ایتنا - مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری اعلام کرد تداخلات رادیویی یکی از عوامل موثر افت در کیفیت ارتباط مشترکین تلفن همراه و بیشترین عامل تداخل مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز تلفن همراه است.
عوامل تاثیرگذار در کیفیت ارتباطات تلفن همراه
13 دی 1400 ساعت 13:00
ایتنا - مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری اعلام کرد تداخلات رادیویی یکی از عوامل موثر افت در کیفیت ارتباط مشترکین تلفن همراه و بیشترین عامل تداخل مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز تلفن همراه است.
آنطور که کارشناسان اعلام میکنند، بیش از یکسوم تداخلات اپراتورهای تلفن همراه مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز است. کاربران در برخی مناطق به دلیل عدم پوششدهی تلفن همراه، اقدام به تهیه و نصب تکرارکنندههای تلفن همراه از مبادی غیرمجاز و غیرمرتبط میکنند. این موضوع نه تنها مشکل را حل نمیکند بلکه بعضاً باعث ایجاد اختلال در سایر فرستندهها و کاهش و یا قطع سرویس در مناطق دیگر نیز میشود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، از سوی دیگر تشعشعات ناشی از این دستگاهها به دلیل غیر استاندارد بودن میتواند موجبات اثرات مضر برای مردم شود. به همین دلیل کاربران تلفن همراه درصورت عدم پوشش و آنتندهی شبکه باید با هماهنگی اپراتور مربوطه و با توجه به مصوبه CRA-DEC۵۰۰۹-۱، درصورت لزوم اقدام به تهیه و نصب تکرارکننده استاندارد و مجاز کنند تا با مشکلات بعدی نظیر توقیف دستگاهها توسط ماموران این سازمان مواجه نشوند.
در این راستا به نقل از رگولاتوری، عظیم فرد در جلسه کمیته پایش کیفیت اینترنت با حضور رئیس و معاونین رگولاتوری، مدیران عامل اپراتورهای سیار و شرکت ارتباطات زیرساخت، تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین تداخلات در باندهای فرکانسی ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز و مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز (repeater)، تقویتکنندههای آنتن تلویزیون، رادیو شناسه (Radio Frequency Identification) و مسدودکنندهها است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد از عوامل تداخل مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز است، افزود: تجهیزات تکرارکننده در بسیاری از نقاط به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات عدم پوشش تلفن همراه استفاده میشود اما اغلب این تجهیزات، غیرمجاز بوده و استفاده از آن تا شعاع چندصد متری باعث ایجاد تداخل و افت کیفیت ارتباط مشترکین میشود.
مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری درباره اقدامات رگولاتوری برای رفع تداخلات داخلی گفت: با توجه به پایش و مانیتورینگ آنلاین و میدانی از طریق ماشینهای پایش در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، نقاط دارای تداخل فرکانسی شناسائی شده و پس از آن تجهیزاتی که عامل تداخل فرکانسی هستند جمعآوری و ضبط میشوند.
فرد اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۳۱۷۵ مورد تداخلات تلفن همراه در سامانه تداخلات رگولاتوری ثبت شده است که ۱۶۱۳ مورد مربوط به تداخل با شبکه همراه اول و ۹۲۰ مورد مربوط به تداخل با شبکه ایرانسل بوده و در مجموع ۱۰۲۰ مورد آن رفع شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین عامل تداخلات، تکرارکنندههای غیرمجاز هستند، تصریح کرد: در برخی از نقاط مشترکان حقیقی یا حقوقی برای رفع نیاز ارتباطی خود به دلیل پایین بودن قیمت از تجهیزات تکرارکننده غیرمجاز استفاده میکنند در حالیکه مشترکان میتوانند مشکلات مربوط به نداشتن پوشش تلفن همراه در منطقه مورد نظرشان را از طریق سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی یا اپراتوری که از آن سرویس دریافت میکنند اعلام کنند تا پیگیری لازم برای رفع آن انجام شود.
مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری تداخلات بینالمللی در باندهای فرکانسی مورد استفاده شبکههای اپراتوری را یکی دیگر از دلایل افت کیفیت ارتباط در نقاط مرزی اعلام کرد و گفت: ما با ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی داریم که تداخلات فرکانسی و سرریز سیگنال رادیوئی با آنها را در قالب تفاهمنامههای دو جانبه یا مقررات رادیویی بینالمللی بررسی کرده و برای رفع آن اقدام میکنیم.
کد مطلب: 67250
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67250/عوامل-تاثیرگذار-کیفیت-ارتباطات-تلفن-همراه