهاند. در واقع فشار و ترغیب همسالان موجب شده بود که آنان هم از این شبکه استفاده کنند.»
در این پژوهش آمده است:« اپلیکیشن اینستاگرام میتواند نیازهای دانش آموزان را برطرف کند زیرا که اوقات فراغت آنها را پر میکند، برای آنها مهیج است و در مجموع حال آنها را بهتر میکند؛ بنابر این دانش آموزان اپلیکیشن اینستاگرام را ارزشمند تلقی میکنند و به استفاده از آن ادامه میدهند.»
همچنین در بررسیهای صورت گرفته مشخص شده است: « انگیزه افراد در استفاده از اینستاگرام از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا که هر انسان ارزشها، اعتقادات و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. هفت مقوله اصلی از دادههای کیفی استخراج شده است که این هفت مقوله مهم و اصلی شامل تازگی و نوظهور بودن، تشویق دوستان و همسالان، در جریان اخبار و اطلاعات قرار داشتن، گذراندن اوقات فراغت، ارتباط با دوستان خود و پیدا کردن دوستان و روابط جدید، ابراز خویشتن و فرار از واقعیت است.»
این پژوهش در شماره سی و پنجم فصلنامه مطالعات میان فرهنگی به چاپ رسیده است.
کد مطلب: 58398
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58398/پژوهشی-باب-علت-حضور-دانش-آموزان-اینستاگرام