۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۹

پروژه شبکه ملی اطلاعات به کجا رسید؟

ایتنا - شبکه ملی اطلاعات که به منظور دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت مطرح شده و قرار است تا پایان سال به پیشرفت ۷۵ درصدی برسد، اکنون در برخی از روستاهای کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
پروژه شبکه ملی اطلاعات به کجا رسید؟


ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور به عنوان یکی از مهمترین پروژه های حوزه ارتباطات، از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه عنوان شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» تاکید شده بود که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.  

به گزارش ایتنا از ایسنا، این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است. در سال‌های بعد از ۱۳۸۴ عملا اجرای این طرح با کندی انجام می‌شد تا این‌که در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و در نهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است؛ اما این شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم‌ترین اقدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود؛ بنابراین طرح شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در حال حاضر هم در مرحله اجرا قرار دارد.

بنابراین تحقق شبکه ملی اطلاعات از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم در حالی در صدر برنامه های این وزارت خانه قرار گرفت که این پروژه در ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در مدت دو سال به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده و آنگونه که وزیر ارتباطات اعلام کرده قرار است پیشرفت این شبکه تا پایان سال به ۷۵ درصد برسد. بنابراین با تلاش‌های انجام شده از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا خردادماه سال جاری، طی ۲۰ ماه گذشته بیش از ۴۰۰۰ روستا به شبکه ملّی اطلاعات متصل شده و بیش از ۳۰۰۰ روستای باقیمانده هم تا پایان سال متصل خواهند شد.

در همین رابطه ماه گذشته در یک جسله هفتگی با استانداران با حضور عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از بررسی وضعیت ارتباطی استان سیستان و بلوچستان ارائه شد.

وزیر ارتباطات در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت ارتباطی استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد و با اشاره به تعداد ۳۴۴۲ روستای بالای بیست خانوار در این استان گفت: تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد روستاهای بالای بیست خانوار این استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت و پایدار متصل شده‌اند.

طبق گفته زارع پور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶۷۲ روستای بالای بیست خانوار به شبکه ارتباطی متصل شده‌اند و ۲۰ درصد روستاهای باقی‌مانده که عموماً ازجمله روستاهای دورافتاده، صعب‌العبور و فاقد زیرساخت‌های لازم ازجمله برق و جاده هستند تا پایان امسال به شبکه ارتباطی متصل خواهد شد.

از سوی دیگر در جلسه دیگری با حضور استاندارد گلستان با اشاره به تعداد ۹۳۶ روستای بالای بیست خانوار در این استان اعلام شد، تاکنون نزدیک به ۹۶ درصد روستاهای بالای بیست خانوار استان گلستان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت و پایدار متصل شده اند.

طبق اعلام مسئولان، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این استان ۴۲ روستای بالای بیست خانوار به شبکه ارتباطی متصل شده‌اند و حدود ۴ درصد روستاهای باقی‌مانده (۳۴ روستا) هم تا پایان امسال به اینترنت پرسرعت و پایدار متصل خواهند شد.

رشد ۱۰ درصدی اتصال روستاهای اصفهان به شبکه ملی اطلاعات

جعفر مطلب زاده - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان هم در بیان آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی تحت عنوان پروژه USO گفت: از ۹۳۵ روستای بالای بیست خانوار استان، ۱۶۹ روستا مشکل ارتباطی داشتتد که در دولت سیزدهم تا کنون ۸۷ روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شدند و رشد ۱۰ درصدی اتصال روستایی را شاهد بودیم چراکه روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات از ۸۲ درصد به ۹۲ درصد رسیده است.

وی در بیان سختی ها و ویژگی های نقاط باقی مانده بود: از جمله نقاط باقی مانده نقاط عشایری هستند که با مشکل دسترسی به برق، جاده و امنیت سایت در زمان کوچ عشایر مواجه هستیم و همچنین نقاط کوهستانی غرب استان که علاوه بر صعب العبور بودن مشکل برقراری ارتباط سایت آن ها با مراکز مخابراتی (ترانسمیشن) را داریم.
کد مطلب: 73810
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام