کمتر از یک درصد از خودروها و خودروهای شاسی بلند فروخته شده در هند برقی، هستند. ماروتی سوزوکی (خودروساز پیشرو)، که نیمی از کل فروش خودرو را به خود اختصاص داده است، حتی یک خودروی برقی نیز عرضه نمیکند و بارها اعلام کرده است که در حال حاضر قیمت بالای این مدلها، باعث عدم استقبال مصرفکنندگان هندی میشود.
به گزارش ایتنا و به نقل از بلومبرگ، از آنجا که دیگر کشورها در تلاش هستند هرچه سریعتر از خودروهای بنزینی دور شوند، به نظر میرسد دورنمای پنجمین بازار بزرگ خودرو در جهان برای تبدیل شدن به قطب فروش سدانهای برقی و وانت بارها، چندان درخشان نیست.
گادکاری هفته گذشته در صحبت با یک نهاد صنعتی گفت که دولت این کشور در نظر دارد از ابتدای دهه آینده، مدلهای برقی حدود ۳۰ درصد از فروش خودروهای شخصی و ۴۰ درصد از اتوبوسها را به خود اختصاص دهند.
به گفته وی، خوشبینی بسیار بیشتری نسبت به چشمانداز خودروهای دو و سه چرخ وجود دارد و این بخش از سال ۲۰۳۰ به بعد، میتواند شاهد ۸۰ درصد فروش مدلهای باتریدار باشد.
در حال حاضر شواهدی از این تغییر وجود دارد. ماه گذشته که شرکت Ola Electric Mobility اسکوتر برقی خود را معادل با ۱،۳۳۷ دلار قیمت گذاری کرد، در ۲۴ ساعت اول ۶۰،۰۰۰ دستگاه به فروش رفت. تولیدکننده رقیب آن یعنی Hero Electric Vehicles که قصد دارد ظرفیت سالانه خود را به ۵۰۰ هزار اسکوتر افزایش دهد، میگوید که هند میتواند تا سال ۲۰۲۷ به فروش خودروهای دو چرخ بنزینی پایان دهد.
گفتنی است این یک گام بزرگ خواهد بود؛ چرا که طبق دادههای انجمن خودروسازان هند، این خودروها در سال منتهی به مارس، ۸۱ درصد از کل بازار خودروی هند را به خود اختصاص دادند که تقریباً ۱۹ میلیون دستگاه است.
شایان ذکر است که تولیدکنندگان اسکوترها و موتورسیکلتهای الکترونیکی، اطمینان بیشتری به تقاضا دارند و با معضلات سرمایهگذاری که تولیدکنندگان خودروهای چهارچرخ بزرگتر و گرانتر با آنها درگیر هستند، دست و پنجه نرم نمیکنند.