ایتنا - شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس (Clubhouse) پنج شنبه هفته جاری، اخراج نیمی از کارکنان خود را اعلام کرد که چندان جای تعجب نداشت.
اگر در دوران پاندمی کووید ۱۹، نمادی برای رونق غیرمنطقی صنعت فناوری وجود داشت، آن نماد، کلاب هاوس است. با بسته شدن دنیای فیزیکی برای کسب و کار، مصرف کنندگان و همین طور سلبریتیها، مدیران فناوری و سرمایه گذاران ریسک پذیر، به دنبال راههای دیگری برای گردهم آمدن و یافتن سرگرمی بودند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در آن زمان، سرمایه هنوز ارزان و فراوان بود؛ زمان شبکه اجتماعی بزرگ بعدی رسیده بود، کلاب هاوس که به مردم اجازه می داد به بحث درباره موضوعاتی نظیر موسیقی، فناوری، فشن، فناوری و فناوری بیشتر گوش کنند، در حال رشد و پیشرفت سریعی بود. شخصیتهای معروفی نظیر ام سی هامر، اپرا وینفری و مارک زاکربرگ در کلاب هاوس حضور پیدا کردند.
در ژانویه سال ۲۰۲۱، شرکت سرمایه گذاری اندریسن هوروویتز، سرمایه گذاری در کلاب هاوس انجام داد که ارزش آن از ۱۰۰ میلیون دلار در اواسط سال ۲۰۲۰، به یک میلیارد دلار رسیده بود. ارزش کلاب هاوس سه ماه بعد با سرمایهگذاری شرکتهای دی اس تی گلوبال و تایگر گلوبال، به چهار میلیارد دلار افزایش یافت. طبق آمار شرکت Data.ai، تا اواسط آوریل سال ۲۰۲۱، تعداد دفعات دانلود اپلیکیشن کلاب هاوس، به ۱۴.۲ میلیون بار رسیده بود. اما رشد این شرکت پیش از آن که مدل درآمدی داشته باشد، روند یکنواختی پیدا کرد.
اما در اواخر سال ۲۰۲۱، رونق دوران کرونا رو به تحلیل گذاشت. اقتصادها بازگشایی شده و فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد دوران نرخهای بهره نزدیک به صفر، به زودی پایان پیدا می کند. ارزش سهام فناوری درست مانند موج عظیم عرضه اولیههای عمومی که وارد بازار شدند، در نوامبر سال ۲۰۲۱ به اوج رسید. قیمت سهام شرکتهایی مانند زوم و پلوتون که برندگان دوران "در خانه بمانیم" بودند، سقوط کرد.
موفقیت کلاب هاوس هم به حدی سریع محو شد که وقتی روز پنج شنبه در وبلاگی اعلام کرد ۵۰ درصد از کارکنان خود را اخراج می کند، به نظر رسید که شاید ماهها قبل باید این کار را انجام می داد. دیویسون، یکی از موسسان کلاب هاوس اواخر سال ۲۰۲۱ به بلومبرگ گفته بود: ما اوایل سال، رشد بسیار سریعی داشتیم.
کلاب هاوس در پست روز پنجشنبه اعلام کرد کوچک سازی برای شروع دوباره این شرکت که طبق اعلام لینکدین، بیش از ۲۰۰ کارمند دارد، ضروری است.
پل دیویسون و روهان ست، موسسان کلاب هاوس نوشتند: با بازگشایی جهان در دوران پساکرونا، پیدا کردن دوستان در کلاب هاوس و گذاشتن مکالمات طولانی در زندگی روزمره، برای بسیاری از افراد دشوارتر شده است. این محصول برای یافتن نقش خود در جهان، باید متحول شود و این امر، مستلزم یک دوره تغییر است. با این حال، موسسان کلاب هاوس تاکید کردند که پس از جذب صدها میلیون دلار در سال ۲۰۲۱، سرمایه کافی برای ادامه فعالیت دارند.
کلاب هاوس اعلام کرد حقوق و پوشش بیمه سلامت کارمندان اخراجی را تا پایان ماه اوت پرداخت می کند و واگذاری سهام و فراهم کردن حمایت شغلی را سرعت می بخشد.
موسسان کلاب هاوس به نگرانیها نسبت به آینده این پلتفرم پرداخته و نوشتند: برای کسانی که می مانند، می دانیم که این زمان برای شما هم دشوار است. نه تنها با افرادی که در کنارتان ساختید، خداحافظی می کنید، بلکه بسیاری از شما نسبت به آینده احساس عدم اطمینان خواهید داشت. می خواهیم بدانید که ما این تغییر را انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که آینده ما قوی است.
موسسان کلاب هاوس گفتند: روی کلاب هاوس ۲.۰ کار می کنیم تا راه بهتری برای همه ما برای شنیدن صدای دوستانمان و داشتن مکالمات معنادارتر و احساس ارتباط با افراد پیرامونمان باشد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، با این حال، موفقیت آنها چندان محتمل نیست. شرکتهای اینترنتی باید ابتدا مخاطبان زیادی را جذب کند و هنگامی که به مخاطبان انبوه دست پیدا کردند، می توانند از طریق ترکیبی از تبلیغات، اشتراک یا کالاهای مجازی، به درآمدزایی از کاربرانشان مشغول شوند. اما اغلب اوقات، اپلیکیشنهایی که به موفقیت آنی دست پیدا کردهاند، به دلیل این که تازگی خود را از دست میدهند یا پلتفرمهای بزرگتر، نسخه مشابه آنها را عرضه می کنند، به سرعت از بین می روند. به هر حال، وقتی سر و صدا می خوابد، نیروی رشد به ندرت برمی گردد.