ایتنا- مایکروسافت در تلاش است تا در همکاری با ناشران اروپایی، رقبای خود نظیر فیسبوک و گوگل را به پرداخت پول برای اخبار نمایش داده شده در خبرخوانها و نتایج جستجو مجبور کند.
مایکروسافت در تلاش است تا در همکاری با ناشران اروپایی، رقبای خود نظیر فیس بوک و گوگل را به پرداخت پول برای اخبار نمایش داده شده در خبرخوانها و نتایج جستجو مجبور کند.
به گزارش ایتنا و به نقل از engadget، مایکروسافت به تازگی فشارهای خود را روی کمپانیهای فیس بوک و گوگل بسشتر کرده و از آنها میخواهد که یا برای محتوای خبری پول پرداخت کنند یا به صورت کامل آن را مسدود کنند.
این کمپانی فناوری در تلاش است تا در همکاری با شورای ناشران اروپا روشی پیدا کند تا از طریق آن بتواند سایر رقبا را مجبور به پرداخت پول برای محتوای خبری به اشتراک گذاشته بکند. آنها از اتحادیه اروپا و دولتهای ملی میخواهند که مقررات داوری به سبک استرالیا را اجرا کنند. در این روش قیمتها را بر اساس منافع هر یک از طرفها، هزینههای تولید و هرگونه بار غیرقابل پرداختی که ممکن است به دوش صاحبان پلتفرمها بیفتد، تعیین میشود.
کسپر کلینج به عنوان مدیر مایکروسافت اظهار داشت كه بازار خبر سالم برای موفقیت دموكراسی حیاتی است و پرداخت پول برای اخبار نیز از این امر پشتیبانی میكند. او خاطرنشان کرد که مایکروسافت ابتکار سرمایه گذاری اخبار محلی ویژهای را در ماه اکتبر راهاندازی کرده است و مایکروسافت نیوز بخش زیادی از درآمد خود را با ناشران تقسیم کرده است.
البته هنوز هیچ تضمینی برای اقدام اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو آن در این رابطه وجود ندارد. با این حال اسپانیا به تازگی مالیات بر اخبار منتشر شده در نتایج جستجو را تغییر داده است و این گام امیدها را برای موفقیت طرح مایکروسافت زنده کرده است. البته در هر صورت انتظار هر گونه مقاومت در اجرای این طرح وجود دارد.
در همین راستا فیس بوک و گوگل به شدت با تلاشهای استرالیا درباره پرداخت پول به ناشران مخالفت کردهاند و معامله News Corp گوگل برای جلوگیری از هرگونه قانون بالقوه در این زمینه تنظیم شد. البته در هر صورت مجبور کردن رقبای مایکروسافت به پرداخت هزینه برای اخباری که در خبرخوان یا نتایج جستجوی گوگل منتشر میشوند میتواند در جهت منافع مایکروسافت نیز باشد.