افت درآمد شیائومی تحت تاثیر کاهش فروش گوشیهای هوشمند
ایتنا - درآمد شرکت شیائومی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به دلیل رشد بسیار اندک فروش تلفن هوشمند و تشدید رقابت، رشد ضعیف تر از حد مطلوبی پیدا کرد.
درآمد شیائومی در سه ماهه سوم ۸.۲ درصد رشد کرد. این شرکت که عمده درآمدش از فروش تلفن هوشمند است، اعلام کرد درآمد تلفن هوشمند در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۴۷.۸ میلیارد یوان (۷.۴۹ میلیارد دلار) رسید که ضعیف ترین رشد فروش سه ماهه از سال ۲۰۰۰ بود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، ارزش سهام شیائومی در پی انتشار درآمد ضعیفتر از حد مطلوب این شرکت در زمان گشایش معاملات روز چهارشنبه حدود هفت درصد ریزش کرد.
فروش تلفن هوشمند شیائومی در سه ماهه سوم بر مبنای سالانه ۵.۸ درصد کاهش یافت و به ۴۳.۹ میلیون دستگاه رسید. این شرکت کمبود جهانی تراشه را عامل این کاهش معرفی کرد.
شیانگ وانگ، رییس شیائومی در کنفرانس اعلام درآمد این شرکت گفت: شیائومی به سختی برای تامین قطعات برای گوشیهای ۴G در بازارهای خارجی تلاش می کند.
وی انتظار دارد این کمبود در نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند با این حال پیش بینی می کند شیائومی رشد بسیار بالایی در سال میلادی آینده داشته باشد.
مجموع فروش شیائومی در سه ماهه ژوییه تا سپتامبر به ۷۸.۰۶ میلیارد یوان رسید که پایینتر از ۷۹.۲۰ میلیارد یوان پیش بینی بازار از فروش سه ماهه این شرکت بود.
شیائومی که پس از تحریمهای آمریکا علیه هواوی، موفق شد سهم بازار این شرکت در چین را تصاحب کند، اخیرا عرصه را به رقبای پرفروش خود اوپو، Vivo و آنر (Honor) واگذار کرده است.
طبق آمار شرکت تحقیقاتی Canalys، آنر از شیائومی سبقت گرفت و از نظر سهم بازار در چین در سه ماهه سوم در رتبه سوم قرار گرفت.
فروش شیائومی در چین در مدت مذکور تنها چهار درصد رشد کرد. در مجموع فروش تلفن هوشمند در چین پنج درصد کاهش یافت.
شیائومی در واکنش به تشدید رقابت، ماه گذشته تلاش گسترده ای را برای توسعه فروش غیرآنلاین آغاز کرد و ۱۰ هزارمین شعبه فروش خود در چین را گشود. این شرکت وعده داد شمار شعبه های فروش خود را ظرف دو تا سه سال آینده سه برابر کند.
این سازنده تلفن هوشمند که در مارس اعلام کرد ۱۰ میلیارد دلار برای ورود به بازار خودروی برقی هزینه خواهد کرد، اعلام کرد انتظار دارد تولید انبوه خودروهای برقی را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ آغاز کند.
شیائومی همچنین از فروش تبلیغات آنلاین و انواع دیگر محصولات سخت افزاری مصرفی درآمد دارد. رشد واحد خدمات اینترنتی شیائومی که عمدتا با قرار دادن تبلیغات در اپلیکیشنهای مختلف درآمدزایی دارد، بر مبنای سال به سال ۲۷ درصد افزایش یافت.
بر اساس گزارش رویترز، بدون درنظر گرفتن رشد و ضرر یکباره، شیائومی ۵.۱۸ میلیارد یوان سود داشت که تا حدود زیادی مطابق با انتظار تحلیلگران بود که سود این شرکت را ۵.۰۹ میلیارد یوان پیش بینی کرده بودند.