ایتنا - غولهای فناوری از سوی قانونگذاران، فعالان حقوق مدنی و حتی خود کارکنانشان تحت فشار قرار گرفته و دریافتهاند که تا چه اندازه روی مکالمات عمومی حتی در اپلیکیشنهایی که خودشان ایجاد نکردهاند قدرت و مسئولیت دارند.
شرکتهای فیسبوک و توییتر فعالیت گروههای و کاربران حامی آشوبهای هفته گذشته در کنگره آمریکا و همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را ممنوع کردند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، افزایش دانلودها برای اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر (Parler) که محدودیت کمتری اعمال می کرد باعث شد شرکتهای گوگل و اپل این اپلیکیشن را که از آن برای سازماندهی فعالیتهای طرفداران ترامپ استفاده می شد از فروشگاه خود حذف کنند و آمازون هم خدمات وب را برای پارلر قطع کرد.
جان ماتز، مدیرعامل شرکت پارلر روز جمعه در سایت خود اعلام کرده بود ما تسلیم فشار بازیگران ضدرقابتی نمی شویم. ما مرعوب شرکتهایی نمیشویم که انگیزههای سیاسی دارند و مقاماتی که از آزادی بیان متنفرند!
در واقعیت ماتز گزینه چندانی نداشت. شبکه آزادی بیان محور وی که به محل سازماندهی فعالیت افراطیون تبدیل شده بود از سوی گوگل تهدیدی برای امنیت عمومی قلمداد شد. اپل هم برنامه پارلر برای مدیریت محتوا را ناکافی تشخیص داد و آن را رد کرد. کارمندان آمازون از این غول اینترنتی درخواست کرده بودند از خدمات دهی به پارلر تا زمانی که محتواهای تشویق کننده خشونت را حذف نکرده است، خودداری کند و در نهایت آمازون این سرویس را در نیمه شب یکشنبه قطع کرد.
اکوسیستم اینترنت تحت نفوذ چند بازیگر بزرگ قرار دارد و این اپلیکیشن شانس زیادی برای بقا بدون دسترسی به این کانالهای رایج ندارد.
محدودیتهایی که گوگل، اپل و آمازون برای پارلر اعمال کردند نشان میدهد که تا چه حد شرکتهای فناوری برای پیامدهای احتمالی آنچه در سرویسهایشان اتفاق میافتد و توانایی اقدام سریعتر، مسئول شناخته میشوند.
سالها شرکتهای فناوری بزرگ با ادعای این که از نظر محتوا خنثی هستند، از چنین بحثهایی اجتناب کرده بودند. مداخله و کمپینهای انتشار اطلاعات گمراه کننده در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا روشن ساخت که این شرکتها و الگوریتمهای نرمافزاری و مدیریت محتوای آنها روی دنیای واقعی تا چه حد تاثیرگذار هستند.
اکنون این غولهای فناوری از سوی قانونگذاران، فعالان حقوق مدنی و حتی خود کارکنانشان تحت فشار قرار گرفته و دریافتهاند که تا چه اندازه روی مکالمات عمومی حتی در اپلیکیشنهایی که خودشان ایجاد نکردهاند قدرت و مسئولیت دارند.
این قدرتهای انحصارگرا در حال حاضر زیر ذره بین رگولاتورهای آمریکایی قرار دارند و گوگل و فیس بوک با شکایتهای ضد انحصارطلبی دولت مبارزه می کنند. همزمان این شرکتها به دلیل عدم مدیریت محتوا که باعث می شود محتوای تحریک آمیز و منجر به خشونت در دنیای واقعی منتشر شود، مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اقدامات اخیر این شرکتها مورد تمجید مقامات دولتی و منتقدان قرار گرفته اما بسیاری میپرسند چرا این شرکتها برای دست به کار شدن در این زمینه تا این اندازه صبر کردند. همچنین ماهیت جانبدارانه رفتار این شرکتها باعث نگرانی برخی از فعالان شده است.