ایتنا - طراحی کردن سیستمعامل برای خودرو با طراحی کردن آن برای مثلا گوشی یا تبلت خیلی فرق دارد؛ چون در آنها هدفمان جلب توجه کامل کاربر است اما راننده باید اکثر اوقات به جاده چشم داشته باشد.
خودروی خودران مرسدس بنز امکان تماس تصویری را فراهم میکند
12 فروردين 1402 ساعت 22:34
ایتنا - طراحی کردن سیستمعامل برای خودرو با طراحی کردن آن برای مثلا گوشی یا تبلت خیلی فرق دارد؛ چون در آنها هدفمان جلب توجه کامل کاربر است اما راننده باید اکثر اوقات به جاده چشم داشته باشد.
کاتارینا مشغول رانندگی است. درون مرسدس بنز ئیکیواس (EQS) نشستهایم و در بزرگراه ۱۰۱ در نزدیکی سانیویل کالیفرنیا میرانیم. اما کاتارینا مثل بقیه نیست. بر خلاف ما که دلمان جاده خلوت با چند تا خودرو دیگر میخواهد، او خواهان ترافیک است و امیدوار است راهبندان شود.
دلیلش این است که کاتارینا مهندس آزمایش مرسدس است و ما بر خودرویی سواریم که به راننده خودکار مجهز است. بدین ترتیب چند ویژگی مانند تغییر مسیر خودکار، ترمز خودکار و غیره وجود دارد که وقتی خودرو در سطح ۲ است، سطحی که در آن راننده مسئول رانندگی است، اهمیت پیدا میکنند، اما در سطح ۳، خودرو خودش کار رانندگی را انجام میدهد و این چیزی است که کاتارینا میخواهد به من نشان دهد.
از این رو، خودرو نباید با سرعتی بیش از حدود ۶۴ کیلومتر بر ساعت (۴۰ مایل در ساعت) برود و باید خودرویی جلوتر از ما باشد که خودرو ما بتواند آن را ببیند. با توجه به اینکه یک اواخر بعدازظهر در کالیفرنیا است، فورا با راهبندان سنگین مواجه میشویم و خودرو در سطح ۳ است.
بدین ترتیب نهتنها کسی دست به فرمان نمیزند، بلکه کنسول هوشمندی بیرون میجهد و راننده میتواند در آن ویدیو تماشا کند. راننده میتواند مثلا ایمیلهایش را هم چک کند، کاری که ابتدا مرا به حیرت وا میدارد اما مرسدس میگوید بخشی از صرفهجویی در زمان است که خودروهای این شرکت برای رانندگان به ارمغان میآورند.
سفر جادهای بسیار راحتی داریم و وقتی خودرو جلویی سرعتش را کم میکند، خودرو ما هم نرم ترمز میکند و وقتی سرعت میگیرد، سرعت ما هم هماهنگ با آن زیاد میشود. این خودرو حسگرهای زیادی شامل دوربین، فاصلهسنج لیزری (لیدار) و رادار دارد. خودرو جلویی کمی سرعت میگیرد و پرشتاب حرکت میکند، بدین ترتیب خودرو ما هشدار میدهد که راننده باید دوباره کنترل را به دست بگیرد.
کمی بعد، خودرویی که جلوتر است، سرعتش را کم میکند؛ کاملا ناگهانی. نگاهی به کاتارینا میاندازم، اما وقتی خودرو ما شروع به ترمز گرفتن محکم ولی نرم میکند، از او میپرسم خودرو ترمز گرفته است یا او. میگوید خودرو با سامانه ترمز خودکار ترمز گرفته است. بهخوبی ترمز میگیرد و احساس امنیت میدهد؛ هرچند راستش را بخواهید، این کار را چند ثانیه پس از آن میکند که ترمزی خیالی را زیر پایم در سمت شاگرد فشار دادهام.
سطح ۲ در بیشتر خودروهای مرسدس و بسیاری از خودروهای شرکتهای دیگر وجود دارند، اما سطح ۳ بسیار کمیابتر است و پارسال برای اولین بار در دو مدل خودرو مرسدس یکی اسکلاس و دیگری ئیکیواس کار گذاشته شد که در آلمان و نوادای ایالات متحده قابل تهیه است و قرار است بهزودی در کالیفرنیا نیز مجوز بگیرد.
در سفر سانیویل، شمههای جالب و گیرایی در زمینه ایمنی و پارک خودکار دیدیم که هر دو با استفاده از خودروهایی بودند که حالت رانندگی کاملا خودکار بر آنها نصب نشده است.
اما رویداد اصلی رونمایی از سیستمعامل جدید خودروهای مرسدس موسوم به امبی.اواس (MB.OS) است که سال ۲۰۲۵ به بازار میآید. این سیستم جامع جدید با خودروهای مرسدس فعلی مشابهتهای ظاهری دارد اما بسیار فراتر از آن خواهد بود.
یک اپاستور اندرویدی حاوی انواع بازیهای بهینهشده برای نمایشگرهای لمسی پشت صندلیها تعبیه خواهد شد تا مسافران عقب بتوانند از آن استفاده کنند و مسافر جلویی هم میتواند از نمایشگر استفاده کند.
کد مطلب: 72386
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72386/خودروی-خودران-مرسدس-بنز-امکان-تماس-تصویری-فراهم-می-کند