ایتنا - هوش مصنوعی در حال تغییر جهان است و شناسایی نتیجه این تغییرات، زمان خواهد برد.
آیا هوش مصنوعی تصمیمگیری و نحوه قضاوت انسان را تغییر خواهد داد؟
13 فروردين 1402 ساعت 8:00
ایتنا - هوش مصنوعی در حال تغییر جهان است و شناسایی نتیجه این تغییرات، زمان خواهد برد.
روانشناسان و پژوهشگران رفتاری، این روزها به مسئلهای میپردازند که ذهن بسیاری افراد را به خود مشغول کرده است: آیا هوش مصنوعی که اخیرا با قابلیتهای تولید متن و تصویر، بسیاری را مدهوش خود کرده است، میتواند بر خلاقیت، نحوه قضاوت و تصمیمگیری انسانها تاثیر بگذارد؟
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، انقلاب انفورماتیک و الکترونیک و رشد بهشدت سریع فناوری در دهههای اخیر، باعث شده است که مطالعه تاثیر این روند بر انسانها و عادات انسانی ساده نباشد و گاه سالها طول بکشد. هوش مصنوعی اینک آخرین بازیگر این عرصه است. نرمافزار «چت جیپیتی» و سایر نرمافزارهای مشابه دارای قابلیت تولید متن، از یک سو به دلیل احتمال حذف شغلها باعث نگرانیاند و از سوی دیگر، حامل این امیدواری که در بهبود بازدهی نقش داشته باشند. اما گذشته از تاثیر هوش مصنوعی بر اقتصاد و بازار کار، تاثیر آن بر عادات بنیادینتر انسانی چه خواهد بود؟
الیسون اسنایدر، از مدیران وبسایت «آکسیوس» که معمولا در مورد موضوعات علمی مینویسد، شنبه، ۲۵ مارس (۵ فروردین)، در گزارشی به این موضوع پرداخت. اسنایدر مینویسد: «امکان استفاده از هوش مصنوعی پیشرفتهتر در محل کار، مجموعه پرسشهایی در مورد تاثیر آن بر نحوه قضاوت و تصمیمگیری انسانی مطرح میکند.» او سپس به شماری از این پرسشها اشاره میکند.
هوش مصنوعی معمولا با گونهای اعتمادبهنفس به پرسشها پاسخ میدهد؛ گرچه بسیاری از پاسخهایش اشتباه است. اما برخی کارشناسان میگویند در عرصههایی که لزوما دارای یک «پاسخ صحیح» مشخص و واحد نیستند و به خلاقیت نیاز است، نرمافزارهای هوش مصنوعی، بهویژه آنهایی که تصویر تولید میکنند، میتوانند کابردهای بهینه داشته باشند.
اینا فراید، نویسنده دیگر «آکسیوس»، پیش از این نوشته بود هوش مصنوعی میتواند «سکوی پرتاب خلاقیت» باشد. تارا برند، متخصص روانشناسی صنعتی-سازمانی در دانشگاه پردو در ایالت ایندیانای آمریکا، میگوید هوش مصنوعی میتواند مفهوم بازدهی را در محل کار متحول کند. او میگوید: «اگر هر کسی بتواند با «چت جیپیتی» [متنی با] ۳۰۰ کلمه درست کند، شاید مفهوم بازدهی، به ایجاد مفهوم اصیل تغییر یابد؛ چون «چت جیپیتی» کلیشه درست میکند و کلیشهها در واقع بیارزشاند.»
اما اسنایدر مینویسد «مفهوم اصیل» یا «خلاق بودن» ذهنی است، نه عینی، و در نتیجه، تعریف خلاقیت میتواند تغییر کند.
کد مطلب: 72402
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72402/آیا-هوش-مصنوعی-تصمیم-گیری-نحوه-قضاوت-انسان-تغییر-خواهد