ایتنا- گزارشها حاکی از آن است که کمپانی توشیبا نیز به آن دسته از کمپانیهایی پیوسته است که با بازار پرتلاطم لپتاپها برای همیشه خداحافظی کردهاند.
گزارشها حاکی از آن است که کمپانی توشیبا نیز به آن دسته از کمپانیهایی پیوسته است که با بازار پرتلاطم لپتاپها برای همیشه خداحافظی کردهاند.
به گزارش ایتنا و به نقل از engadget، کمپانی توشیبا سهام 19.9 درصدی باقیمانده از برند لپتاپهای داینابوک را به شارپ فروخت و بهصورت رسمی از تجارت لپتاپها و کامپیوترهای خانگی خارج شد. این کمپانی برای مدتها در بازار لپتاپها مطرح نبود اما بااینحال به مدت 35 سال در این بازار حضوری فعال داشت.
توشیبا در زمینه ساخت کامپیوترهای قابلحمل پیشگام بود و لپتاپ T1100 این کمپانی از سال 1985 بهعنوان اولین لپتاپ رایج جهان شناخته میشد و طراحی آن تا زمان عرضه پاور بوک در سال 1991 در لپتاپهای دیگر مورد استفاده قرار میگرفت. همچنین این کمپانی در دهههای 1990 و 2000 میلادی با عرضه خط تولید Satellite، Portégé و Qosmio دوباره اوج گرفت.
هنوز دلیل اصلی زوال توشیبا در این بازار بهصورت کامل مشخص نیست، بااینحال عوامل احتمالی زیادی در این زمینه دخیل بودهاند. برای مثال سرمایهگذاری عظیم توشیبا روی لپتاپهای مجهز به پخشکننده دیویدی چندان موفقیتآمیز نبود و در نهایت به تولید لپتاپهایی منجر شد که قابلیت اصلی آنها با رونق گرفتن بلو ری بلااستفاده ماند.
همچنین رقبای دیگری مانند اپل، دل و لنوو با لپتاپهای بسیار ظریف و قابلحملی نظیر مکبوک ایر و سری XPS توشیبا را در این بازار پشت سر گذاشتند. در نهایت بازار متزلزل کامپیوترهای خانگی موجب شد تا توشیبا با شرایط رقابتی شدیدی مواجه شود که در آن مدعیان زیادی وجود داشت و سهم محدود این بازار باید بین تمامی آنها تقسیم میشد.
در آخر لازم به ذکر است که توشیبا هنوز هک در زمینههایی مثل حافظه جانبی و چاپ کمپانی قدرتمندی است و در زمینههایی نظیر انرژی و خردهفروشی نیز دست دارد. علاوه بر این برند Dynabook همچنان پابرجا خواهد بود ولی امتیاز این لپتاپها به کمپانی شارپ واگذار شده است.