ایتنا - این نتیجه با استفاده از تفاوتهای موجود در ماهیت فیزیکی کنفرانس ویدیویی و تبادل نظرهای رودررو گرفته شده است.
در جلسههای زوم ایدههای کمتری خلق میشوند
18 ارديبهشت 1401 ساعت 2:00
ایتنا - این نتیجه با استفاده از تفاوتهای موجود در ماهیت فیزیکی کنفرانس ویدیویی و تبادل نظرهای رودررو گرفته شده است.
محققان دانشگاههای کلمبیا و استنفورد در ایالات متحده ارتباطی میان میزان نگاه کردن افراد به اطراف اتاق هنگام تولید ایدهها و کیفیت ایدههایی که به ذهنشان میرسد، ثبت کردهاند.
این یافتهها که در مجله نیچر منتشر شده است، هم با تجربه آزمایشگاهی و هم با مطالعه میدانی در کارگاهی مهندسی دارای دفاتری در پنج کشور، سازگار بود.
در تجربههای آزمایشگاهی، گروهی با بیش از ۶۰۰ بزرگسال به صورت دو به دو تقسیمبندی شدند و از آنها خواسته شد پنج دقیقه به ایدههایی برای مصارف خلاق در مورد «فریزبی» یا «حبابپوش» (bubblewrap) فکر کنند.
سپس آنها راهنمایی شدند که یک دقیقه برای انتخاب بهترین ایده وقت بگذارند. جفتها را تصادفی برای کار کردن رودررو با یکدیگر یا از طریق فضای مجازی، به کار گرفتند.
محققان دریافتند که در قیاس با جفتهای همکار در فضای واقعی، جفتهای مجازی درمجموع به ایدههای خلاق «بسیار کمتری» رسیدهاند.
با این حال، آنان خاطرنشان کردند که کنفرانس ویدیویی همه جوانب فرایند ایدهپردازی را مسدود نمیکند. آنها سندیتی مبنی بر آنکه هنگام انتخاب بهترین ایده، این گروهها تاثیر کمتری داشته باشند، نیافتند.
نویسندگان این مطالعه گفتند که نتیجهگیریها با استفاده از تفاوتهای موجود در ماهیت فیزیکی کنفرانس ویدیویی و تبادل نظرات رودررو به دست آمده است.
این مطالعه ذکر کرد: «کنفرانس ویدیویی جلو ایدهپردازی را میگیرد، زیرا شرکتکنندگان را بر روی صفحه نمایش متمرکز میکند»، و افزود که اثر این کار «از نظر روانشناختی سودمند نیست.»
محققان افزودند: «به دلیل اینکه شرکتکنندگان مجازی دامنه دید خود را به محیط به اشتراک گذاشتهشده در صفحه نمایش محدود میکنند، در نتیجه تمرکز شناختیشان محدود میشود.»
«این تمرکز محدود، فرایند همجوشی لازم را برای ایدهپردازی محدود میکند، حال آنکه افکار «شاخه شاخه» (branch out) میشوند و اطلاعات ناهمگونی را فعال میکنند که سپس برای شکل دادن ایدههای تازه به هم میپیوندند.»
محققان این فرضیه را در تجربه دیگری آزمودند که در آن از ۱۵۱ جفت خواستند در اتاقی با ۱۰ وسیله، چه رودررو و چه به صورت مجازی، برای محصولی کاربردهای خلاق پیدا کنند.
در پایان این آزمایش، از شرکتکنندگان خواستند وسیلههای داخل اتاق را به یاد آورند.
کد مطلب: 68426
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68426/جلسه-های-زوم-ایده-های-کمتری-خلق-می-شوند