ایتنا - مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خويشتنداری کمتری از خود نشان بدهند.
خودروهای خودران چقدر باید ایمن باشند؟
1 شهريور 1401 ساعت 2:00
ایتنا - مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خويشتنداری کمتری از خود نشان بدهند.
در این گزارش، که مرکز اخلاق دادهها و نوآوری تهیه کرده است، هشدار داده شده است که ممکن است ماشینهای خودران ایمنتر از خودروهای معمولی نباشند و مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خويشتنداری کمتری از خود نشان بدهند – ولو این خودروها به طور متوسط ایمنتر باشند.
اما دولت بریتانیا برنامههای خود را برای ماشینهای خودران آغاز کرده است.
در حال حاضر هیچ ماشین خودرانی در جادههای بریتانیا مجازبه حرکت نیست، اما دولت گفته است که اولین خودروهای این شکلی میتوانند تا سال ۲۰۲۵ وارد جادههای بریتانیا شوند.
وزارت ترابری بریتانیا گفت برخی خودروها، اتوبوسها و کامیونهای با ویژگیهای خودران حتی ممکن است در سال آینده در بزرگراهها تردد کنند.
برنامههای دولت یک «شرط دشوار ایمنی» برای وسایل نقلیه دارد: آنها باید به اندازه یک راننده انسانی ماهر، ایمن باشند.
این وزارتخانه میگوید که این شرایط استانداردهایی را مشخص میکند که برای داشتن اجازه رانندگی خودران در جادهها الزامی خواهند بود - و در صورت عدم رعایت آنها ممکن است تولیدکنندگان با تحریم مواجه شوند.
اما مرکز اخلاق دادهها و نوآوری، یک نهاد متخصص که به دولتها در مورد هوش مصنوعی مشاوره میدهد، میگوید این سوال که وسایل نقلیه خودران تا چه حد باید ایمن باشند، سوالی نیست که علم به تنهایی بتواند به آن پاسخ دهد.
این مرکز میگوید که مردم ممکن است در برابر تصادفهایی که مقصر آنها«شرکتهای فناوری بدون چهره یا مقررات ضعیف» تلقی میشوند خویشتنداری کمتری داشته باشند، ولو بهطور متوسط، خودروهای بدون راننده از انسانها ایمنتر باشند.
و اگر عموم مردم انتظار دارند که ماشینهای خودران به اندازه قطار یا هواپیما ایمن باشند، آنها باید ۱۰۰ برابر بیشتر از میانگین خودروهای معمولی ایمن باشند.
پروفسور جک استیلگو از دانشگاه کالج لندن که به مرکز اخلاق دادهها و نوآوری مشاوره داده است، گفت: «آنچه میخواستیم انجام دهیم این بود که بگوییم پاسخ آسانی برای این سؤال وجود ندارد.» او پیشنهاد کرد که تعیین میزان ایمن بودن آنها یک تصمیم دموکراتیک است.
مرکز اخلاق دادهها و نوآوری میگوید که در نظر گرفتن نحوه توزیع ریسک بین گروههای مختلف نیز مهم است. حتی اگر بهبودهایی در ایمنی کلی وجود داشته باشد، «برخی از گروهها ممکن است پیشرفتهای ایمنی قابل توجهی را مشاهده کنند در حالی که برخی دیگر شاهد هیچ پیشرفتی نباشند یا حتی با خطرات جدیدی روبرو شوند.»
کد مطلب: 69527
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69527/خودروهای-خودران-چقدر-باید-ایمن-باشند