هواپیمای تمامبرقی آزمایشی رولز-رویس، با نام «روح نوآوری»، با موفقیت نخستین پرواز خود را انجام داد تا به این ترتبی پروژه به صفر رساندن آلایندهها یک گام به تامین توان مورد نیاز «تاکسیهای هوایی» در آینده نزدیک شود. با اینکه این هواپیمای تکپیشرانه ممکن است ظاهر نسبتا کلاسیکی داشته باشد، ولی قوای محرکه آن کاملا مدرن است.
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلشگیر، محرکه پیشرانه این هواپیما یک موتور برقی 400 کیلوواتی است که توان خود را از 6000 سلول باتری تامین میکند. رولز-رویس مدعیست که این «متراکمترین پک باتری پرنده در جهان است»، که به طور متوسط توان کافی برای تامین 250 خانه را دارد. یک سیستم خنککنده اختصاصی نیز در آن بکارگیری شده است.
اینورتر آن ولتاژ 750 ولتی را برای کل سیستم فراهم میآورد، و رولز-رویس قصد دارد تا پرواز با سرعت حدود 500 کیلومتر در ساعت انجام دهد. توسعه و ساخت این هواپیما حاصل همکاری – با عنوان ACCELL، یا «تسریع برقیسازی پرواز» - بین این شرکت و YASA (تولیدکننده موتور و کنترلرهای برقی) و استارتاپ هوانوردی Electroflight است.
اوائل سال جاری میلادی، «روح نوآوری» توانست برای نخستین بار روی باند به حرکت در آید. اکنون این هواپیما توانست 15 دقیقه پرواز انجام دهد. این آزمایش در سایت Boscombe Down وزارت دفاع بریتانیا انجام شد.
با اینکه روح نوآوری میتواند یک هواپیمای همهمنظوره باشد، ولی رولز-رویس قصد دارد تا یک سیستم پیشرانه الکتریکی کامل را تولید کند که بتوانند به سازندگان هواگردها بفروشد، تا حدود زیادی به همان صورتی که اکنون موتور جت تولید میکند.
بنا بر پیشبینی این شرکت، یک کاربرد ممکن برای آن به عنوان «تاکسی هوایی» است: هواگردهای قادر به پروازهای کوتاه که در طی این مسیر امکان شارژ مجدد را داشته باشند. تاکنون برخی ایرلاینها به دنبال استفاده از تکنولوژی هواپیمای الکتریکی بودهاند: اوائل سال جاری، امریکن ایرلاینز و ویرجین آتلانتیک قراردادی را با استارتاپ Vertical Aerospace برای هواپیماهای تمامبرقی امضا کردند؛ اندکی پس از آن، یونایتد ایرلاینز نیز قراردادی با رقیب آن، استارتاپ هواپیمای تمامبرقی Heart Aerospace، به امضا رساند.
با این حال، پیشبینی میشود که تحویل برخی از هواپیماها زودتر از سال 2024 آغاز نشود، چرا که به تاییدیه نهادهای قانونی نیز نیاز خواهد بود.