چند ماه پیش، اخباری از ممنوعیت واردات برخی مدلهای پرتقاضای موبایل از جمله شیائومی بهعلت مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشمارههای اضطراری، منتشر شد و انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی نامهای، درخواست تجدیدنظر در ممنوعیت مجوز ثبت سفارش این برندها را داشت و اعلام کرد که درصورت اجرای این ممنوعیت، مشکلاتی را در عرضه و تقاضا و تامین گوشی مورد نظر کاربران ایجاد میکند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، سال گذشته سهم بازار شیائومی ۷ درصدی بود و اکنون به ۳۰ درصد رسیده است. اقبال مصرفکننده ایرانی به شیائومی به دلیل برخورداری از فناوری روز دنیا و قیمت مناسب است، در حالی که با این اقدام، این حق از مصرفکننده ایرانی سلب میشود که بتواند کالایی با این قابلیتها و قیمت مناسب داشته باشد.
همان زمان پیشنهادهایی در راستای حل این مشکل به جای ممنوعیت واردات ارائه کرده است، از جمله دریافت تعهد از بازرگانان برای نصب برچسب روش شمارهگیری صحیح سرشمارههای اضطراری و اطلاعرسانی مناسب در شبکههای فروش و شبکههای اجتماعی شرکتها برای آگاهسازی مصرفکنندگان و همچنین مذاکره و تعامل با سامانه همتا و تصویب کمیته راهبری رجیستری برای ارسال پیامک اطلاعرسانی به مصرفکننده پس از فعالسازی مدلهای مذکور با هدف آگاهسازی مردم از روش شمارهگیری صحیح این شمارهها تا زمان لغو تحریمها.
انجمن واردکنندگان موبایل در آخرین اطلاعات خود درباره واردات و مصرف شیائومی در توییتر نوشت: آخرین گزارش همتا اختلاف معناداری را بین واردات و مصرف یکی از مقرونبهصرفه ترین برندهای بازار نشان میدهد. مصرف این برند در دیماه ۳۱۶ هزار دستگاه بوده، در حالی که وارداتش ۲۶۳ هزار دستگاه است. اما ظاهرا اقبال مصرفکننده به این محصولات برای دولت معنایی نداشته و باز هم ممنوعیت واردات برخی مدل های پرتقاضا و مقرونبهصرفه در دستور کار قرار گرفته است. چرا گرهای که با دست باز میشود را میخواهند با دندان باز کنند؟ ممنوعیت واردات مدلهای جدید شیائومی مشتیست نشانه خروار.