مدتها بود که اخباری مبنی بر اینکه شرکت متا، مالک اینستاگرام و فیسبوک قصد دارد تا شبکه اجتماعی متن محور جدیدی برای رقابت با توییتر توسعه دهد، در رسانهها منتشر میشد. حالا چند روزی است که این شبکه اجتماعی با نام Instagram Threads یا بهصورت سادهتر، Threads برای کاربران اندروید و آیاواس منتشر شده و از همان ابتدا با استقبال خیرهکننده کاربران مواجه شد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل کمپانی متا در همان ساعات اولیه انتشار پلتفرم تردز، با ارسال یک پست در تردز نوشت «هفت ساعت پس از انتشار تردز، ۱۰ میلیون نفر در این شبکه ثبت نام کردهاند.»
زاکربرگ در پستهای دیگری که در تردز منتشر کرده از سیل کاربرانی که به تردز آمدهاند تعجب کرده و نوشته «ورود این حجم از کاربران به تردز، احساس شروع چیز بخصوصی را به من میدهد اما ما کارهای زیادی برای توسعه تردز پیش رویمان داریم.»
زاکربرگ در آخرین پستی که در تردز منتشر کرده نوشته «تاکنون ۷۰ میلیون نفر در تردز ثبتنام کردهاند و این حجم از کاربر، فراتر از انتظارات ما بوده است.»
ید طولای متا در کپیبرداری از سایر شبکههای اجتماعی
شرکت متا ید طولایی در کپیبرداری از موفقیتهای شبکههای اجتماعی دیگر و اضافه کردن این قابلیتها به پلتفرمهای خود دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶ پس از محبوب شدن اسنپچت میان کاربران، اینستاگرام قابلیت استوری (Story) را که اولینبار اسنپچت آن را معرفی کرده بود، از این پلتفرم کپی کرد و به اینستاگرام اضافه کرد.
در آخرین مورد، پس از محبوبیت تیکتاک؛ شبکه اجتماعی که کاربران در آن ویدیوهای کوتاه منتشر میکنند، متا با کپیبرداری از تیکتاک قابلیت ریلز (Reels) را برای اینستاگرام معرفی کرد و مزیت رقابتی که تیکتاک داشت را در اینستاگرام کپی کرد.
پیش از این کمپانی متا قابلیتهای ریلز و استوری را از پلتفرمهای دیگر کپی کرده بود
حالا تردز آخرین نسخه کپیبرداری متا از دیگر شبکههای اجتماعی است و اگر استقبالها از این پلتفرم ادامه داشته باشد، تردز تبدیل به رقیب جدی برای توییتر خواهد شد.
تردز چیست؟
اپلیکیشن تردز، به نوعی نسخه متنمحور یا میکروبلاگ اینستاگرام است و شباهت زیادی به توییتر دارد. اینطور که به نظر میرسد، هدف از توسعه این اپلیکیشن رقابت با توییتر بوده است. تردز به کاربران اجازه میدهد متن، تصاویر یا ویدیو پست کنند.
کاربران تردز مانند توییتر، میتوانند محتواهای دیگران را لایک و بازنشر کنند. محدودیت کاراکتری برای پستهایی که در تردز منتشر میشوند، ۵۰۰ کاراکتر هستند و میتوانند حاوی لینکها، تصاویر یا ویدیوهایی با حداکثر زمان ۵ دقیقه باشند.
ثبتنام در تردز با پروفایل اینستاگرام
اینستاگرام یکی از پرکابرترین شبکههای اجتماعی دنیاست و یکی از راهکارهایی که شرکت متا برای استقبال بیشتر اینستاگرامیها از تردز انجام داده، همگامسازی آن با اینستاگرام است.
تردز به کاربران اجازه میدهد تا با همان نام کاربری که در اینستاگرام داشتند، بتوانند در تردز هم ثبتنام کنند و پروفایل اینستاگرامشان را به تردز منتقل کنند.
نحوه استفاده از تردز
اپلیکیشن تردز ظاهر سادهای دارد و شبیه به اینستاگرام است. پس از ورود به این برنامه، در پایین صفحه پنج دکمه همراه با آیکون قرار دارند.
آیکون خانه: فید اصلی این پلتفرم را نمایش میدهد
آیکون ذرهبین: توسط این گزینه میتوانید صفحه یا حسابهای دیگران را جستوجو کنید
آیکون کاغذ و قلم: با زدن این دکمه میتوانید ترد جدیدی بنویسید
آیکون قلب: این صفحه فعالیتهای شما را نشان میدهد، میتوانید ببینید که اخیرا چه کسی به شما درخواست فالو داده یا یا چه کسانی برای شما ریپلای نوشتهاند.
آیکون کاربر: با انتخاب این گزینه صفحه پروفایل تردز خود را مشاهده میکنید
تردز قابلیت پیام دایرکت ندارد
یکی از قابلیتهایی که در تردز فعلا ممکن نیست، امکان ارسال پیام مستقیم یا دایرکت مسیج به کاربران دیگر است اما مارک زاکربرگ قول داده که به زودی در بروزرسانیهایی که برای تردز منتشر خواهد شد، قابلیت ارسال پیام دایرکت را هم به این پلتفرم اضافه کند.
کل کل مدیرعامل متا و توییتر در فضای مجازی
ایلان ماسک و مارک زاکربرگ که قرار بود در یک مبارزه فیزیکی در قفس با یکدیگر مبارزه کنند، حالا با توسعه تردز در فضای مجازی شروع به کل کل کردند. زاکربرگ که سالها بود در پلتفرم توییتر، هیچ توییتی ارسال نکرده بود، پس از عرضه تردز، یک میم معروف از مرد عنکبوتی را پست کرد و تلویحاً بر شباهت تردز و توییتر اشاره کرد.
یکی از کاربران توییتر که از قضا از طراحان دوج کوین هست با انتشار تصویری از کلیدهای کپی و پیست کیبرد، نوشت که «اپلیکیشن جدید متا کاملاً با استفاده از دکمههای CTRL + C + V ایجاد شده است.
برخی از کاربران دیگر توییتر هم طرحی را منتشر کردهاند که در آن، لوگوی اپلیکیشن تردز به یک کرم تشبیه شده و نماد پرنده آبی معروف توییتر در حال خوردن آن است.
برخی از کاربران هم با انتشار این عکس لوگوی تردز را دستمایه شوخی قرار دادند و نوشتند که لوگوی این اپلیکیشن، شباهت زیادی به گوش یکی از کاراکترهای انیمیشن معروف سیمپسونها دارد!
خط و نشان ایلان ماسک برای زاکربرگ
پس از عرضه شبکه اجتماعی تردز و استقبال خوب کاربران از این شبکه که شباهت بسیاری به توییتر دارد، ایلان ماسک، مالک توییتر با طرح اتهاماتی نسبت به زاکربرگ و شرکت متا، این کمپانی را به کپیبرداری از توییتر و استخدام مهندسان توییتر برای توسعه تردز متهم کرد.
ماسک در این رابطه گفته «رقابت خوب است ولی تقلب؛ کاری که متا انجام داده کار خوبی نیست.»
تیم متا در این رابطه اما استخدام برخی از مهندسان توییتر را تکذیب نکرده اما رسما اعلام کرده که اپلیکیشن تردز توسط اعضای تیم مهندسی اینستاگرام طراحی و توسعه داده شده و تا از هیچکدام از مهندسان سابق توییتر در تیم توسعه تردز استفاده نکرده است.
آلکس اسپیرو، وکیل توییتر هم در نامهای که به زاکربرگ؛ مدیرعامل متا نوشته، این شرکت را به «کاربرد عمدی و غیرقانونی اسرار تجاری و همچنین نقض مالکیت معنوی توییتر» متهم کرده است.
مدیر اینستاگرام: نمیخواهیم جایگزین توییتر شویم
آدام موسری، مدیر پلتفرم اینستاگرام اما به طرح این اتهامات از سوی ایلان ماسک و توییتر پاسخ داده است. او میگوید اپلیکیشن تردز قرار نیست جایگزین توییتر شود. هدف ما از توسعه این اپلیکیشن ایجاد محیطی با «خشم کمتر» برای کسانی است که به توییتر علاقهای ندارند.»
موسری همچنین در ادامه گفته «تمایلی نداریم که تردز را جایگزینی برای توییتر بدانیم. هدف ما این است که میدانی عمومی برای کاربران اینستاگرامی بسازیم که واقعا هرگز سراغ توییتر نرفتهاند. تردز نباید به محفل سیاستمداران و بستری برای انتشار اخبار جنگ و سیاست تبدیل شود.»
آیا تردز قاتل توییتر خواهد بود؟
اگرچه که هنوز زمان زیادی از عرضه تردز نگذشته و نسخه پایه این شبکه اجتماعی در دسترس کاربران قرار گرفته اما با این حال کاربران زیادی در این مدت زمان کوتاه به تردز پیوستهاند.
توییتر در روزهای اخیر اوضاع خوبی ندارد. از زمانی که ایلان ماسک، توییتر را خرید اتفاقات عجیبی در توییتر افتاده است. یکی از این اتفاقات که سر و صدای زیادی کرد، پولی شدن قابلیت تیک آبی در توییتر بود که انتقاد بسیاری از کاربران این پلتفرم را به همراه داشت.
به باور کارشناسان، برخی از تصمیمات اشتباه ایلان ماسک در توییتر، فضا را برای به میدان آمدن رقیبی تازهنفس مانند متا که هم از بودجه مالی خوبی برخوردار است و هم به کاربران اینستاگرام و فیسبوک دسترسی دارد، فراهم کرده است.
در آخرین مورد، توییتر اعلام کرده که برخی از محدودیتها را برای مشاهده پستها توسط کاربران اعمال کرده و کاربران دیگر نمیتوانند هرچقدر دلشان بخواهد پستهای دیگران را در توییتر ببینند و پس از رسیدن به محدودیت دیدن پستها، باید پول بپردازند.
این حواشی توییتر در استقبال کاربران چشمگیر کاربران تردز تأثیر داشته است اما برخی از کارشناسان معتقدند که توییتر قدیمی است، از پیشگامان پلتفرمهای متنی بوده و زیرساختهای پیشرفتهای دارد و کاربران به راحتی آن را ترک نمیکنند.
علاوه بر این، عرضه پلتفرمی مانند تردز که برای رقابت با توییتر پا به عرصه گذاشته اولین مورد نیست، پیش از تردز، بلواسکای توسط جک دورسی، از بنیانگذاران توییتر عرضه شد و فضایی شبیه به توییتر دارد اما به دلیل ساده بودن و همچنین محدودیتهایی مانند عضویت کاربران با کد معرف، با استقبال چندانی مواجه نشد.
شبکهی اجتماعی تروث سوشال (Truth Social) هم از پلتفرمهایی بود که پس از تعلیق اکانت ترامپ در توییتر و برای رقابت با این بکه پا به عرضه گذاشت. این پلتفرم توسط گروه رسانه و فناوری ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا راهاندازی شد اما از این شبکه اجتماعی هم استقبالی نشد.
درنهایت باید گفت که اپلیکیشن تردز اینستاگرام با وجود تمام کم و کسریهایی که دارد، هنوز در ابتدای مسیر خودش قرار دارد و باید منتظر افزوده شدن ویژگیهای متنوع به آن باشیم. هرچند که همین ابتدای راه هم کاربران زیادی را به خود جذب کرده و در وهله اول با استقبال کاربران مواجه شده است. باید فرصت داد و دید پلتفرم تردز میتواند با محکم کردن جای پای خود، تبدیل به رقیب جدی برای توییتر تحت مدیریت ایلان ماسک شود یا مانند اپلیکیشنهایی مانند وضعیت کلاب هاوس یا بلواسکای در ایران، چند صباحی داغ میماند و پس از فروکش هیجانها، کاربران آن را کنار میگذارند.
منبع: ایسنا