ایتنا - تصاویر غذا اگر به اندازه کافی دیده شوند، در واقع اشتهای ما را برطرف میکنند.
نگاهکردن به عکس غذا در اینترنت از پرخوری جلوگیری میکند؟
6 خرداد 1402 ساعت 0:56
ایتنا - تصاویر غذا اگر به اندازه کافی دیده شوند، در واقع اشتهای ما را برطرف میکنند.
پژوهشهای جدید نشان میدهد که این تصاویر - اگر به اندازه کافی دیده شوند - در واقع اشتهای ما را برطرف میکنند و میل ما را به خوردن کاهش میدهند.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این کشف ممکن است سازندگان تنقلات و تولیدکنندگان مواد غذایی را شوکه کند، زیرا سرمایهگذاری زیادی روی تبلیغاتی کردهاند که قرار است گرسنگی ما را تحریک کند.
این پژوهش که در دانشگاه آرهوس دانمارک انجام شد، روشهای متفاوتی را که چگونه درک ما از غذا بر اشتهایمان تاثیر میگذارد بررسی کرد.
بیش از ۱۱۰۰ نفر در یک سری مطالعات آنلاین به رهبری جارک اندرسن، دانشجوی دکتری گروه آموزشی علوم غذایی آرهوس، شرکت کردند.
در یک آزمایش، افراد سه بار یا ۳۰ بار در معرض یک عکس آنلاین از آب نباتهای اماندام (M&M) نارنجی قرار گرفتند. شرکتکنندگانی که تصویر را ۳۰ بار دیده بودند، نسبت به کسانی که فقط سه تصویر از آب نبات را دیدند، تمایل کمتری به خوردن آن داشتند.
علاوه بر این، افرادی که ۳۰ تصویر را دیدند نسبت به گروهی که فقط سه تصویر دیده بودند، بخش کوچکتری از آب نبات را انتخاب کردند.
اندرسن در بیانیهای گفت: «اشتهای شما بیشتر از آنچه که بسیاری از ما فکر میکنیم با ادراک شناختی شما مرتبط است. بسیار مهم است که چگونه در مورد غذای خود فکر میکنیم.»
«شما به چیزی که فقط به آن فکر کردهاید یک واکنش فیزیولوژیکی دریافت خواهید کرد. به همین دلیل است که میتوانیم بدون خوردن چیزی احساس رضایت کامل داشته باشیم.»
پژوهشگران که نتایج خود را در مجله اشتها (Appetite) منتشر کردند، همچنین با ارائه اماندام در رنگهای مختلف، به چگونگی تاثیر رنگ غذا بر تمایل به آن نیز پرداختند. نتایج تغییر نکرد - مردم پس از ۳۰ بار مشاهده تصاویر، همچنان کمتر از آن غذا میخواستند.
حتی زمانی که اسکیتلهای رنگارنگ - آب نباتهایی که طعم متفاوتی برای هر رنگی دارند - معرفی شدند، نتایج آزمایش تا حد زیادی یکسان بود.
کد مطلب: 73102
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73102/نگاه-کردن-عکس-غذا-اینترنت-پرخوری-جلوگیری-می-کند