کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۹۵ درصد دستگاه های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند

15 اسفند 1401 ساعت 13:26

ایتنا - معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات، ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ارائه خدمات با یک بار احراز هویت دانست و گفت: حدود ۱۱ میلیون کاربر از شهریور ماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده کرده اند.



«پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» یک راه امن برای دسترسی آنلاین به خدمات دولتی از طریق یک درگاه واحد است. این درگاه، پلتفرم ملی یکپارچه ارائه خدمات دولتی و عمومی به مردم بوده و هدف آن ایجاد سهولت در ارائه این خدمات به شهروندان کشور است؛ به‌طوری‌که تنها با یک بار احرازهویت می‌توان خدمات موردنظر را دریافت نموده و یا به سامانه‌های متفاوت ارائه دهنده خدمات وارد شد.

به گزارش ایتنا از تسنیم، «جواد موحد»، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، در همایش «معماری پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی» با اشاره به این که همه گیری کرونا یکی از اصلی‌ترین محرک‌های پیشرفت خدمات دولت الکترونیکی طی دو سال گذشته بود، گفت: محرک‌های دیگری نظیر رشد تصاعدی فناوری‌های نوظهور، افزایش انتظارات مردم، تغییرات جمعیتی و لزوم ایجاد عدالت دسترسی به خدمات دولتی نقش بسزایی را در رشد و پیشرفت دولت الکترونیکی در سطح دنیا داشته اند از این رو در نقشه راه کشورهای زیادی از جمله ژاپن و سنگاپور و کشورهای منطقه، پنجره ملی خدمات یکی از پروژه‌های مهم دولت‌ها به شمار می‌رود. 

وی افزود: به طور کلی دستگاه‌ها در برابر تغییر از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما وجود محرک‌های اجتماعی مانند افزایش جمعیت، وضعیت اقتصادی، نیروی کار و محرک های فناوری و برخی موارد دیگر، آنها را وادار به پذیرش اصلاحات  و بازمهندسی فرآیندها می‌کنند. 

معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیم‌گری و اجرا، نیروی کار، حوزه‌های ماموریت دولتها به شمار می روند، گفت: در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در حوزه تحویل خدمات به سمتی پیش می‌رود که ارائه خدمت در آینده نزدیک مبتنی بر فناوری های جدید بایستی متحول شود. در حوزه خط مشی‌گذاری نیز موضوع دولت پیش‌بینی کننده با استفاده از کلان داده‌ها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است. این موارد در طراحی دولت هوشمند مدنظر وزارت ارتباطات است و در دستور کار قرار گرفته است. 

معاون دولت الکترونیکی، با بیان اینکه امارات متحده عربی و عربستان در منطقه از جمله کشورهایی هستند که در حال راه اندازی پنجره واحد خدمات هستند که این امر نقش اساسی در ایجاد رضایت شهروندان از ارائه خدمات دولتها داشته است. وی خاطرنشان کرد: ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه خدمات با یک بار احراز هویت و ورود یکپارچه به سامانه‌های دستگاهها اجرایی  و نهادهای عمومی است و در حال حاضر 95 درصد دستگاه‌ها به این پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و 11 میلیون کاربر نیز از شهریور ماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند.


کد مطلب: 72165

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72165/۹۵-درصد-دستگاه-های-اجرایی-پنجره-ملی-خدمات-دولت-هوشمند-متصل-شده-اند

ايتنا
  https://www.itna.ir