ایتنا - طرح ترابردپذیری شمارهها (MNP) این امکان را فراهم میکند که بهموجب آن مشترکان میتوانند به حفظ شماره خود، اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند.
آمار ترابردها در ماه اسفند سال ۹۸، حاکی از انجام ۹۰۰۰ ترابرد تکمیلشده در سه اپراتور همراه کشور است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، طرح ترابردپذیری شمارهها (MNP) این امکان را فراهم میکند که بهموجب آن مشترکان میتوانند به حفظ شماره خود، اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. این طرح از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد و البته برخی شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از درخواستهای ترابرد از سوی مشترکان با موافقت مواجه نشود.
برای اجرای این طرح لازم است که در گام اول مشترک از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت نام کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک تأیید ثبت نام او به اطلاعش خواهد رسید.
همچنین پیش از اجرای طرح ترابردپذیری لازم است مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائهدهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد. از سوی دیگر امکان تغییر اپراتورها تنها دو بار در سال میسر است و پس از این تغییرات هزینه تمامی سرویسها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه خواهد شد.
از ابتدای راهاندازی این طرح در سال ۹۵، ۹۳ هزار و ۶۹ مورد ترابرد، در سال ۹۶، ۵۰۱ هزار و ۵۵۱ ترابرد، در سال ۹۷، ۴۹۹ هزار و ۶۹۵ ترابرد صورت گرفته است. طبق آخرین آمار، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ترابردهای صورتگرفته در اسفندماه سال ۹۸ را منتشر کرده که این آمار در جدول زیر آمده است.
البته تنها تعداد تراز، ملاک اول بودن یک اپراتور در ترابرد نیست. موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمیگردد.
ممکن است یک اپراتور در یک مدت زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدا خود برگردد؛ این دلیل نمیشود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته و یا اپراتوری که الان انتخاب کرده سرویسش مناسب است.
احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلامشده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیربهنظیر مانند درخواست ترابرد سیمکارت دایمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیمکارت، فعالبودن کمتر از سه ماه سیمکارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیمکارتهای دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.