ایتنا - متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره تلفن همراه میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکهاش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و درخواست خود را ثبت کنند.
قبل از انتقال شماره موبایل خود به اپراتور این نکات را به خاطر بسپارید
11 خرداد 1401 ساعت 9:12
ایتنا - متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره تلفن همراه میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکهاش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و درخواست خود را ثبت کنند.
ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان میدهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند، با این قابلیت، کاربر برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاعرسانیهای پس از آن ندارد. بر همین اساس اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش دهی اپراتور خود راضی نیستید، میتوانید بدون دغدغه تغییر شماره، از سرویسهای جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنید.
به گزارش ایتنا از ایسنا، طرح MNP پیش از بهرهبرداری تجاری، به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر و بررسی اشکالات احتمالی، بهمدت یک ماه و نیم به صورت آزمایشی اجرا شد. در این بازه زمانی اشکالات نرمافزار و میزان قابلیت اعتماد آن در فرایند اجرا مورد بررسی قرار گرفته و در تعامل با اپراتورهای تلفن همراه، اشکالات فنی برطرف شد. با تست نسخه نهایی نرمافزار، طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه، از شهریور سال ۱۳۹۵ بهطور رسمیدر کشور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
متقاضیان برای درخواست ترابرد شماره میتوانند به آدرس پایگاه اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه، در شرکت ارتباطات سیار ایران به آدرس join.mci.ir، در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به آدرس eform.irancell.i و در شرکت خدمات ارتباطی رایتل به آدرس rightel.ir/mnp مراجعه کنند.
سوالاتی که ممکن است درباره طرح ترابردپذیری پیش بیاید
اما متقاضیان برای انجام ترابرد شماره تلفن همراه خود چگونه باید اقدام کنند؟ متقاضیان ترابرد شماره میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکهاش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و پس از تأیید شرایط و ارائه اطلاعات لازم، درخواست خود را ثبت کنند.
مشترکان پیش از ثبت تقاضا برای ترابرد شماره باید به چند نکته توجه کنند، مشترکان سیمکارتهای دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند چون پس از آن، اپراتور فرآیند انتقال را انجام خواهد داد. لذا باید به صورتحساب اولیه اعلامشده از سوی اپراتور فرستنده و پرداخت آن در مهلت۲۴ ساعت توجه کنند. همچنین میزان اعتبار سیمکارتهای اعتباری، بعد از ترابرد صفر میشود لذا مشترکان سیمکارت اعتباری باید اعتبار سیمکارت خود را پیش از ترابرد مصرف کند.
هر مشترک برای هر شماره میتواند حداکثر دوبار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد. برای اولین درخواست ترابرد به اپراتور دیگر، فرد متقاضی میبایست حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و از فعال بودن سیمکارت وی نیز سه ماه سپری شده باشد. درخصوص درخواستهای بعدی ترابرد مشترک، تنها فعال بودن سیمکارت (بدون قید بازه زمانی سه ماهه) کافی است.
شماره مشترک پس از ترابرد تغییر نمیکند و پس از ترابرد، مشترک میتواند همانند سایر مشترکین اپراتور جدید (اپراتور پذیرا) از تمامی محصولات و خدمات اپراتور بهرهمند شود. همچنین سیمکارت دائمی تنها به سیمکارت دائمی و سیمکارت اعتباری تنها به سیمکارت اعتباری امکان ترابرد دارد. پس از درخواست ترابرد و تا زمان فعالسازی سیمکارت جدید در اپراتور پذیرا، رومینگ بینالملل و تماس با خارج از کشور برای سیمکارت قبلی مشترکین دایمی مسدود خواهد شد. از آنجایی که هر مشترک در هر اپراتور نهایتاً میتواند ۱۰ شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، لذا امکان ترابردپذیری مشترکی که در اپراتور پذیرا ۱۰ سیمکارت دارد، وجود ندارد.
دریافت درخواست مشترکین توسط اپراتورها در خارج از ساعات و روزهای کاری، میتواند انجام شود، اما بررسی درخواست ترابرد شماره توسط مرکز مدیریت ترابرد، در ساعات و روزهای کاری یعنی شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر انجام میشود.
از زمان ثبت تقاضای مشترک برای انجام ترابردپذیری تا فعالسازی سیمکارت، فرایند ترابرد برای سیمکارتهای اعتباری حداکثر تا دو روز و برای سیمکارتهای دائمی، حداکثر تا سه روز انجام میشود. همچنین براساس سند قواعد تجاری طرح ترابردپذیری، پس از ارسال درخواست مشترک در ساعات اداری توسط اپراتورمقصد، مرحله تایید اولیه برای مشترکین اعتباری توسط اپراتور مبدا حداکثر ۲۴ ساعت و برای مشترکین دایمی حداکثر ۴۸ ساعت انجام خواهد شد تا چنانچه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک، حل شود.
کد مطلب: 68712
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68712/قبل-انتقال-شماره-موبایل-خود-اپراتور-این-نکات-خاطر-بسپارید