ایتنا - ارزش سهام فیس بوک پس از پیروزی این غول شبکه اجتماعی در یک پرونده شکایت ضد انحصارطلبی در آمریکا صعود کرد و ارزش بازار آن را به بیش از یک تریلیون دلار رساند.
پس از این که یک قاضی با درخواست فیس بوک برای رد دو شکایتی که سال میلادی گذشته از سوی کمیسیون تجارت فدرال و دادستانهای کل ایالتی آمریکا تنظیم شده بودند، موافقت کرد ارزش سهام فیس بوک روز دوشنبه ۴.۲ درصد صعود کرد و به ۳۵۵.۶۴ دلار رسید که بیشترین میزان در دو ماه اخیر بود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، ارزش سهام فیس بوک از ابتدای سال میلادی جاری با افزایش استفاده از اپلیکیشنهای این شرکت در دوران همه گیری کووید ۱۹ و رشد کاربران و تقاضای قوی برای تبلیغات دیجیتالی، ۳۰ درصد رشد کرده است.
تقریبا سه سال پس از این که اپل نخستین شرکت سهام عامل آمریکایی شد که به ارزش بازار یک تریلیون دلار دست پیدا کرد اکنون چهار شرکت فناوری آمریکایی دیگر ارزش بازار ۱۳ رقمی دارند که شامل مایکروسافت، آمازون و آلفابت (شرکت مادر گوگل) است. فیس بوک که در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد تاسیس شد، جوانترین این شرکتهاست که در مدت ۱۷ سال به چنین نقطه عطفی دست پیدا کرده است.
این رشد بدون هزینه نبوده است. زاکربرگ به حدی به افزایش شمار کاربران و درآمد شامل خرید اپلیکیشنهای رقیب اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ و واتس اپ در سال ۲۰۱۴ متمرکز بوده است که معایب اداره شبکه هایی با بیش از ۳.۴۵ میلیارد کاربر را نادیده گرفته است. وی به دلیل گامهای اشتباه فیس بوک، چندین بار به ادای توضیحات در برابر کنگره آمریکا پرداخته است. رگولاتورها فیس بوک را متهم کرده اند کنترل اطلاعات کاربران را از دست داده و موفق نشده است اقدامات کافی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات خشونت آمیز یا مضر انجام دهد. کمیسیون تجارت فدرال به همراه ۴۶ دادستان کلی ایالتی آمریکا در دسامبر از فیس بوک به دلیل رفتار ضد رقابتی شکایت و اعلام کردند بزرگی ابعاد این شرکت باعث شده است مصرف کنندگان آسیب ببیند که شامل کاهش کیفیت محصول بوده است.
اما قاضی جیمز بسبرگ روز دوشنبه اعلام کرد کیسیون تجارت فدرال نتوانسته است ثابت کند فیس بوک به یک قدرت انحصاری در عرصه شبکه اجتماعی تبدیل شده است. این سازمان ۳۰ روز فرصت دارد شکایتش را دوباره تنظیم کند.
با این حال از نقطه نظر سرمایه گذاران کسب و کار فیس بوک رونق دارد. این شرکت در زمان عرضه اولیه عمومی در سال ۲۰۱۲ با تردیدهایی درباره توانایی درآمدزایی از کاربران تلفن همراه روبرو شده بود. با این حال فیس بوک ثابت کرد کسب و کار تبلیغات عمل می کند و مدام راههایی را برای دستیابی به درآمدهای بالاتر از حد انتظار پیدا کرده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، فیس بوک در آوریل اعلام کرد درآمد در سه ماهه جاری ثابت خواهد بود یا بالاتر از درآمد سه ماهه نخست می شود که میزان فروش این شرکت با ۴۸ درصد افزایش به ۲۶.۲ میلیارد دلار رسید.