گردهمايي اتصال مدارس به شبكه ملي اينترنت باحضور معاونان وزارتخانههاي آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوري اطلاعات روز پنجشنبه در مشهد برگزار شد. قائم مقام وزير آموزش و پرورش در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين گردهمايي گفت: هدف گردهمايي اجرايي كردن اين پروژه ملي است. سيد ذبيحالله فيضآبادي افزود: بر اساس برنامه چهارم توسعه، وزارت ارتباطات موظف است اماكن آموزشي را به صورت رايگان به هم متصل كند لذا اين پروژه يكي از برنامههاي تعريف شده وزارتخانه است. وي گفت: درهمين راستا وزارت آموزش و پرورش نيز موظف است با تجهيز مدارس بر اساس اعتبارات تعريف شده، سالانه مبلغي را به اين موضوع اختصاص دهد. او افزود: هيچ تبعيضي بين استانها قايل نميشويم اما با توجه به نوع سرمايهگذاري استانها در زيرساختها و نيز كمكهاي مردمي شايد تحقق اين امر در برخي مناطق از جمله خراسان رضوي زودتر صورت گيرد. وي گفت: هسته اوليه اين طرح با ۸۵۰۰مدرسه كه تاكنون آموزش و پرورش آنها را به آزمايشگاه رايانه تجهيز كرده آغاز شده و تا پايان امسال با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اجرايي ميشود. او افزود: در نشست امروز كه با مشاركت مديران مخابرات استانهاي و كلانشهرها و نيز رؤساي سازمانهاي آموزش و پرورش استانها برگزار شد حاضران با تشريك مساعي و همانديشي، راهكارهاي اجرايي كردن آن را بررسي ميكنند تا پس از رفتن به استانهاي خود طبق تصميمات اتخاذ شده آن را اجرا كنند. وي گفت: اتصال به شبكه ملي اينترنت به اين معنا نيست كه دانشآموزان ميتوانند از شبكه جهاني اينترنت استفاده كنند بلكه اين طرح در حكم يك شبكه تعاملي بين مدارس است تا ضمن مبادله علوم مختلف، خودشان در افزايش محتواي علمي آموزشي شبكه نقش داشته باشند. معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات نيز در اين نشست گفت: امروز نظم نوين جهاني بر محور توسعه ITاستوار است. عبدالمجيد رياضي افزود: تحقق كامل اين مهم در ايران نيز ميتواند بخش اعظم وقت مردم و نيز هزينههاي دولت را كاهش دهد. وي گفت: البته هنوز بحث علاقهمندي مردم به برنامههاي دولت در حوزه ICT آنطور كه بايد و شايد مورد استقبال عمومي قرار نگرفته و تنها دانشآموزان و دانشجويان هستند كه بيشترين مخاطبان اين حوزه ميباشند. او افزود: برنامههاي ما در حوزه فناوري اطلاعات حول سه محور تشخيص، تحليل و تدبير است و بر همين اساس بايد سه مولفه كاربرها، كاربردها و نيز زيرساختها را دنبال نماييم. وي تاكيد كرد: اگر هر كدام از اين مولفهها را جداگانه بررسي كنيم با مشكل مواجه خواهيم شد.