رييس هيئت مديره موسسه سروش رسانه گفت: پيشبيني ميشود مردم از گوشيهاي توليد داخل استقبال چنداني نكنند. مهدي افراسيابي در گفتوگو با ايرنا افزود از آنجا كه تعرفه ۶۰درصدي واردات گوشي تلفن همراه با تعرفه ۳۰ درصدي واردات قطعات SKD(قطعات نيم ساخته) تفاوت چنداني ندارد، بنابراين سه شركت توليدكننده گوشي تلفن همراه در داخل قدرت رقابت با واردكنندگان گوشي تلفن همراه را ندارند. روند توليد گوشي تلفن همراه در تفاهمنامهاي كه بين وزارت صنايع و سه شركت توليدكننده گوشي داخلي (كنسرسيوم "سروش رسانه و شهركهاي هوشمند"، "كارخانجات مخابراتي ايران"، "نيمه هادي عماد") به امضا رسيد، به اين گونه است كه طي مدت زمان مشخصي خط توليد اول به صورت SKD(قطعات بزرگتر و در واقع نيمهساخته گوشي) سپس CKD(قطعات كوچكتر) راه اندازي شود و سپس به مرحله توليد برسد. افراسيابي در ادامه سخنان خود بيان داشت: به دليل كم بودن تفاوت تعرفه قطعات SKDو گوشي كامل، تفاوت قيمت گوشي داخلي با گوشي وارداتي زياد نخواهد بود، به همين سبب و به دليل فرهنگ و تصوري كه در جامعه وجود دارد مردم ترجيح ميدهند از گوشي كاملا خارجي استفاده كنند از اينرو استقبال از گوشيهاي توليد داخل كم خواهد شد. وي گفت: با توجه به اين موضوع ما در صدديم شريك خارجي خود را قانع كنيم كه در مورد قطعات وارداتي تخفيفهايي بيشتري قايل شود. اما وي از مسوولين خواست در خصوص تعرفههاي واردات قطعات SKDگوشي تلفن همراه (قطعات نيم ساخته) تجديدنظر كنند تا شركتهاي توليدكننده گوشي داخلي موفق شوند. افراسيابي كه معاون فناوري اطلاعات سازمان صدا و سيما است، با اشاره به اين كه كنسرسيوم "سروش رسانه و نيمههادي عماد" براي توليد ۵۰۰هزار گوشي تلفن همراه برنامهريزي كرده است، گفت براي توليد گوشي با نوكيا به عنوان شريك خارجي بين كنسرسيوم سروش رسانه و نيمه هادي عماد، تفاهم نامهاي مبادله شده و نام گوشيهاي اين كنسرسيوم "نوكيا" خواهد بود. وي گفت در ضمن شركتي به طور مستقل داخل موسسه سروش رسانه تشكيل شده كه "سروش ديجيتال" نام دارد و توليد گوشي را انجام خواهد داد. افراسيابي اظهار داشت: در مورد جزييات توليد گوشي اين شركت اطلاعات كامل را دارد و تنها اطلاعات كلي را به كنسرسيوم سروش رسانه و نيمه هادي عماد ارايه ميدهد.