۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳

اتحاد کروم، فایرفاکس، سافاری و اج برای سامان دادن به وضعیت افزونه‌های مرورگر

ایتنا- تیم‌های سازنده گوگل کروم، اپل سافاری، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج به منظور بهتر کردن افزونه‌های مرورگرها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
اتحاد کروم، فایرفاکس، سافاری و اج برای سامان دادن به وضعیت افزونه‌های مرورگر
تیم‌های سازنده مرورگرهای گوگل کروم، اپل سافاری، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج به منظور بهتر کردن افزونه‌های مرورگرها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
 
به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، همکاری تیم‌های سازنده مرورگرهای مطرح در زمینه افزونه‌ها موجب می‌شود که این برنامه‌های کاربردی در آینده‌ای نزدیک عملکرد بهتری داشته باشند و بنیان امنیتی آنها به منظور حفاظت در برابر بدافزارها قوی‌تر شود.
 
تیم‌های سازنده این مرورگرها اخیرا و در کنسرسیوم شبکه جهانی وب یک فروم را با موضوع بحث و گفت‌وگو و توسعه راه‌اندازی کرده و آن را به توسعه استانداردهای افزونه‌ها اختصاص دادند.
این فروم که  WebExtensions Community Group نام دارد به عنوان مکانی برای ساخت یک پایه اصلی واحد و امن‌تر برای برنامه‌های افزودنی محسوب می‌شود.
 
این گروه همچنین امیدوار است که نوشتن افزونه‌ها را با اعمال یک استاندارد مشترک بین تمامی مرورگرها برای توسعه دهندگان آسان کند. اعضای این گروه در مورد اهداف خود اظهار داشته‌اند که: «هدف ما شناسایی نقاط مشترک، همسان سازی نزدیک [مرورگرها] و ترسیم مسیر پیشرفت برای آینده است.»
البته هنوز زمان بندی عمومی انتشار پیش نویس استاندارد یا ساخت آن در مرورگرها اعلام نشده است.
 
 مرورگر وب
 
افزونه‌ها برای مرورگرهای کامپیوتر از اهمیت زیادی برخوردار است. این نرم‌افزارها می‌توانند تبلیغات را مسدود کنند، با مدیریت کنندگان پسوردها ادغام شوند، کدی را که شما را در اینترنت ردیابی می‌کند از بین ببرند و هنگام قرار دادن کالاها در سبد خرید به جست‌وجوی کوپن‌هایی برای تخفیف بیشتر بپردازند. البته این‌ها فقط جنبه‌های محدودی از کارکرد افزونه‌ها است.
 
در عین حال تفاوت بین مرورگرها موجب می‌شود که افزونه‌ها تنها مختص به یک مرورگر باشد و مرورگرهای دیگر از آن پشتیبانی نکنند. با این حال استانداردسازی موجب می‌شود که این مشکل توسعه دهندگان تا حد زیادی کاهش یابد. البته بعد از انجام این کار هنوز هم اختلافاتی بین مرورگرها وجود خواهد داشت، اما این گروه قصد دارد تا هسته‌ای مشترک از توانایی‌ها را تضمین کند.
 
مرورگر کروم با اتخاذ برخی از فناوری‌های مشابه نظیر جاوا اسکریپت و CSS که برای نمایش صفحات وب استفاده می‌شود توانست افزونه‌ها را مدرن کند. پس از آن فایرفاکس و سافاری نیز این اقدام را در پیش گرفتند و اج نیز با اتکای بر فناوری متن باز کرومیوم پا در این راه گذاشت.
 
ایده استانداردسازی برای افزونه‌ها به منظور استفاده از آنها در مرورگرهای مختلف چندان جدید نیست و چند سالی است که در این رابطه صحبت می‌شود. در نهایت به نظر می‌رسد که این گفت‌وگوها به نتیجه رسیده است و در اینده شاهد تحولی بزرگ در زمینه افزونه‌های وب خواهیم بود.
 
کد مطلب: 65241
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام