ایتنا - طبق برآورد این شرکت، دستینوس اس بین سالهای ۲۰۳۲ تا ۲۰۳۵ و دستینوس ال در دهه ۲۰۴۰ به بازار عرضه خواهد شد.
ویژگیهای جت اَبَرصوت که در مدت ۹۰ دقیقه از نیویورک به لندن میرود
9 تير 1402 ساعت 21:40
ایتنا - طبق برآورد این شرکت، دستینوس اس بین سالهای ۲۰۳۲ تا ۲۰۳۵ و دستینوس ال در دهه ۲۰۴۰ به بازار عرضه خواهد شد.
این هواپیمای پرآوازه فاصله میان نیویورک و لندن را در کمتر از سه ساعت و نیم طی میکرد، اما عوامل متعدد، از جمله هزینه سنگین موتورهایش، نگهداری آن را دشوار کرد.
اینسایدر با این مقدمه گزارش میدهد که با وجود این مشکل، چند شرکت نوآفرین (استارتاپ) که در حوزه هوافضا فعالیت میکنند ایدههایی نوین و سازگار با محیطزیست برای هواپیماهای فراصوت ارائه دادهاند. بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic)، یکی از شناختهشدهترین شرکتها، در کلرادو مستقر است و در تولید جتی به نام اورتور (Overture) به پیشرفتهایی دست یافته است. یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز، شرکتهای هواپیمایی آمریکا، پیشتر سفارشهایشان را برای دریافت این جتهای جدید ثبت کردهاند.
بوم سوپرسونیک امیدوار است هواپیمای جدیدش، که قادر است بین ۶۵ تا ۸۰ مسافر را جابهجا کند، صنعت پرواز را متحول کند و زمان سفر بر فراز اقیانوس اطلس را به نصف کاهش دهد.
همزمان، چند شرکت دیگر، از جمله استارتاپ اروپایی دستینوس (Destinus)، نیز درصدد ساخت هواپیماییاند که بتواند از لحاظ سرعت از اورتور و کنکورد پیشی بگیرد.
اینسایدر در ماه ژوئن در نمایشگاه هوایی پاریس در گفتوگویی با گروه دستینوس از این جت فراصوت که با سوخت هیدروژن کار میکند اطلاعات بیشتری به دست آورد.
با هم به این هواپیما نگاهی میاندازیم:
این شرکت، با تنها دو سال سابقه فعالیت، هدفهای بزرگی در عرصه پرواز تجاری ابرصوت دارد، از جمله اینکه قصد دارد هواپیمایی بسازد که پنج برابر سریعتر از سرعت صوت حرکت کند.
دستینوس اس، طرح تحولآفرین این شرکت، جت تجاری با ظرفیت ۲۵ سرنشین است که میتواند ۱۰ هزار کیلومتر پرواز کند و تا ۳۳ کیلومتر ارتفاع بگیرد.
این یعنی هواپیمای مذکور میتواند ۱۸ کیلومتر بالاتر از هواپیماهای فعلی پرواز کند.
دستینوس درصدد است جت مسافربری پهنپیکری با نام دستینوس ال نیز تولید کند.
ارتفاع پرواز این هواپیما مشابه کروز خواهد بود، اما میتواند تا ۲۲ هزار کیلومتر را بپیماید و ۳۰۰ تا ۴۰۰ سرنشین داشته باشد.
طبق برآورد این شرکت، دستینوس اس بین سالهای ۲۰۳۲ تا ۲۰۳۵ و دستینوس ال در دهه ۲۰۴۰ به بازار عرضه خواهد شد، یعنی هر دو آنها بعد از زمانبندی سال ۲۰۲۹ شرکت بوم به بازار خواهند آمد.
این هواپیما، که با سوخت هیدروژن مایع و ترکیبی از موتورهای توربوجت و رمجت کار میکند، فاصله میان شهرهایی مانند لندن و نیویورک را فقط در مدت ۹۰ دقیقه طی خواهد کرد.
سیستم پیشرانش این هواپیما بسیار منحصربهفرد است. به گفته دستینوس، سرعت این توربوجت با استفاده از پسسوزها از فروصوت به فراصوت تبدیل میشود، اما موتور رمجت سرعت هواپیما را به ابرصوت (هایپرسونیک) میرساند.
مارتینا لوفکویست، مدیر ارشد توسعه کسب و کار در نمایشگاه هوایی پاریس، به رسانهها گفت: «این هواپیما ترکیب موشک و هواپیماست.»
لوفکویست انرژی هیدروژنی را «انرژی اصلی این هواپیما» توصیف کرد و گفت که این سوخت سهبرابر کارآمدتر از سوخت جت سنتی است و انتشار کربنی ندارد.
کد مطلب: 73549
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73549/ویژگی-های-جت-ا-ب-رصوت-مدت-۹۰-دقیقه-نیویورک-لندن-می-رود